قيمت مسكن در تهران، از تجريش تا شوش
اگر شما هم این روزها به دنبال خرید یا اجاره یك واحد مسكونی باشید، حتما برایتان جالب خواهد بود بدانید كف و سقف خرید و اجاره یك آپارتمان متوسط در مناطق 22 گانه تهران چقدر است؟

هر چند اگر سری به آژانس‌های املاك زده باشید احتمالا تا حدودی از وضعیت قیمت‌ها با خبر شده‌اید.

البته باید توجه داشت كه اعلام قیمت مسكن برای هیچ منطقه، ناحیه و محله‌ای چه در تهران و چه در شهرستان‌ها نمی‌تواند قطعی و یقینی باشد، زیرا عوامل زیادی در تعیین قیمت یك خانه تاثیرگذار است؛ مواردی چون سال ساخت، مصالح به كار رفته، نحوه ساخت، جانمایی آن، دوری و نزدیكی آن به مراكز تجاری، توافق خریدار و فروشنده و... كه همه این عوامل باعث می‌شود گاه دو واحد مسكونی كنار هم نیز قیمتی یكسان نداشته باشند.

بنابراین به طور قطعی نمی‌توان اعلام كرد پایین‌ترین و بالاترین قیمت‌ها در یك منطقه‌ مربوط به چه محل و ناحیه‌ای است و شاید در چنین شرایطی تنها مرجع رسمی كه می‌توان به آن استناد كرد سامانه املاك و مستغلات كشور باشد كه اطلاعات را براساس معاملات قطعی به ثبت رسیده ذخیره می‌كند.

در عین حال این سامانه نیز كه چند سالی از راه‌اندازی آن می‌گذرد اطلاعاتش فقط مربوط به معاملات به ثبت رسیده است، در نتیجه نمی‌توان آن را در حال حاضر شاخص دقیقی برای قیمت خانه‌ها در یك محله و منطقه دانست. براساس گزارش كارشناسان سامانه املاك و مستغلات كشور، آمار به ثبت رسیده از قراردادهای مبایعه نامه و اجاره‌نامه در سال‌جاری در 22 منطقه تهران از پایین‌ترین و بالاترین قیمت هر مترمربع خانه در نقشه به نمایش در آمده است.

قراردادهای به ثبت رسیده در سامانه معاملات املاك و مستغلات كشور از معاملات قطعی انجام شده ساختمان و آپارتمان با كاربری مسكونی در 22 منطقه تهران طی اردیبهشت‌ 91 نشان می‌دهد كه بالاترین میانگین قیمت به ثبت رسیده‌ از قراردادهای مبایعه‌نامه مربوط به منطقه یك تهران با مبلغ هر مترمربع حدود 4 میلیون و 100 هزار تومان و پایین‌ترین میانگین قیمت مربوط به منطقه 18 با مبلغ حدود هر مترمربع یك میلیون و 343 هزار تومان است. همچنین بررسی میانگین مبالغ اجاره در 22 منطقه تهران نیز حاكی از آن است كه پایین‌ترین میانگین مبلغ اجاره مربوط به منطقه 20 تهران با میانگین قیمتی هر مترمربع 5 هزار تومان و بالاترین میانگین مبلغ اجاره مربوط به منطقه 16 با مبلغ هر مترمربع حدود 34 هزار و 200 تومان است.

منطقه 1

منطقه یك تهران در منتهی‌الیه شمالی شهر تهران قرار دارد. این منطقه دارای ده ناحیه و 26 محله شهری است. منطقه یك شهرداری تهران و ناحیه شمیران جزو مطلوب‌ترین مناطق تهران با داشتن منابع طبیعی و میراث فرهنگی و تاریخی به شمار می‌رود. در بند، دركه،‌ توچال، كلكچال، اوین‌دركه و پارك‌های جمشیدیه و قیطریه از مكان‌های تفریحی و مراكز جذب گردشگر این منطقه هستند.

میانگین قیمت خرید هر مترمربع: حدود 4 میلیون و 101 هزار تومان.

میانگین اجاره: 26 هزار تومان

منطقه 2

منطقه دو در شمال‌شرقی میدان‌ آزادی از غرب تا شمال غرب تهران ادامه دارد. این منطقه از جنوب به خیابان آزادی، از غرب به اتوبان اشرفی اصفهان و محمدعلی جناح و از شرق به اتوبان چمران محدود می‌شود و شامل محله‌های آریاشهر، شهر آرا، گیشا، شهرك ژاندارمری، شهرك‌غرب، سعادت‌آباد، فرحزاد، طرشت و... است.

میانگین قیمت خرید هر مترمربع : 3 میلیون و 285 هزار تومان.

میانگین اجاره: متری 24 هزار و 157 تومان

منطقه 3

منطقه سه با مساحتی بالغ بر 3 هزار هكتار در پهنه شمال‌شرقی شهر تهران واقع شده است.

