متأسفانه پديده بازگرداندن بكارت دختران از طريق عمل جراحی امروزه به عملی نه چندان كم در برخی كشورهای اسلامی تبديل شده و اين مسأله موجب مورد مطالعه قرار گرفتن آن توسط علمای دينی و صدور برخی فتواها شده است.
 

به گزارش شیعه آنلاین، در همین راستا اخیرا آیت الله شیخ اسحاق فیاض از مراجع تقلید نجف اشرف با صدور فتوایی انجام چنین عمل جراحی برای زنان روسپی تنها با هدف بازگرداندن شرافت و نجابت وی را حلال اعلام كرده است.

صدور چنین فتوایی موجب به وجود آمدن جنجال و اختلاف نظر میان برخی مراجع و علما شده و برخی شكوك در مورد صحت صدور چنین فتوایی را به وجود آورد.

در همین راستا شیخ علی ربیعی سخنگوی دفتر مرجعیت آیت الله فیاض طی گفتگویی صحت صدور این فتوا را صادر كرد و گفت: این حكم در صورتی جایز است كه زندگی و آینده این فرد به انجام چنین عمل جراحی بستگی داشته باشد و انجام آن موجب دوری وی از فساد و گناه شود.

گفتنی است پیش از این شیخ علی جمعه، مفتی اعظم مصر طی فتوایی مشابه، انجام چنین عمل جراحی با هر دلیلی را جایز و حلال دانسته بود كه به شدت مورد انتقاد علمای دینی عربستان سعودی قرار گرفت و آنرا عامل نشر، گسترش و افزایش فحشا دانستند.

وی در دفاع از فتوای خود كه در سال 2007 میلادی صادر شد گفت: دین اسلام به استرار و پوشاندن فحشا دعوت كرده است.

 از سوی دیگر شیخ حسام الدین بن موسی عفانه، استاد فقه و اصول در دانشگاه بیت المقدس فلسطین طی اظهاراتی گفت: چنین مسأله‌ای به دلیل جدید بودن، حدیثی یا روایتی دینی در مورد آن در كتب دینی یافت نمی‌شود و فقهای گذشته نیز به آن نپرداخته‌اند اما بررسی هایی كه شخصا بر روی نظر برخی از علمای معاصر در این مورد انجام دادم نشان می‌دهد كه این كار غیرجایز و حرام به شمار می‌رود، به هر دلیل هم كه باشد.

حسن السفر، استاد حقوق در دانشگاه ملك عبدالعزیز عربستان نیز گفت:‌ این كار حتی برای دختران مورد تجاوز قرار گرفته و آنانیكه بر اثر یك حادثه قربانی شده اند نیز غیرجایز است.

در پایان گفتنی است آخرین نظرسنجی انجام شده میان 500 تن از مسلمانانی كه در اروپا زندگی می‌كنند نشان میدهد كه بیش از 70% آنان نیز مخالف چنین كاری هستند و تنها 20% آن را تأیید می‌كنند.