نرخ جدید تضمینی برنج
یک عضو هیئت علمی موسسه تحقیقات برنج کشور با انتقاد از پائین بودن نرخ خرید تضمینی برنج که اخیرا از سوی دولت اعلام شده است، گفت: دولتمردان باید در اواخر دی و یا اوایل بهمن ماه سال جاری نرخ خرید تضمینی برنج را اعلام می کردند که کشاورزان می خواهند اقدام به کشت برنج کنند نه الان.



غلامرضا خانکشی پور در گفتگو با مهر درخصوص قیمت تضمینی برنج که به تازگی از سوی دولت اعلام شده است، اظهارداشت: متاسفانه دولتمردان ما یا دچار افراط و یا دچار تفریط می شوند، یعنی یا نرخ خرید تضمینی برنج را خیلی دیر اعلام می کنند و یا خیلی زود که این موضوع به کشاورزان برنجکار کشوردر سال تولیدملی، حمایت از کار وسرمایه ایرانی آسیب جدی وارد می کند.

وی اضافه کرد: درحقیقت دولتمردان باید در اواخر دی و یا اوایل بهمن ماه سال جاری نرخ خرید تضمینی برنج را اعلام می کردند که کشاورزان می خواهند اقدام به کشت برنج کنند نه الان.

این عضو هیئت علمی موسسه تحقیقات برنج کشور دربیان علت آن گفت: اگر پیش بینی قطعی از روند نزولی رشد تورم طی چندماه آینده در کشورداشتیم، آنوقت دولتمردان می توانستند این نرخها را به عنوان نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی اعلام کنند درحالی که شرایط اقتصادی فعلی کشور نشان دهنده آن است که ظرف چند ماه آینده قیمت نهاده های کشاورزی و به تبع آن قیمت تمام شده محصولات کشاورزی بویژه محصولی مانند برنج افزایش خواهد یافت.

وی در ادامه قیمتهای خرید تضمینی برنج را که اخیرا از سوی دولت اعلام شده است، بسیار ناچیز خواند و افزود: قیمتهایی که از سوی دولت برای خرید تضمینی برنج از سوی دولت اعلام شده است، برای ارقام برنجی که در استان گیلان کشت می شود، تاثیری ندارد چراکه برنج رقم ندا اصلا در استان گیلان کشت نمی شود و سطح زیرکشت برنج رقم سفیدرود هم در این استان بسیار کم است.

خانکشی پور اضافه کرد: در استان گیلان برنج رقم خزر از سطح زیر کشت وسیعی برخوردار است که متاسفانه قیمتی که دولت برای خرید تضمینی این نوع برنج اعلام کرده است بسیار پائین است.

وی ادامه داد: به عنوان مثال در بازارهای استان گیلان نمی توان برنجی مثل ارقام خزر و هاشمی را که مخلوط نداشته باشند و تنها از 10 درصد شکستگی برخوردار باشند کمتر از 3000 تومان یافت، ضمن اینکه برنجهای ارقام مذکور با داشتن ناخالصی در بازارهای تهران به مراتب گرانتر از 3000 تومان است.

این عضو هیئت علمی موسسه تحقیقات برنج کشور تصریح کرد: درحقیقت در تعیین نرخ خرید تضمینی ارقام مختلف برنج به هیچ وجه هزینه تولید و قیمت بازار توسط دولتمردان در نظر گرفته نشده است.

وی افزود: وقتی که قیمت خرید تضمینی برنج کمتر از قیمت این محصول در بازار باشد، تجار اقدام به خرید این نوع برنجها از کشاورزان می کنند و با اضافه کردن ناخالصی به آن، برنج مخلوط را با قیمت بالاتر به مردم عرضه می کنند.

خانکشی پور به عدم تحقق اهداف دولت در زمینه اعلام نرخ خرید تضمینی برنج اشاره کرد و افزود: یکی از برنامه های مهم وزارت جهادکشاورزی توسعه سطح زیرکشت و افزایش عملکرد برنج رقم گوهردر کشور است به طوریکه قرار است به ازای هرکیلوگرم بذر آن حدود 500 تومان یارانه به کشاورزان پرداخت کند اما متاسفانه مشاهده می کنیم این نوع برنج در لیست اعلام نرخ خرید تضمینی ارقام مختلف برنج وجود ندارد.

وی افزود: با توجه به اینکه سیاست دولت حمایت از ارقام پرمحصول و باکیفیتی مثل برنج ارقام گوهر و شیرودی است، می بایست نرخ خرید تضمینی این نوع برنجها هم از سوی دولت اعلام می شد درحالی که این اتفاق نیفتاده است.

عدم تحقق اهداف دولت در تعیین نرخ خرید تضمینی برنج

به گفته این عضو هیئت علمی موسسه تحقیقات برنج کشور، این اقدام نشان دهنده آن است که دولت به اهداف خود در تعیین و اعلام نرخ خرید تضمینی برنج که همان ترغیب کشاورزان برنجکار به کشت ارقام پرمحصول و با کیفیت است، نائل نشده است.

وی با تاکید براینکه دولت باید قیمت تضمینی را برای محصولات هدف براساس قیمت واقعی این محصولات در بازار تعیین کند تا اثر بخشی لازم را داشته باشد، گفت: از سوی دیگر دولت در این سیاستگذاری باید بجه ای تعیین قیمت تضمینی برنج به سمت خرید تضمینی این محصول برود.
دولت چندی پیش نرخ خرید تضمینی برنج خزر بر مبنای 10 درصد شکستگی (عرف محلی) 21 هزار ریال، برنج سپیدرود بر مبنای 10 درصد شکستگی (عرف محلی) 15 هزارو 500 ریال، برنج ندا بر مبنای 10 درصد شکستگی (عرف محلی) 15 هزار و 680 ریال، برنج آمل بر مبنای 10 درصد شکستگی (عرف محلی) 13 هزار و 100 ریال اعلام کرده است.



گردآوری: گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع: mehrnews.com


 
مطالب داغ سایر بخش ها:
وقت آزمایش کردن ایران است
جزئیات قانون جدید سربازی
سرنوشت پسر 17 ساله در هاله ای از ابهام
رضایی: سیاستمداران از صحنه اقتصاد کنار بکشند
قذافی؛ بردگان جنسی و سوءاستفاده کثیف او