این منطقه از شمال به بزرگراه چمران، بزرگراه شهید مدرس و بزرگراه آیت‌الله صدر و از شرق به خیابان پاسداران و بخشی از خیابان شریعتی از جنوب به بزرگراه رسالت و بزرگراه همت از غرب به بزرگراه شهید چمران محدود می‌شود.

میانگین قیمت خرید هر مترمربع : 3 میلیون و 958 هزار تومان.

میانگین اجاره: متری 23 هزار و 785 تومان

منطقه 4

منطقه چهار به عنوان یكی از پرجمعیت‌ترین، وسیع‌ترین، مهاجرپذیرترین، پرساخت و سازترین مناطق تهران شناخته شده است كه در شمال شرق شهر تهران قرار دارد. این منطقه با گستره دید دامنه‌های البرز و سطوح سبز گسترده در درون و حریم منطقه همچون دره‌های سد لار، لتیان و دره‌های سرسبز فشم، اوشان و میگون و... در شرق كلانشهر تهران قرار دارد.

میانگین قیمت خرید هر مترمربع : 2 میلیون و 515 هزار تومان

میانگین اجاره: متری32 هزار و 316 تومان بوده است.

منطقه 5

منطقه پنج از جنوب به جاده مخصوص كرج، از شمال به دامنه‌ كوه‌های البرز، از غرب به رودخانه كن و منطقه 22 و از شرق به بزرگراه محمدعلی جناح و اشرفی اصفهانی محدود می‌شود. این منطقه به پهنه توسعه شهر تهران معروف است. پس از انقلاب اسلامی به دلایل مختلف از جمله سرریز جمعیت تهران از مناطق مركزی و جنوبی و سیل مهاجران به تهران با افزایش جمعیت و توسعه روبه‌رو بوده است. پونك، شهران، آریاشهر، سدان، فرحزاد، جنت‌آباد، شهرك اكباتان، ‌اشرفی اصفهانی، سردار جنگل و... از جمله محله‌های واقع در این منطقه است.

میانگین قیمت خرید هر مترمربع : حدود 2 میلیون و 761 هزار تومان.

مبلغ اجاره : متری 25 هزار و 748 تومان.

منطقه 6

منطقه شش یكی از مناطق نسبتا قدیمی شهر تهران به حساب می‌آید كه در مركز شهر قرار دارد. این منطقه حدود 3/3 درصد از سطح شهر را شامل می‌شود. منطقه شش به لحاظ موقعیت جغرافیایی در حوزه مركزی شهر تهران واقع شده كه از سمت شمال به منطقه سه، از شرق به منطقه هفت و از جنوب به مناطق 12، 11و ده و از غرب به منطقه دو محدود می‌شود. یكی از قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین محورهای شمال ـ جنوبی تهران، خیابان ولیعصر از مركز ثقل این منطقه عبور می‌كند.

میانگین قیمت خرید هر مترمربع: 3 میلیون و 168 هزار تومان.

مبلغ اجاره: 20 هزار و 256 تومان.

منطقه 7

مرز شمالی منطقه هفت بزرگراه رسالت، مرز شرقی خیابان‌های مجیدیه (استاد حسن‌بنا)‌ و سبلان، مرز جنوبی خیابان‌های انقلاب و دماوند و مرز غربی آن بزرگراه مدرس و خیابان شهید مفتح است. نظام‌آباد، گرگان، عباس‌آباد، عشرت‌آباد و اندیشه از محلات معروف این منطقه هستند.

میانگین قیمت خرید هر مترمربع : 2 میلیون و 511 هزار تومان.

میانگین اجاره: متری 24 هزار و 325 تومان.

منطقه 8

منطقه هشت از طریق همسایه شمالی منطقه چهار به ارتفاعات كوه البرز و از طریق همسایه جنوبی خود منطقه 13 به جنگل‌های سرخه‌‌حصار و كوه‌های سرتپه می‌رسد. این منطقه از لحاظ تقسیمات شهرداری از شمال و شمال شرق به بزرگراه رسالت (منطقه چهار)‌ از جنوب به خیابان دماوند (منطقه 13)‌ از غرب به سبلان جنوبی و استاد حسن‌بنا (منطقه هفت)‌ منتهی می‌شود.

میانگین قیمت خرید هر مترمربع : 2 میلیون و 407 هزار تومان.

میانگین اجاره: متری 29 هزار و 805 تومان.

منطقه 9

محدوده منطقه 9 از شمال به خیابان آزادی و جاده مخصوص كرج از جنوب با بزرگراه فتح و 45 متری زرند، از شرق به خیابان شهیدان، خیابان سادات و از غرب به مسیل كن منتهی می‌شود. یكی از مهم‌ترین شاخصه‌های این منطقه وجود میدان و برج آزادی است.

