گرفتن جان تهرانی‌ها
خانه‌ای دوباره ریخت. ۳ نفر جان باختند. باز هم کسی مسئولیت حادثه را برعهده نمی‌گیرد و درنهایت توپ به زمین مردگان پاس داده می‌شود. جای مهندس ناظر، امضاهایش و سایر مسئولان در این حادثه کجاست؟


 گودبرداری غیراصولی، یک مغازه در خیابان وحدت اسلامی فرو ریخت و یک کشته و یک مجروح بر جا گذاشت؛ ریزش ساختمان 8 طبقه در سعادت آباد 17 کشته برجا گذاشت؛ 2 کشته و مجروح در حادثه گودبرداری غیراصولی خیابان شریعتی، 3کشته در گودبرداری غیراصولی بلوار فردوس، اینها فقط بخشی از اخبار  تلخ گودبرداری های غیراصولی در تهران است که مسئولان بدون اینکه راه‌حلی برای آن پیدا کنند؛ چشم‌های خود را بسته و از کنار آن می‌گذرند.

ریزش‌های مداوم ساختمان‌های تهران بر اثر گود‌برداری غیراصولی هر ساله قربانیان زیادی می‌گیرد. در این بین شهرداری و سازمان نظام مهندسی هر یک دیگری را مقصر اعلام می‌کنند و هیچ کس مسئولیت این وقایع تلخ ر ا بر عهده نمی‌گیرد.

ساختمان‌های دیگری در تهران هستند که هر لحظه امکان ریزش آنها وجود دارد و کسی توجهی به آنها نمی‌کند این در حالی است که مرگ در کمین مردم است.

جواد کریمیان اقبال مدیرکل معماری و ساختمان شهرداری تهران در این باره گفت که شهرداری و نظام مهندسی در انتخاب سازنده ساختمان نقش چندانی ندارد و این صاحب کار است که مجری را انتخاب می‌کند و به دلیل اینکه معمولاً این انتخاب به خوبی انجام نمی‌شود در بحث سازه و جزئیات اجرایی آن مشکلاتی ایجاد می‌شود.

به گفته کریمیان، آنچه مسلم است شهرداری در اجرای موارد خاصی مانند مبحث 19 مقررات ملی ساختمان نظارت دارد، اما بعضاً شاهد آن هستیم که نقشه‌هایی که ارائه می‌شود نیز توسط مجری ساختمان اجرایی نمی‌شود.

وی معتقد است که مرحله گودبرداری و اقدامات انجام شده در این خصوص مهم است و باید به آن توجه شود.

در بسیاری از موارد در گودبرداری‌های غیراصولی از کارگران غیرمتخصص استفاده می‌کند و همین امر باعث بروز حوادث ناگوار می‌شود این در حالی است که گودبرداری بخش مهمی از کار است و حتما باید از افراد متخصص استفاده کرد.

امیر طالبیان مشاور شهردار تهران در این باره به خبرنگار فارس گفت مهندس ناظر باید در هنگام گودبرداری‌ها حضور داشته باشد.

 وی ادامه داد: بدون ارائه تائیدیه مهندس ناظر شهرداری پروانه صادر نمی‌کند متأسفانه در حوادثی که در تهران رخ داده قرائن نشان می‌دهد که حضور مهندس ناظر در هنگام گود‌برداری‌ها کم بوده است.

 به گفته طالبیان، برخی اینگونه تلقی می‌کنند که گودبرداری تخصصی نیست و با هر ارتفاعی می‌توانند گودبرداری کنند این در حالی است که گودبرداری بخش حساسی از پروژه است و باید به درستی انجام شود.

وی در ادامه گفت که مهندس ناظر باید شخصا بر روی پروژه‌ها نظارت کند.

مهندسان ناظر باید در هنگام کار حضور داشته باشند اما در بسیاری از موارد حضور مهندس ناظر کمرنگ است و همین امر باعث بروز حوادث ناگوار می‌شود.

