پایگاه اطلاع‌رسانی آمریکایی "پولیتیکو" نوشت: "کافی است که بالای این دستگاه‌های اسکنر نوشته شود، اگر شما تروریست هستید، بدانید که ممکن است این دستگاه تصویر عریان شما را روی یوتیوب قرار دهد!"...
 
 
 

با فرارسیدن ایام تعطیلات کریسمس و افزایش طبیعی تعداد مسافرت‌های هوایی در آمریکا، اسکن عریان بدن مسافرین که به بهانه مبارزه با تروریسم انجام می‌شود، همچنان محل توجه افکار عمومی آمریکاست.

پایگاه اطلاع‌رسانی آمریکایی "پولیتیکو" گزارشی در خصوص این دستگاه‌ها تهیه کرده که می‌توان آن را به نوعی تمسخر سیستم امنیت فرودگاهی ایالات متحده آمریکا به شمار آورد و اعلام کرد: دستگاه‌های مذکور با وجود هزینه سنگین در 70 درصد موارد کارایی ندارند.

این پایگاه اطلاع‌رسانی نوشت: مسافران آمریکایی یا باید توسط اسکنرهای عریان بدن مورد بازرسی قرار گیرند و یا منتظر باشند که چند مامور امنیتی به نحوی توهین‌آمیز بدن آنها را بازرسی کنند. به این ترتیب 98 درصد از مردم ترجیح می‌دهند که توسط همان دستگاه‌های اسکن عریان مورد بازرسی قرار گیرند تا اینکه یک فرد غریبه بدن آنها را لمس کرده و به شکلی توهین‌آمیز بازرسی کند.

این پایگاه اطلاع‌رسانی افزود: بسیاری در آمریکا بر این باورند که این دستگاه‌های اسکن عریان حریم خصوصی مردم آمریکا را نقض می‌کنند و برخی نیز بر این باورند که امواج رادیواکتیو این دستگاه‌ها منجر به آسیب‌های جسمانی برای مسافرینی می‌شود که برای پرواز با هواپیما چاره‌ای جز پذیرش اسکن عریان بدن ندارند.

پولیتیکو افزود: برخی فکر می‌کنند که این دستگاه‌های اسکن عریان می‌توانند مواد منفجره را کشف کنند اما واقعیت آن است که این دستگاه‌ها به هیچ‌ وجه چنین قابلیتی را ندارند.

"کلارک اروین" از مقامات اداره امنیت میهنی آمریکا گفت: این دستگاه‌ها نمی‌توانند مواد منفجره را کشف کنند و تنها هنر آنها این است که نشان دهند مسافر آیا شی‌ء غیرمعمول به همراه دارد یا نه؟

به عبارت دیگر هنر دستگاه‌هایی که هر کدام بین 130 تا 170 هزار دلار هزینه روی دست مالیات‌دهندگان آمریکایی باقی می‌گذارند، تنها همین است که نشان دهند آیا شخص حامل شیء غیرمعمول هست یا نه؟! البته این هنر دستگاه‌های مذکور جدا از هنر همیشگی آنها یعنی آزار دادن و خجالت‌زده کردن مسافرین هواپیما است!

برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که در 70 درصد از موارد کسانی که سلاح یا وسایل خطرناک حمل می‌کنند، می‌توانند به راحتی از بازرسی‌های فرودگاهی در آمریکا عبور کنند.

"ژانت ناپولیتانو"، رییس اداره امنیت میهنی آمریکا مدعی است که این دستگاه‌ها سبب هراس تروریست‌ها شده و می‌تواند سبب شود که آنها کمتر وارد هواپیما شوند!

پولیتیکو نوشت: چرا باید برای ترساندن تروریست‌ها 130 هزار دلار خرج دستگاه‌های اسکن عریان کرد؟! البته برای ترساندن تروریست‌ها راه بهتری هم وجود دارد:

"کافی است که بالای این دستگاه‌ها نوشته شود، اگر شما تروریست هستید، بدانید که ممکن است این دستگاه تصویر عریان شما را روی یوتیوب قرار دهد!

 
 
گردآوری: گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع: khabaronline.ir