«شرایط ویژه خرید» واحدهای مسکونی فقط مختص واحدهای نقلی نیست، بلکه گاهی اوقات ممکن است واحدهای متراژ بزرگ و سوپر لوکس هم در بازار مسکن با «شرایط پرداخت ویژه» برای فروش عرضه شوند.
 
عصرایران:طی هفته گذشته تعدادی واحد مسکونی با متراژهای مختلف به همراه کلیه امکانات با بهترین مصالح واقع در منطقه فرمانیه با شرایط ویژه یعنی 45 درصد به صورت نقد و 55 درصد باقیمانده در اقساط 4 ساله برای فروش به بازار عرضه شد.

این فایل فروش نمونه‌ای از واحدهای فروشی با «شرایط پرداخت ویژه» است و با توجه به این شرایط خریداران می‌توانند از طریق اقساط یکی از بهترین واحدهای مسکونی را در مناطق شمالی شهر خریداری کنند.

در همین حال تعدادی از مشاوران املاک فعال در مناطق شمالی تهران درباره چند پرسش خبرنگار «دنیای اقتصاد» مبنی براینکه چه مساله‌ای باعث می‌شود تا برخی از مالکان واحدهای سوپرلوکس خود را با «شرایط پرداخت ویژه» به بازار فروش عرضه کنند؟ و منظور از شرایط پرداخت ویژه چیست؟ یا اینکه چه میزان سود از طریق فروش واحدهایی که با «شرایط پرداخت ویژه» به بازار برای فروش پیشنهاد می‌شوند، نصیب فروشنده‌ها می‌شود؟ و همچنينی آیا خرید با «شرایط پرداخت ویژه» به نفع خریداران است یا نه؟ نظراتشان را اعلام کردند.

تعیین «شرایط پرداخت ویژه» از طرف فروشنده‌های بی نیاز

مشاور املاکی فعال در خیابان میرداماد در این باره به «دنیای اقتصاد» گفت: به طور یقین مالکانی که پول لازم باشند واحدهای خود را با «شرایط پرداخت ویژه» به بازار عرضه نمی‌کنند، زیرا این دسته از مالکان سعی دارند در کوتاه‌ترین مدت واحد خود را نقدی بفروشند.

وی در ادامه افزود: بیشتر به نظر می‌رسد مالکانی که واحدهای آنها خلافی دارد یا اینکه سندشان آماده نیست و همچنین ممکن است نوع ساخت و موقعیت ملک بی‌کیفیت باشد، اظهار کنند که واحدشان را با «شرایط ویژه خرید» به متقاضیان تحویل می‌دهند.

کریمی‌درباره فروشنده‌های این دسته از واحدهای مسکونی تاکید کرد: همانطور که گفته شد مالکانی که نیاز مالی ندارند واحدهای خود را با «شرایط پرداخت ویژه» با بازار عرضه می‌کنند و باید این موضوع را در نظر داشت که علاوه بر قیمتی که برای واحد خود تعیین می‌کنند، مبلغی را هم به عنوان سود سرمایه برای چند سالی که خریدار باید آن را پرداخت کند، در نظر می‌گیرند.

این مشاور املاک خاطرنشان کرد‌: کمترین سودی که مالکان در نظر می‌گیرند 14 درصد سود بانکی است و گاهی ممکن است بیش از 14 درصد، میزان سود را تعیین کنند. برای مثال اگر ارزش یک واحد مسکونی 200 میلیون تومان باشد و مالک در ابتدای قرارداد 80 میلیون تومان و مابقی مبلغ را طی چند سال به طور اقساط دریافت کند، خریدار باید تردید نداشته باشد که علاوه بر مبلغ فروش، میزان سودی هم باید پرداخت کند.

کریمی‌به خریداران توصیه کرد: اگر متقاضیان از قدرت مالی کافی برخوردار هستند واحد مورد نظر خود را به طور نقدی خرید کنند بیشتر به سودشان است تا اینکه واحدی را با «شرایط پرداخت ویژه» خریداری کنند، اما مجبور باشند سود کلانی هم بابت آن بپردازند.

قصد فروشنده‌ها از «شرایط پرداخت ویژه»

از طرف دیگر یکی از فعالان بازار مسکن در خیابان ولیعصر تصریح کرد: هیچ فروشنده‌ای حاضر نیست با متحمل شدن ضرر و زیان واحدی را به خریدار واگذار کند و اگر از «شرایط پرداخت ویژه» صحبت می‌کند مطمئنا سودی در کنار این شرایط ارزنده را برای خود در نظر گرفته است یا اگر به فرض محال واحد خود را با «شرایط پرداخت ویژه» بدون سود برای فروش به بازار عرضه کند، واحد مذکور 100درصد دارای عیب، فاقد سند و دیگر معایب خواهد بود و ناگفته نماند که این نوع تبلیغات بیشتر جنبه مشتری‌یابی دارد.

آریان فر در ادامه به این موضوع اشاره کرد: حتی ممکن است واحدی که با این شرایط برای فروش اعلام می‌شود یک واحد آماده تحویل نباشد، بلکه در حد پیش فروش باشد و بعید به نظر می‌رسد واحدی از کلیه امکانات برخوردار باشد و همچنین نقشه و موقعیت قرارگیری آن بدون نقص باشد و مالک حاضر شود آن را با شرایط اقساط چند ساله بدون سود به متقاضیان واگذار کند، مگر اینکه سازنده‌ای در چند پروژه ساختمانی حضور داشته باشد و با پیش فروش یک یا تعدادی واحد میزانی از سرمایه خود را بازگرداند تا در پروژه جدید بتواند سرمایه‌گذاری کند.
 
 
 
 
گردآوری:گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع:asriran.com
 
 
مطالب داغ اقتصادی:
بالاخره متولی اعلام نرخ تورم مشخص شد
اوراق گران شد، وام مسکن ارزان 
ابهام در یک معامله دولتی 12 میلیارد تومانی ! + عکس
اعلام سهميه سوخت خودروها در مرداد 
موافقت با تغییر زمان پرداخت یارانه