31 مردادماه امسال نخستین فروشگاه زنجیره‌ای بین‌المللی در غرب تهران با نام و نشان ‌هایپر استار خود را به شهروندان پایتخت شناساند.
 
به گزارش دنیای اقتصاد، این فروشگاه طی چند ماه اخیر محل مناقشه و خبرسازی بوده است. ‌هایپراستار که وال مارت خاورمیانه خوانده می‌شود اگر چه 60‌میلیون دلار پشتوانه اقتصادی دارد؛ اما به لحاظ سیاسی شکننده است تا جایی که سخنگوی شركت كرفور فرانسه با رد مشاركت ضمنی خود با‌هایپراستار، تاکید کرد: ما در این پروژه مشاركت نداریم و نخواهیم داشت.

به گزارش «آسوشیتدپرس» دو سال پیش رسانه‌ها از تصمیم شركت خرده فروشی كرفور فرانسه برای احداث فروشگاهی بزرگ در تهران خبر دادند. این فروشگاه، که آرم، فضای گسترده انتخاب‌ و پاركینگ دو طبقه آن برای مشتریان كرفور در همه جا آشنا است با نام‌هایپراستار افتتاح شده و شركت كرفور مدعی است دیگر ارتباطی با این فروشگاه ندارد.

گروه مجید الفطیم یك شركت بزرگ خرده فروشی در دبی، شریك قدیمی كرفور در منطقه محسوب می‌شود. در جریان ساخت‌هایپراستار از قول مقامات ایران گفته شد كه این فروشگاه تحت‌برند كرفور مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد اما پس از مدتی نام كرفور از روی این فروشگاه برداشته شد.

آسوشیتدپرس شباهت آرم‌هایپراستار با آرم كرفور را سوال‌برانگیز می‌داند و می‌نویسد: آرم‌هایپراستار آدم را یاد آرم كرفور می‌اندازد. در آرم‌هایپراستار علامت H در داخل الماسی قرار داده شده است، در حالی كه در آرم كرفور به جای H حرف C قرار داده شده است. طراحی حروف نام فروشگاه نیز شبیه كرفور است.

آسوشیتدپرس در گزارش خود سعی می‌كند نشان دهد كه فروشگاه هایپراستار در واقع متعلق به كرفور بوده و به دلیل وجود تنش در روابط ایران و فرانسه این ارتباط مخفی نگه داشته می‌شود.

گروه مجید الفطیم كه متولی فروشگاه هایپراستار است یك شركت خصوصی خانوادگی مستقر در دبی است. این شركت از طریق یك شركت سرمایه‌گذاری مشترك اداره كلیه فروشگاه‌های كرفور فرانسه در منطقه را بر عهده دارد.

مارك كوربیون، مدیرعامل شركت فروشگاه‌های زنجیره‌ای‌هایپر استار، در رابطه با فعالیت این فروشگاه در ایران گفته است که به دلیل «مشکلات سیاسی بین ایران و فرانسه»، کرفور از‌هایپراستار خواسته است «فعلا» نام کرفور را در ایران مطرح نکند. این در حالی است که «25 درصد» سهام فروشگاه تاسیس شده در ایران، متعلق به کرفور فرانسه است و «75 درصد» آن نیز به شرکت اماراتی الفطیم تعلق دارد.

مدیرعامل شركت فروشگاه‌های زنجیره‌ای‌هایپراستار درباره دلیل قیمت پایین‌تر محصولات در این فروشگاه می‌گوید: «این به نوع مذاكرات ما با تولیدكننده‌ها برمی‌گردد. همچنین ما با دولت ایران توافق كردیم كه كالاها با قیمت‌ پایین‌تری به دست مردم برسد و به همین دلیل از هر فرصتی برای تحقق این امر استفاده می‌كنیم و به سودهای كم قانع هستیم

به گفته او این شرکت، فروشگاه‌های دیگری در «تهران، كرج، مشهد، اصفهان و شیراز» راه‌اندازی خواهد کرد. ساخت فروشگاه‌های این شرکت معمولا «شش ماه» طول می‌کشد، اما در ایران این کار «دو سال» طول کشیده است.

كوربیون که رییس اتاق بازرگانی فرانسه و ایران است، بازار ایران را «بسیار بزرگ» اما نامنظم می‌خواند که این موضوع باعث گرانی کالاها می‌شود.

به گفته وی از 1100 نفر كاركنان این فروشگاه تنها 10 نفر خارجی هستند.همچنین به گفته بهروز علیشیری، رییس‌كل سازمان سرمایه‌گذاری و كمك‌های فنی و اقتصادی ایران، این شرکت در فاز اول فعالیت خود، «60‌میلیون دلار» در ایران سرمایه‌گذاری کرده است و برای تاسیس «11 فروشگاه» به این شرکت مجوز داده شده که در نهایت «منجر به سرمایه‌گذاری 300 میلیون دلاری» در ایران می‌شود.

گروه مبتکر مجید الفطیم در سال 1995 ‌هایپراستار را به تقلید از وال مارت راه انداخت و با شعار «ارزان و فراتر از آن» خود را به خاورمیانه معرفی کرد.

 
گردآوری:گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news 
منبع: donya-e-eqtesad.com