مجید نامجو در خصوص برنامه های وزارت نیرو برای انجام طرح باروری ابرها در کشور به ویژه در حوزه های نیازمند ایجاد بارش مصنوعی مانند حوزه دریاچه ارومیه، گفت: ما برای این منظور مصوبه شورای عالی آب را در اختیار داریم.

وزیر نیرو اظهار داشت: این موضوع علاوه بر پیگیری از سوی وزارت نیرو، توسط محیط زیست نیز پیگیری می شود. آنچه که اطلاعات ما نشان می دهد این است که باروری مصنوعی ابرها، باعث افزایش میزان بارندگی در منطقه به میزان 15درصد می شود.
 
نامجو در ارتباط با شرایطی که منجر به باروری ابرها می شود، خاطر نشان کرد: ما در هر منطقه ای که بخواهیم باروری ابرها را انجام دهیم ابتدا وضعیت و اطلاعات موجود را رصد می کنیم.
 
وی تاکید کرد: علاوه بر این، از چند ایستگاه مختلف هواشناسی و رادارهای مختلف باید اطلاعاتی را دریافت و پردازش کنیم. همچنین وضعیت رطوبت نیز بررسی می شود.
 
وزیر نیرو با اشاره به این مطلب که سامانه هایی در زمینه اجرای طرح باروری ابرها وجود دارد که نشان می دهد آیا زمان مناسب برای انجام باروری رسیده است و یا خیر؟ گفت: این شرایط باید به نتیجه برسد تا بتوانیم باروری را انجام دهیم.
 
 باروری ابرها و ایجاد بارش های مصنوعی در چند سال اخیر همزمان با افزایش خشکسالی در کشور مورد توجه برنامه ریزان و سیاست گذاران این حوزه قرار گرفته است.
 
هرچند تاکنون نیز برخی باروری های مصنوعی نیز در کشور انجام شده است اما عمر این تکنولوژی در ایران به بیش از یک و نیم دهه نمی رسد. با این حال، مقامات وزارت نیرو معتقدند توانسته اند تکنولوژی ایجاد باران از طریق باروری مصنوعی ابرها را در کشور بومی کنند.
 
وقوع خشکسالی های پی در پی در ایران باعث شد تا مسئولان وزارت نیرو تصمیم بگیرند تکنولوژی باروری ابرها را در سال 74 به ایران وارد کنند. استفاده از "یدید نقره" و "یخ خشک" دو روش مهم در باروری ابرها است که هم اکنون در بسیاری از کشورها از جمله ایران به کار گرفته می شود.

وزیر نیرو با اعلام اینکه از طریق باروری ابرها و ایجاد بارش مصنوعی، 15 درصد به میزان بارندگی ها افزوده می شود، گفت: در این زمینه مصوبه شورای عالی آب را در اختیار داریم.

 



 

گردآوری: گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع: fardanews.com


مطالب داغ سایر بخش ها:
ناگفته‌های حادثه تلخ و دلخراش برنامه خاله شادونه
رتبه یک کنکور به خاطر حجابش به دانشگاه نمی‌رود !
رایج ترین 'نام خانوادگی' در بین ایرانیان چیست؟
احمدی نژاد دامادش را هم به چین برده بود+ عکس
تایید رسمی تخلف دیپلمات ایرانی در استخر مختلط!