دستگاه‌های متعلق به سازمان حفاظت محیط ‌زیست در شرایطی از مدار خارج شده که ایستگاه‌های مربوط به شهرداری شرایط نزدیک به هشدار را نشان می‌دهد...


 

شهروندان تهرانی و چند شهر بزرگ دیگر امسال در شرایطی وارد فصل زمستان شده‌اند که آلودگی از سر شهر دست برنمی‌دارد. در حالی که معمولا در فصل پاییز به علت وارونگی هوا با چند روز آلوده مواجه بودیم و پس از آن شرایط به حالت عادی بازمیگشت، اما امسال روزهای ناسالم هوا همچنان ادامه پیدا کرده‌اند و کودکان و سالمندان و بیماران قلبی و ریوی را خانه‌نشین. اینها در حالی است که حتی زوج و فرد کردن شهر و تعطیلی مدارس و اقداماتی از این دست هم نتوانست اوضاع را بهبود بخشد و مجال تنفس به شهروندان بدهد.

فردا نیز بر اساس اعلام سازمان هواشناسی، آسمان تهران غبارآلود پیش‌بینی شده است. بر اساس نقشه‌های پیش‌یابی تا روز پنجشنبه جوی آرام بر کشور حاکم است و از این رو در شهرهای صنعتی و پرجمعیت به دلیل افزایش پتانسیل آلودگی، چگالی آلاینده‌ها افزایش می‌یابد. از این رو توصیه‌های همیشگی مبنی بر کاهش فعالیت در فضای باز و پرهیز از ترددهای غیرضروری در سطح شهر همچنان پابرجاست.

اما همزمان با ادامه روند آلودگی هوا، دیروز همچنین روز انتقادات به آلودگی هوا بود و به ویژه اعضای شورای شهر اعتراضات زیادی به دستگاه‌های مسوول در این زمینه داشتند. در این رابطه، رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران با انتقاد از تعطیل شدن کمیته اضطرار آلودگی هوا گفت: شورای شهر باید یادآوری کند که چرا در چنین شرایط بحرانی این جلسات تعطیل شده است در حالی که اطلاع‌ رسانی در مورد وضعیت پایتخت کاملاً ضروری است.

معصومه ابتکار با انتقاد از فراموشی دستگاه‌های مسئول در زمینه آلودگی هوا تاکید کرد: در تهران دو نوع ایستگاه سنجش آلودگی هوا مستقر است به طوری که یک نوع مربوط به شرکت کنترل کیفیت هوای شهرداری و نوع دیگر مربوط به سازمان حفاظت محیط‌ زیست بوده است که متاسفانه طی 10 روز گذشته ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوای مربوط به سازمان حفاظت محیط ‌زیست از مدار خارج شده و سنجشی انجام نمی‌دهد.

او افزود: دستگاه‌های متعلق به سازمان حفاظت محیط ‌زیست در حالی از مدار خارج شده که ایستگاه‌های مربوط به شهرداری شرایط نزدیک به هشدار را نشان می‌دهد و در شرایطی قرار داریم که لازم است مردم در جریان آلودگی هوا قرار گرفته و سیاست‌گذاران نیز برای چنین شرایطی برنامه‌ریزی کنند چرا که وضعیت آلودگی هوای تهران با چشم نیز قابل مشاهده است.

اعتراض دیگر اما از سوی مشاور شهردار تهران در امور محیط زیست بود. محمدهادی حیدرزاده با بیان این که سه سال است وزارت بهداشت درمورد اعلام آمار قربانیان آلودگی هوا وعده می‌دهد، گفت: کم‌تحرکی وزارت بهداشت در این مورد مشهود است که این ظلم به شهروندان است و باید بررسی شود.

به گزارش ایلنا، او همچنین گفت: باید کوتاهی وزارت بهداشت در این مورد بررسی شود که چرا به تعهدات خود در این زمینه عمل نکرده است، این در حالی است که این وزارتخانه بر اساس قانون مکلف به شفاف‌ سازی است.

او در ادامه تصریح کرد: با توجه به این که بر اساس پیش‌بینی تا پایان زمستان آلودگی هوای تهران در وضعیت ناسالم و هشدار قرار می‌گیرد، باید اتاق مدیریت بحران آلودگی هوا با حضور نمایندگان همه سازمان‌ها تا پایان فصل سرما تشکیل شود.

در کنار همه این انتقادات و در حالی که آمارها نشان می‌دهد از ابتدای سال جاری 67 روز هوای ناسالم و یک روز بسیار ناسالم داشته‌ایم و کارشناسان هشدار میدهند سلامت شهروندان کلانشهرها به شدت در خطر است، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست درباره وضع آلودگی شهرهای بزرگ و صنعتی کشور گفته است: "در شهر‌های صنعتی، ‌دارای نوعی غبار محلی هستیم، موضوع وارونگی هوا مثل گذشته مواج نیست، آلایندگی‌هایی که در روزهای گذشته بوده در حدی نیست که موجب نگرانی شود و به هشدار یا اضطرار برسد." با این اوصاف و تا زمانی که نهادها و دستگاه‌های مسوول، قضیه را جدی نگرفته و به چشم یک معضل جدی به آن نگاه نمی‌کنند، همواره باید منتظر شنیدن و خواندن اخباری از روزهای ناسالم هوا باشیم و دیگر از شنیدن این گونه اخبار تعجب نکنیم.

 
 
 
گردآوری: گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع: khabaronline.ir