قیمت آپارتمان‌های تهران در سال۹۰ نزدیك به ۱۹درصد افزایش پیدا كرد

 در آستانه دور دوم اوج‌گیری خریدوفروش مسكن، یك نهاد رسمی در حوزه اعلام قیمت‌ها، تصویری حاوی «تحولات آرام و در عین حال منظم» از قیمت مسكن ارائه كرده كه شرایط را در روزها و هفته‌های باقیمانده از فصل تابستان به نفع طرف تقاضا تغییر خواهد داد.

مركز آمار ایران روز گذشته گزارش چهارم و نهایی خود را از نحوه نوسان قیمت‌مسكن در تهران طی سال۹۰ منتشر كرد، طوری كه با احتساب سه گزارش قبلی مشخص می‌شود: در یكسال منتهی به اسفند۹۰ ارزش آپارتمان‌های تهران بدون آنكه جهش یا صعود تندی داشته باشد، رشد ملایمی را تجربه كرده است و در نهایت میانگین قیمت در این سال ۶/۱۸ درصد نسبت به یكسال منتهی به اسفند۸۹ افزایش پیدا كرده است.

این میزان نرخ رشد قیمت مسكن برای املاك پایتخت در مقایسه با نرخ تورم ۵/۲۱ درصدی در سال۹۰، ابتدا حكایت از افت ارزش‌واقعی املاك دارد و در عین حال شایعه‌هایی كه این روزها در بازار مسكن درباره چندبرابر شدن قیمت‌ها در سال گذشته مطرح می‌شود را مردود می‌كند.

مطابق ۴ گزارش فصلی مركز آمار ایران، منحنی افت‌وخیز قیمت مسكن مدتی است حركت لاك‌پشتی به خود گرفته و در این منحنی، دامنه نوسان‌قیمت كوتاه و نوسان‌ها منظم شده است، طوری‌كه متوسط قیمت هر مترمربع واحدمسكونی در شهر تهران از یك میلیون و ۹۰۰ هزار تومان در فصل بهار سال گذشته به حداكثر ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان در زمستان همان سال رسیده و در طول این دوره، قیمت در هر فصل مترمربعی حدود ۱۰۰ هزار تومان افزایش پیدا كرده است. به این ترتیب در طول سال۹۰ ارزش ریالی واحدهای مسكونی در تهران فصل‌به‌فصل در حد ۵ تا ۱۰ درصد نسبت به ماه‌های قبل رشد كرده است.

اما چنانچه رفتار قیمت مسكن در سال۹۰ با رفتار قیمت‌های سال۸۹ مورد مقایسه قرار بگیرد، مشخص می‌شود: قیمت مسكن در تهران طی بهار۹۰ حدود ۵/۷ درصد نسبت به بهار۸۹ افزایش پیدا كرد، در تابستان ۵/۱۹ درصد نسبت به تابستان قبل از آن رشد داشت و در پاییز نیز رشد ۵/۱۶ درصدی را نسبت به پاییز سال۸۹ تجربه كرد و بالاخره در زمستان قیمت مسكن با بیشترین نرخ رشد رقمی معادل ۳۱ درصد نسبت به زمستان سال۸۹ افزایش یافت كه در نهایت نرخ رشد یكسال ۹۰ را به عدد ۶/۱۸ درصد رساند. به گزارش «دنیای‌اقتصاد» در طول سال گذشته متوسط قیمت مسكن در تهران در دامنه متری ۹/۱ میلیون تا ۲/۲ میلیون تومان در نوسان بوده است.میانگین قیمت مسكن در یكسال۸۹ در تهران مترمربعی یك میلیون و ۸۰۰ هزار تومان اعلام شده است.

گران‌ترین معامله: متری ۱۰میلیون
براساس گزارش مركز آمار ایران گرانترین معامله آپارتمان مسكونی در تهران طی سال۹۰، در فصل زمستان اتفاق افتاده كه در آن، یك آپارتمان در شمال تهران مترمربعی ۹ میلیون و ۹۷۴ هزار تومان فروخته شده است. سال گذشته به رغم آرامش نسبی قیمت مسكن در تهران، اجاره‌بهای مسكن در این كلانشهر ناآرام توصیف شده است.مركز آمار ایران میانگین نرخ رشد اجاره‌بهای واحدمسكونی در تهران در یكسال۹۰ را ۲۰ درصد اعلام كرده است. پارسال اجاره‌بها در تهران از مترمربعی ۱۰ هزار و ۶۰۰ تومان در ابتدای بهار به متری حدود ۱۳ هزار تومان در پایان زمستان رسید طوری‌كه میانگین اجاره‌بهای واحدمسكونی در فاصله یكسال ۹۰، مترمربعی ۱۱ هزار و ۵۵۰ تومان شد.




گردآوری: گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع: afkarnews.ir




مطالب داغ سایر بخش ها:
این حجاب واقعا خجالت آور است
گاف جديد بی بی سی + عکس
برخورد با بدحجابی در برج میلاد+ عکس
نماینده ای که با الاغ به مجلس رفت+عکس
با این فیلم ها نیازی به فارسی1 نیست!