بخشنامه دستمزد سال 1391 كه در تاریخ 24 اسفند سال گذشته توسط شورایعالی كار تصویب شده بود، از سوی وزیر تعاون، كار و رفاه اجتماعی برای اجرا ابلاغ شد.
جام جم آنلاين : به نقل از روابط عمومی وزارت تعاون،كار و رفاه اجتماعی، شوراي عالي کار با حضور نمايندگان سه گروه (دولت، کارفرمايان، کارگران) در جلسه مورخ 24 اسفند 1390، پس از بحث و بررسي راجع به تعيين حداقل مزد سال 1391، در اجراي ماده 41 قانون کار با در نظر گرفتن مصالح کارگران در انطباق هر چه بيشتر ميزان درآمد آنان با سطح معيشت و همچنين با توجه به مقتضيات بنگاه هاي توليدي و کارفرمايان و شرايط اقتصادي جامعه موارد زير را به اتفاق آرا مورد تصويب قرار داد.

بخشنامه دستمزد سال 1391 بشرح ذیل است :

1- از اول سال 1391 حداقل مزد روزانه با نرخ یكسان برای كلیه كارگران مشمول قانون كار (اعم از قرارداد دائم یا موقت) مبلغ 129900 ریال (یكصد و بیست و نه هزار و نهصد ریال) تعیین می شود. همچنین از اول سال 1391 سایر سطوح مزدی نیز روزانه هفت درصد مزد ثابت با مزد مبنا (موضوع ماده 36 قانون كار) به اضافه روزانه 12093 ریال به نسبت آخرین مزد سال 1390 افزایش می یابد.

تبصره: با اعمال افزایش این بند مزد شغل كارگران مشمول طرح های طبقه بندی مشاغل مصوب وزارت كار و امور اجتماعی و نیز مزد ثابت سایر كارگران نباید از مبلغ 129900 ریال بند (یك) كمتر شود.

2- به كارگرانی كه در سال 1391 دارای یكسال سابقه كار شده و یا یكسال از دریافت آخرین پایه سنواتی آنان گذشته باشد روزانه مبلغ 2500 ریال نیز به عنوان پایه (سنوات) پرداخت خواهد شد.

تبصره 1: پرداخت مبلغ مربوط به پایه سنواتی كارگران مشمول طرح‌های طبقه بندی مشاغل مصوب وزارت كار و امور اجتماعی با در نظر گرفتن رقم فوق الذكر برای گروه یك با توجه به دستور العمل و جدول اعلامی توسط اداره كل روابط كار و جبران خدمت صورت می گیرد.

تبصره2: به كارگران فصلی به نسبت مدت كاركردشان در سال 1390 میزان مقرر در این بند یا تبصره یك آن حسب مورد تعلق خواهد گرفت.

3- بر اساس مصوبه مورخ 21 مهر 1387 شورایعالی كار و در جهت افزایش رضایتمندی كارگران و كارفرمایان و به منظور تثبیت و تسری به تمامی كارگران اعم از دائم و موقت مقرر شد از ابتدای سال 1391 كمك هزینه اقلام مصرفی خانوار به عنوان مزایای رفاهی و انگیزه ای موضوع تبصره سه ماده 36 قانون كار بابت هر كارگر (اعم از متاهل و یا مجرد) ماهانه 35000 ریال از سوی كارفرمایان به آنان پرداخت شود.

4- ضوابط مربوط به چگونگی نحوه اعمال افزایش مقرر در بند یك و تبصره یك بند (2) در كارگاه هایی كه دارای طرح طبقه بندی مشاغل می باشند و نیز در مورد كارگران كارمزدی و هم چنین چگونگی ارتقا طبقه شغلی به موجب دستور العمل های اداره كل روابط كار و جبران خدمت خواهد شد.

5- مقررات این مصوبه شامل حال دانش آموزان و دانشجویانی كه در ایام تعطیلات تابستانی در سال 1391 به طور موقت در كارگاه ها اشتغال می یابند نخواهد شد.