خیابان آزادی، مهرآباد شمالی و جنوبی، سی متری جی، یافت‌آباد، 20 متری شمشیری، 21 متری جی، بلوار استاد معین و پل ساوه ازجمله محله‌های این منطقه است.

میانگین قیمت خرید هر مترمربع: یك میلیون و 658 هزار تومان.

میانگین اجاره: متری 24 هزار و 719 تومان.

منطقه 10

منطقه ده در بخش غربی شهر تهران قرار دارد و با مناطق دو، 9، 11 و 17 هم‌مرز است. این منطقه با بیش از 80 سال سابقه شكل‌گیری از شمال به خیابان آزادی، از شرق به بزرگراه شهید نواب صفوی، از جنوب به خیابان قزوین و از غرب به خیابان شهیدان، هرمزگان و پادگان جی محدود می‌شود. این منطقه پرجمعیت‌ترین منطقه تهران است.

میانگین قیمت خرید هر مترمربع: یك میلیون و 784 هزار تومان.

میانگین اجاره: متری 34 هزار و 8 تومان.

منطقه 11

منطقه 11 از بخش‌های مركزی كلانشهر تهران است كه از شمال به میدان انقلاب و خیابان آزادی، از شرق به خیابان‌های وحدت اسلامی و حافظ، از جنوب به میدان راه‌آهن و خیابان شوش و از غرب به خیابان‌های شهید نواب صفوی، شهید ابراهیمی و میدان حق‌شناس محدود می‌شود. مراكز مهم اقتصادی و بازارهای تخصصی مانند تولید و فروش ابزارآلات، انواع پیچ و مهره، بورس مواد غذایی، پوشاك و البسه، لوازم صوتی و تصویری، لوازم خودرو و... در این منطقه واقع است.

میانگین قیمت خرید هر مترمربع: یك میلیون و 902 هزار تومان.

میانگین اجاره: متری 23 هزار و 850 تومان.

منطقه 12

در منطقه 12 ابنیه متعدد تاریخی وجود دارد مانند كاروانسرای خانات در چهارراه مولوی و همچنین كلیساها، آتشكده‌ها و... . این منطقه از شمال به خیابان انقلاب، از غرب به خیابان حافظ و خیابان وحدت اسلامی و از جنوب به خیابان شوش و از شرق به خیابان 17 شهریور و اتوبان شهید محلاتی محدود می‌شود.

همچنین تعدادی از سفارتخانه‌ها، وزارت امور خارجه، وزارت اقتصاد و دارایی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، بانك مركزی، سازمان ثبت اسناد و املاك كشور، دادگستری استان تهران، بازار بزرگ تهران و... در این منطقه واقع شده است.

میانگین قیمت خرید هر مترمربع: یك میلیون و 869 هزار تومان.

میانگین اجاره: متری26 هزار و 385 تومان.

منطقه 13

منطقه 13 شهرداری تهران در منتهی‌الیه بخش شرقی شهر تهران قرار دارد. این منطقه دارای چهار ناحیه و 13 محله است كه نواحی و محلات به صورت گسسته از هم قرار گرفته و فاقد ساختار یكپارچه و پیوسته است. از كل نواحی این منطقه، ناحیه چهار دارای نقش غیرمسكونی و عمدتا به كاربری‌های كارگاهی و صنعتی تخصیص یافته است.

میانگین قیمت خرید هر مترمربع: 2 میلیون و 222 هزار تومان.

میانگین اجاره: متری 24 هزار و 481 تومان.

منطقه 14

منطقه 14 شهرداری در قسمت شرق تهران قرار دارد. این منطقه از شمال به خیابان پیروزی، از غرب به خیابان 17 شهریور، از جنوب به خیابان خاوران و از شرق به بزرگراه بسیج محدود می‌شود.

منطقه 14 شامل شش ناحیه و 25 محله است كه محلات دولاب، كوی بانكی رهنی، سلیمانیه، سرآسیاب، صد دستگاه غیاثی و قصر فیروزه از اهم آنهاست.

میانگین قیمت خرید هر مترمربع: یك میلیون و 954 هزار تومان.

میانگین اجاره: متری 33 هزار و 604 تومان.

منطقه 15

رشد منطقه 15 شهرداری تهران طی چند دهه اخیر پیوسته ادامه داشته است و در سال‌های اخیر اكثر زمین‌های خالی سطح منطقه توسط واحدهای مسكونی اشغال شده است. منطقه 15 در جنوب شرقی شهر تهران قرار دارد كه از شمال به پادگاه قصر فیروزه، 45 متری آهنگ، خیابان خاوران و شوش شرقی و از غرب به خیابان فداییان اسلام و از جنوب به خیابان دولت‌آباد، كوی بی‌بی‌ شهربانو و كارخانه سیمان و از شرق به كوه‌های شرق تهران و اراضی افسریه منتهی می‌شود.

