قیمت انواع میوه
اگرچه دولت هنوز تصمیمی مبنی بر برداشتن ممنوعیت واردات میوه نگرفته است، اما به نظر می‌رسد که بازار نیز توانسته خود را با تصمیم ممنوعیت تطبیق دهد و بر این اساس، انواع میوه در بازار به وفور موجود است.


به گزارش خبرنگار مهر، فصل زمستان که فرا می‌رسد، تب و تاب تامین میوه نیز در میان مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت بیش از هر زمان دیگری بروز می‌کند، چراکه ایام عید پیش رو است و نیاز مردم به خرید میوه بیش از هر زمان دیگری از سال رو به افزایش می‌گذارد.

در این میان هر ساله دولت تدابیر مختلفی را برای تامین میوه شب عید مورد نیاز مردم که عمدتا شامل سیب و پرتقال است، به کار می‌بندد و از ماهها قبل تلاش دارد تا با کمک مباشران خود، سیب و پرتقال تولیدی باغداران را خریداری کرده و ذخیره‌سازی کند تا در زمان مناسب بتواند از آن بهره گیرد.

امسال نیز همانند سال‌های گذشته این تدبیر از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت به عنوان متولی تنظیم بازار در نظر گرفته شده و بر این اساس، به گفته مسئولان قرار است که امسال 90 هزار تن سیب و پرتقال شامل 40 هزار تن سیب و 50 هزار تن پرتقال ذخیره‌‍سازی شود.

تعرفه واردات صفر می‌شود؟

این در شرایطی است که هر ساله تعرفه واردات سیب و پرتقال در 15 بهمن ماه به صفر می‌رسد تا دولت بتواند کسری نیاز شب عید مردم را نسبت به تولید، با واردات جبران کند اما امسال از یک سو با توجه به مسائل ارزی، به نظر می‌رسد که واردکنندگان میوه رغبتی به واردات نداشته باشند و از سوی دیگر نیز اگر این میوه وارد کشور شود، به دلیل قیمت بالای آن، مورد اقبال مصرف‌کنندگان قرار گیرد.

البته اگرچه مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت هم اکنون تاکید دارند که تعرفه واردات میوه امسال صفر نمی‌شود، اما به نظر می‌رسد که وضعیت بازار تعیین کننده نهایی در این رابطه است. بنابراین شاید باید چند روز دیگر نیز صبر کرد تا بتوان در این مورد قضاوت کرد.

اگرچه هم اکنون هنوز قیمت مصرف‌کننده سیب و پرتقال مشخص نشده است، اما به نظر می‌رسد که حدود قیمتی بالاتر از آن چیزی نباشد که هم اکنون در بازار به چشم می‌خورد. بررسی‌های میدانی مهر نشانگر این است که قیمت میوه امسال نسبت به سال گذشته اگرچه مقداری بالاتر رفته است، اما طیف متنوعی از قیمت پیش روی مصرف‌کنندگان قرار دارد و حتی در مورد یک نوع میوه نیز، ممکن است چندین قیمت برای مصرف‌کننده البته بسته به کیفیت موجود باشد.

طیف قیمتی متنوع برای انواع میوه

در عین حال، بازار نیز خود را با شرایط موجود مبنی بر ممنوعیت واردات میوه تطبیق داده است و آن گونه که مسئولان می‌گویند، وضعیت بازار میوه به نحوی است که امسال اجازه واردات میوه صادر نشود.

هم اکنون انواع مختلفی از قیمت برای یک نوع میوه در بازار مشاهده می‌شود به نحوی که برای پرتقال رنج قیمتی از 1650 تومان تا 2500 تومان وجود دارد؛ نارنگی نیز از رنج قیمتی 1800 تومان تا 2600 تومان در بازار به چشم می‌خورد.

جزئیات قیمت انواع میوه در بازار

هم اکنون قیمت هر کیلوگرم پرتقال تامسون جنوب 1400 تومان، پرتقال تامسون شمال 1700 تومان، پرتقال رسمی جنوب 1200 تومان، پرتقال آبگیری 1000 تومان و پرتقال رسمی شمال 1100 تومان در بازار موجود است. البته نوعی پرتقال تامسون مرغوب نیز به قیمت 1950 تومان به فروش می‌رسد. همچنین قیمت سیب زرد 1300 تومان، سیب قرمز 1700 تومان و یک نوع سیب مرغوب قرمز نیز 1950 تومان به فروش می‌رسد.

قیمت هر کیلوگرم انار مرغوب 3500 تومان، انار ساوه 2500 تومان و انار آبگیری 1000 تومان است. همچنین هر کیلوگرم خیار رسمی 1300 تومان و خیار گلخانه‌ای 1050 تومان به فروش می‌رسد. قیمت هر کیلوگرم کیوی 1300 تومان، خرمالو 2200 تومان، گریپ فروت 1100 تومان و انگور 2400 تومان است.

لیموشیرین نیز به قیمت 1300 تومان و موز نیز بسته به کیفیت رنج قیمتی 2750 تومان در میادین میوه و تره بار تا 3500 تومان در مغازه‌های سطح شهر به فروش می‌رسد.


گردآوری: گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع: mehrnews.com


مطالب داغ سایر بخشها:
۲۰۶ همچنان گران می شود/تازه ترین قیمت خودروهای داخلی
زمین لرزه بم را تکان داد
تاثیر آلودگی هوا بر سردردهای میگرنی
راننده اتوبوسی که بزودی رییس جمهور می‌شود
انتقام‌گیری دختر ۱۹ ساله از پسر مورد علاقه‌