تشدید بحران اقتصادی یونان سبب شده است تا برخی رسانه‌های غربی به گونه‌ای ظریف و در قالب لطیفه و شوخی دوباره مسئله فروش جزایر یونان را مطرح کنند.
فارس:اخیرا گزارشی در خصوص خرید بخشی از یک جزیره در یونان توسط یک آلمانی منتشر شده است.

فارس:فارغ از اینکه چنین معامله ای در چه سطح و چگونه صورت گرفته است، مقدمه‌ای که نویسنده آلمانی سایت The local جهت طرح خبر نوشته است جای بسی تامل دارد: "مقامات آلمانی به زودی از یونان خواهند خواست که در راستای مقابله با بحران اقتصادی بخشی از جزایر خود با به فروش برسانند! البته این جمله تنها یک جوک است."

نویسنده مطلب با این مقدمه وارد خبر اصلی می شود که در آن یک شهروند آلمانی قسمتی کوچک از خاک یک جزیره در یونان را برای ساخت خانه در آن منطقه از فروشنده ای یونانی که مالک قبلی زمین بوده خریده است.

در هر حال این نخستین بار نیست که طرح مسئله فروش جزایر یونان جهت مقابله با بحران اقتصادی مطرح می شود!

زمزمه فروش جزایر یونانی چگونه آغاز شد؟

در ماه ژوئن سال ۲۰۱۰ میلادی روزنامه انگلیسی گاردین صراحتا اعلام کرد که دولت یونان در راستای مقابله با بحران مالی خود دست به فروش جزایر توریستی این کشور خواهد شد و بخشی از این جزایر را به کشورهای دیگر و اتباع آنها می فروشد.

انتشار این خبر از سوی روزنامه گاردین و دیگر رسانه های غربی بازتاب گسترده ای در اروپا داشت.

این نخستین بار بود که یک کشور حاضر می شد در راستای مقابله با بحران اقتصادی دست به فروش جزایر خود بزند. با این حال مقامات یونانی اخبار منتشر شده در این خصصو به تکذیب کردند.

علاوه بر آنچه روزنامه گاردین منتشر کرده بود، برخی مقامات وابسته به دولت ائتلافی آنگلا مرکل در آلمان نیز مسئله فروش جزایر یونانی را در راستای مقابله با بحران اقتصادی یونان مطرح کرده بودند.

این پیشنهاد به صورتی علنی از سوی برخی اعضای کابینه مرکل به دولت پاپاندرو در یونان مخابره شد و البته با پاسخ منفی آتن مواجه گشت.

بنابر این نوعی فشار هماهنگ رسانه ای و سیاسی بر آتن در راستای فروش جزایر توریستی این کشور از سوی غرب آغاز شد.

ادامه این فشارها سبب شد تا نخست وزیر سابق یونان پاسخ قاطعی به رسانه های غربی دهد.

جزایر یونان فروشی نیست

حدود یکسال قبل و در ماه مارس سال ۲۰۱۱ میلادی نخست وزیر سابق یونان اعلام کرد که جزایر یونانی به هیچ عنوان فروشی نیست و آتن حاضر نیست در راستای رفع بحران بدهی‌های خود دست به چنین اقدامی بزند.

همان گونه که اشاره شد بحران اقتصادی در یونان و تشدید اعتراض‌ها در این کشور سبب شده است تا مسئله فروش برخی جزایر توریستی این کشور به دیگر کشورها مورد توجه رسانه‌ها قرار گیرد.

این موضوع در ابتدا یک گمانه زنی بود، اما گذشت زمان و تقویت این ایده سبب شد تا نخست وزیر یونان به صورتی صریح در این خصوص موضع گیری کند.

"جرج پاپاندرو" نخست وزیر  سابق یونان در این خصوص اعلام کرده است که جزایر یونانی به هیچ عنوان فروشی نیست و آتن حاضر نیست در راستای رفع بحران بدهی‌های خود دست به چنین اقدامی بزند.

جرج پاپاندرو تصریح کرده است که این جزایر نشان دهنده فرهنگ و تاریخ یونان است و معامله و خرید و فروش آنها اصلا معنایی ندارد.

نخست وزیر یونان تصریح کرده بود که فروش این جزایر به دلایل جاذبه‌های توریستی و سود اقتصادی که برای یونان به همراه دارند به صرفه نخواهد بود.

موضع گیری صریح پاپاندرو سبب شد تا رسانه ها و سیاستمداران غربی، مخصوصا سیاستمداران آلمانی کمتر بر روی مسئله فروش جزایر یونان مانور دهند اما به نظر می رسد برخی رسانه های غربی بی میل نیستند که در شرایط اوج گیری دوباره بحران اقتصادی یونان این موضوع را مطرح کنند.

علاقه سیاستمداران آلمانی به فروش جزایر یونان

بدون شک سیاستمداران آلمانی که در حکمی خودخوانده عهده دار اصلی حل بحران اقتصادی در منطقه یورو شده اند نسبت به فروش جزایر یونان با هدف حل بحران اقتصادی این کشور و متعاقبا اروپای واحد بی میل نیستند اما این زیاده خواهی مقامات آلمانی منجر به تاراج فرهنگ و تاریخ ملت یونان خواهد شد.

بی دلیل نیست که ملت یونان هم اکنون آلمان را اصلی‌ترین دشمن اروپایی خود دانسته و در تظاهراتهای مختلف در یونان نمادها و عروسکهای مقامات آلمانی از جمله آنگلا مرکل به آتش کشیده می شود.

مرکز اطلاع رسانی The Local از فروش جزایر یونان به سفارش مقامات آلمانی به عنوان یک جوک و لطیفه نام برده است اما این سایت نباید از یاد ببرد که طی سالهای اخیر این لطیفه به عنوان یک پیشنهاد جدی از سوی سیاستمداران و رسانه های غربی به مقامات یونانی داده شده و اتفاقا مقامات یونانی نیز به طور صریح در برابر آن موضع گیری کرده اند.

بنابر این تکرار این لطیفه یا واقعیت تلخ سیاسی  نتیجه ای جز نارضایتی شهروندان یونانی نخواهد داشت.
 
 
 
گردآوری:گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع:farsnews.com
 
 
 
مطالب داغ سایر بخشها:
فعال ‌ترین زایشگاه جهان+عکس
کشوری که در آن مردان از زنان کتک می خورند!
گاف عجیب پزشك عربستانی!
گوشی ارزان و جدید سامسونگ+عکس
شوك ميليونی بر بازار خودروی شب عيد