معصومی معاون سابق شهرسازی و معماری شهرداری تهران در این باره گفت گودبرداری ساختمان از مراحل فنی ساخت و ساز است و باید توسط کارگران ماهر انجام شود در صورتی که این کار در بیشتر موارد توسط کارگران ساده انجام می شود و به همین دلیل در بسیاری از موارد شاهد اتفاقات ناگوار در سطح شهر هستیم .

وی ادامه داد: برای کاهش حوادث ساختمانی باید مهندس ناظر حضور داشته باشد و بر مراحل کار نظارت کند چراکه این مرحله کاملا حساس است و باید با تدبیر انجام شود .

در نهایت مشخص نیست در حوادث گودبرداری مقصر کیست؛ چرا که هر کس دیگری را مقصر اعلام می کند و توپ مسئولیت را به زمین دیگری پاس می‌دهد این در حالی است که شهرداری و سازمان نظام مهندسی هر دو در این زمینه باید با جدیدیت وارد شوند چرا که این حوادث با جان شهروندان در ارتباط مستقیم است.

علی ترکاشوند نائب رئیس سازمان نظام مهندسی در باره تخریب‌های غیراصولی که باعث بروز حوادث ناگواری در شهر می‌شود به خبرنگار فارس گفت: هر دو طرف شهرداری و نظام مهندسی در این زمینه مسئول هستند.

نائب رئیس سازمان نظام مهندسی با بیان اینکه این رابطه دو طرفه است، گفت: نمی‌توان مطلق بگوییم که مهندس ناظر، شهرداری و یا نظام مهندسی مقصرند. این یک مثلث است که سه راس دارد که هر سه راس آن با هم در ارتباطند.

به گفته ترکاشوند، وظیفه سازمان نظام مهندسی این است که بر عملکرد مهندس ناظر، نظارت و صلاحیت آن را تایید کند.

نائب رئیس سازمان نظام مهندسی با اشاره به اینکه شهرداری طبق تبصره 7 ماده 100 قانون شهرداری‌ها وظیفه دارد که به طور مدام بر عملکرد مهندس ناظر نظارت کند، گفت: طی بازدید‌های که دارد در صورتی که تخلفی مشاهده کرد می‌تواند کار را متوقف کند.

ترکاشوند به نوع دیگری از ساخت‌ و ساز‌های غیرمجاز در تهران اشاره کرد و گفت: بخشی از گود‌برداری‌های غیراصولی باعث ریزش ساختمان بغلی می‌شود.

وی اضافه کرد: مالکین بدون اطلاع مهندس ناظر اقدام به ساخت و ساز می‌کنند و چون شناخت نسبت به ساختمان و جنس خاک ندارند.

به گفته برخی از مسئولان، برخی از مهندسان ناظر بر سر پروژه‌های حاضر نمی‌شوند و فقط برگه‌ها را امضاء می‌کنند. جلال ملکی سخنگوی سازمان آتش‌نشانی در این باره به خبرنگار فارس گفت به کارگیری کارگران غیرمتخصص باعث وقوع حوادث جبران‌ناپذیری می‌شود.

ملکی ادامه داد: بعضی مهندسان ناظر به دلیل اعتمادی که به برخی پیمانکاران دارند، نظارت بر عملکرد آن‌ها نکرده و فقط یک برگه امضا می‌کنند که همین موضوع بروز باعث حوادث جبران‌ناپذیری می‌شود.

به گزارش فارس، آیا می‌توان امید داشت که گودبرداری غیراصولی خیابان دماوند که 3 کشته داد آخرین حادثه گودبرداری تهران باشد. ولی با روندی که پیش می‌رود بعید است این مشکل در کلان شهر تهران با 8 میلیون جمعیت برطرف شود.


گردآوری: گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع: tabnak.ir


مطالب داغ سایر بخش ها:
کره‌شمالی موشک دوربرد خود را پرتاب کرد/بان کی مون محکوم کرد
تولید یک داروی پیچیده سرطان از جلبک سبز دریایی
تغییرات آزمون دکتری 92 دانشگاه آزاد/آغاز ثبت‌نام از یکشنبه
جدول آخرین قیمت خودروها (91/09/22)
آمریکا مخالفان سوری را به رسمیت شناخت