6- واحدهای مشمول قانون كار به منظور ایجاد رابطه هر چه بیشتر مزد و مزایا با بهره وری و تولید و ایجاد انگیزه بیشتر در بین كاركنان خود علاوه بر اجرای این مصوبه می توانند نسبت به افزایش و برقراری مزایا در قالب موافقت نامه های كارگاهی و پیمان های دسته جمعی و پس از تایید وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعی اقدام كنند.

دستورالعمل نحوه اجرای مصوبه مزدی شورای عالی كار

در همین حال، در دستورالعمل نحوه اجرای مصوبه مورخ 24 اسفند 1390 شورای عالی كار درباره كارگران كارمزدی دائم و موقت كه با امضای اسماعیل ظریفی آزاد مدیركل روابط كار و جبران خدمت وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعی ابلاغ شده، آمده است: در اجرای بند چهار بخشنامه شماره 152327 مورخ 24 اسفند 1390 وزیر تعاون، كار و رفاه اجتماعی موضوع مصوبه مورخ 24 اسفند 90 شورای عالی كار، نحوه اجرای بخشنامه مذكور درباره كارگران كارمزدی به شرح ذیل است:

1 - نحوه اعمال هفت درصد افزایش بند یك بخشنامه

نرخ‌های كارمزدی در سال 91 (به نسبت آخرین كارمزد در سال 90) در مورد كلیه كارگران كارمزدی (اعم از موقت یا دائم) به ماخذ هفت درصد افزایش می یابند. در صورتی كه كارگران دارای بخش ثابت مزد (علاوه بر كارمزد) باشند، این بخش نیز باید هفت درصد افزایش یابد.

تبصره: چناچه نرخ یا ملاك های كارمزدی تابع قسمت ثابت مزد بوده و یا به عبارت دیگر، به صورت درصدی از قسمت ثابت مزد تعیین شده باشند، در این صورت تنها بخش ثابت مزد مشمول هفت درصد افزایش خواهد شد.(زیرا با این عمل نرخ یا ملاك های كارمزدی نیز به دلیل تبعیت از قسمت مذكور خود به خود دستخوش افزایش خواهد شد.)

2- چگونگی اعمال افزایش رقم ثابت موضوع بند یك بخشنامه

علاوه بر افزایش هفت درصد بر روی قسمت ثابت مزد، قسمت مذكور در سال 91 روزانه 12093 ریال دیگر افزایش خواهد یافت و درصورتی كه كارگران فاقد قسمت ثابت مزد باشند در سال 91 روزانه 12093 ریال در اجرای مصوبه شورای عالی كار به صورت ثابت درمورد آنان برقرار خواهد شد.

تبصره: در صورتی كه مجموع دریافتی كارگران بابت بخش ثابت و متغییر مزد كمتر از 129900 ریال در روز شود، ملاك محاسبه و پرداخت آن به كارگران كارمزد همان 129900 ریال خواهد بود.

3 - اعطای مزد سنوات

علاوه بر افزایش كارمزد، كارگران مزدی نیز بر حسب آنكه مشمول طرح طبقه بندی مشاغل باشند یا خیر، حسب مورد و مطابق دستورالعمل‌های ذی ربط از پایه سنواتی موضوع بند 2 بخشنامه شماره 152327 مورخ 24 اسفند 90 وزیر تعاون، كار و رفاه اجتماعی برخوردار خواهند شد.
 
 
 
گردآوری:گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع:jamejamonline.ir
 
 
 
مطالب داغ سایر بخشها:
شایعه ممنوع التصویری علیخانی به خاطر کنایه‌اش
احمدی نژاد "مختار" شد! +عکس
ناموس ایرانی را با 1000 دلار ببینید!
عکس دیده نشده از خاتمی!
زيباترين نامزد سناتوری آمريکا کيست (+عکس)