18.5میلیارد دلار سرمایه تاجر ایرانی به ترکیه رفت؟
 
به گزارش خبر آنلاين،در هفته گذشته خبر توقیف سرمایه 5/18 میلیارد دلاری تاجر ایرانی در مرز ترکیه چونان بمبی در رسانه‌های ترکیه صدا کرد و گرچه در ابتدا ماجرا آنچنان جدی نبود و به شوخی می‌گرایید اما چندی نگذشت که برخی رسانه‌های ترک و برخی از سایت‌ها و روزنامه‌های داخلی این خبر را پرورش دادند.
ماجرا از آنجا آغاز شد که خبرگزاری‌ها از خروج 5/7 میلیارد دلار آمریکا و 11 میلیارد دلار شمش طلا از کشور در اکتبر سال گذشته (مهر 87) به وسیله یک کانتینر و از گمرک و مرزهای ایران به گمرک ترکیه خبر دادند. علت افشای این خبر مهم و مبهم پس از سکوت طولانی، اعتراض تاجری ایرانی به نام اسماعیل صفاریان نسب است که پس از موضع‌گیری وزیر کشور ترکیه مبنی بر انکار وجود کانتینر 5/18 میلیارد دلاری، تصمیم گرفت با رسانه‌ای کردن موضوع، دولت ترکیه را تحت فشار قرار داده و به استرداد کانتینر وادار کند و با این نیت حتی گفته می‌شود اکنون و پس از 11 ماه، فیلم مربوط به زمان توقیف کانتینر 5/18 میلیارد دلاری توسط مقامات ترکیه روی «یوتوب» قرار داده که اکنون به یکی از پربیننده‌ترین فیلم‌های مورد استقبال کاربران اینترنت تبدیل شده است. موضوع به حدی مهم است که در ترکیه نیز بازتاب فراوانی یافت و مورد توجه رسانه‌های این کشور قرار گرفت و دولتی‌ها را ناچار به اعلام موضع کرد.
کانال «دی» از مهمترین کانال‌های تلویزیونی ترکیه‌، در خبرهای خود، ضمن پخش این خبر، اقدام به‌ ارائه‌ جزییات نحوه‌ و دلیل ورود این مبلغ کلان از سوی تاجر ایرانی به‌ ترکیه‌ کرده‌ و از جانب وکیل وی گفت، اسماعیل صفاریان نسب، متعهد شده‌ که‌ در صورت رفع توقیف مبلغ 5/18 میلیارد دلاری (که‌ معادل بودجه‌ سالانه‌ چند کشور جهان است)، همه این سرمایه‌ را در ترکیه‌ سرمایه‌گذاری کند.
حیاتی یازیچی وزیر کشور ترکیه اخیراً همچنان با تکذیب این خبر آن را اشتباه و بی‌اساس دانسته است. از سوی دیگر خبرگزاری آناتولی ترکیه نیز به نقل از مقام‌های گمرک ترکیه اعلام کرده است: «کانتینری با مشخصات فوق هرگز وارد خاک ترکیه نشده است.»
این در حالی است که کانال TR2 ترکیه در بخش خبری خود با نمایش مکرر یکی از مسئولان گمرک مرزی ترکیه و کانتینر مملو از طلاها و دلارها و کارت شناسایی اسماعیل صفاریان نسب به برجسته کردن خبر و بررسی پاک بودن منبع طلا و دلارها از سوی مقامات رسمی این کشور اقدام کرد. تاکنون درباره اینکه‌ اسماعیل صفاریان نسب کیست و اینکه مبدأ این سرمایه کشور دیگری غیر از ایران بوده و تنها از ایران برای ورود به ترکیه عبور داده شده و یا اینکه این سرمایه از کشورمان بیرون رفته است، هیچ اطلاعاتی منتشر نشده است.
اما با توجه به حجم عظیم میزان محموله نقدی یاد شده که 11 میلیارد دلار شمش طلا و 5/7 میلیارد دلار پول نقد بوده است، به نظر نمی‌رسد این رخداد در عالم واقع اتفاق افتاده باشد.
به نظر می‌رسد اساساً شخصی به نام اسماعیل صفاریان نسب وجود خارجی نداشته باشد و برخی رابطان در ایران برای خروج این حجم عظیم سرمایه، مبادرت به طراحی سناریویی از پیش تعیین شده داشته‌اند که مورد استقبال رسانه‌های ترکیه نیز قرار گرفت.
 
گردآوری:گره خبر سيمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع:khabaronline.ir