میانگین قیمت خرید هر مترمربع: یك میلیون و 559 هزار تومان.

میانگین اجاره: متری30 هزار و 919 تومان.

منطقه 16

این منطقه از شمال با مناطق 11 و 12 و خیابان شوق حد فاصل انبار نفت و میدان شوش همسایه است. همچنین از شرق به منطقه 15، از جنوب به منطقه 20 و از غرب به مناطق 17 و 19، بزرگراه شهید تندگویان ـ خیابان بهمنیار محدود می‌شود.

میانگین قیمت خرید هر مترمربع: یك میلیون و 531 هزار تومان.

میانگین اجاره: متری 34 هزار و 269 تومان.

منطقه 17

منطقه 17 دارای سه ناحیه است و در جنوب غربی شهر تهران قرار دارد. اراضی این منطقه عاری از هرگونه عوارض طبیعی است.

میانگین قیمت خرید هر مترمربع: یك میلیون و 410 هزار تومان.

میانگین اجاره: متری31 هزار و 459 تومان.

منطقه 18

منطقه 18 تهران از خیابان‌‌ها و محلات تولیددارو، شهرك ولیعصر، یافت‌آباد و فردوس تشكیل شده است. این منطقه از شمال به منطقه 9 و از غرب به مناطق 17 و 19 محدود می‌شود. هسته اولیه منطقه 18 روستایی بود به نام یافت‌آباد كه با گسترش مهاجرت توسعه و رشد یافته است.

میانگین قیمت خرید هر مترمربع: یك میلیون و 343 هزار تومان.

میانگین اجاره: متری 29 هزار و 700 تومان.

منطقه 19

خانی‌آباد نو، شهرك شریعتی، عبدل‌آباد، نعمت‌آباد، صالح‌آباد، دولتخواه، شهرك احمدیه و شهرك بخارایی از محله‌های منطقه 19 است. منطقه 19 در جنوب شهر تهران واقع شده است كه از شمال به اتوبان جوانه، از جنوب به اتوبان آزادگان، از شرق به اتوبان نواب، خیابان بهمنیار و از غرب به اتوبان آیت‌الله سعیدی محدود می‌شود.

میانگین قیمت خرید هر مترمربع: یك میلیون و 627 هزار تومان.

میانگین اجاره: متری 26‌هزار و 800 تومان.

منطقه 20

منطقه 20 جنوبی‌ترین منطقه شهری شهرداری تهران است و دارای پنج ناحیه داخل محدوده و دو ناحیه خارج از محدوده و 21 محله است.

شهر ری در این منطقه واقع شده است و اماكن تاریخی بسیاری در این منطقه قرار دارد.

میانگین قیمت خرید هر مترمربع: یك میلیون و 656 هزار تومان.

میانگین اجاره: متری 31 هزار و 800 تومان.

منطقه 21

منطقه 21 در امتداد و جنوب منطقه 22 (در جنوب اتوبان تهران ـ كرج)‌ و در غرب مناطق 9 و پنج قرار دارد.

این منطقه از شمال به اتوبان تهران ـ كرج، از جنوب به جاده قدیم تهران ـ كرج، از شرق به مسیل كن و از غرب به گرمدره محدود می‌شود.

مركزیت منطقه 21 تهرانسر است كه نواحی مختلفی دارد.

میانگین قیمت خرید هر مترمربع: یك میلیون و 899 هزار تومان.

میانگین اجاره: متری 9 هزار و 800 تومان.

منطقه 22

منطقه 22 شهرداری تهران در قسمت شمال غربی شهر تهران و در پایین‌دست حوضه آبریز رودخانه كن و وردیج واقع شده است. این منطقه كه در شمال با كوهستان البرز مركزی، در شرق با حریم رودخانه كن، در جنوب با آزادراه تهران ـ كرج و در غرب با محدوده جنگل‌های دست‌كاشت وردآورد محدود است با سرعت بسیار زیادی در حال توسعه است و تعاونی‌های مسكن تهران غالبا به این منطقه نقل مكان كرده‌اند. شهرداری تهران برنامه‌های زیادی برای توسعه این منطقه دارد.

میانگین قیمت خرید هر مترمربع: 2 میلیون و 493 هزار تومان.

میانگین اجاره:‌ متری 16 هزار و 400 تومان.




گردآوری: گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع:jamejamonline.ir


مطالب داغ سایر بخش ها:

پیام‌گیر تلفن واحد آکسفورد فعال است
خاتمی نقش مهدوی کنی را بازی کند
بهمنی:سپرده های مردم نزد ما محفوظ است
گم شده‌ایم در کوچه پس کوچه‌های بی‌خبری
ناگفته های ضرغامی از سپاه تا صداوسیما