دانشمندان در رصدهای خود بر روی خورشيد، متوجه الگويی از سلولهايی با مركز درخشان و مرزهای تاريك در تاج يا جو خورشيدی شده‌اند.

ايسنا:طبق اين رصدها كه در پاييز 2011 توسط رصدخانه ديناميك خورشيدي ناسا انجام شده، اين سلولها تا حدي شبيه به الگوي سلولي موجود در سطح خورشيد بوده اما كشف اين الگوها در بخش بالايي جو خورشيد تا حدي عجيب بنظر مي‌رسد.

 

خصوصيات اين ويژگيهاي خورشيدي موسوم به سلولهاي تاجي كه تا كنون گزارش نشده بود، در مجله Astrophysical منتشر شده است.

اين سلولهاي خورشيدي در مناطقي ميان گودالهاي تاجي سردتر و كم‌تراكم‌تر و كانالهاي رشته‌اي نمايشگر مرز ميان بخشهاي ميدانهاي مغناطيسي رو به بالا و پائين رخ مي‌دهند.

درك چگونگي رصد اين سلولها مي‌تواند به ارائه سرنخهايي از ميدانهاي مغناطيسي در حال تغيير در مرز گودالهاي تاجي و چگونگي تاثيرگذاري آنها بر انتشار ثابت مواد خورشيدي موسوم به توفانهاي خورشيدي از اين گودالها بپردازد.

در زمان كشف اين سلولها در سال 2011، فضاپيماهاي رصدخانه ديناميك خورشيدي و استريو A و B هر كدام به رصد نماي متفاوتي از خورشيد مي‌پرداختند. از اين رو پس از اين كه گردش 27 روزه خورشيد باعث بالا آمدن سلولهاي تاجي به بالاي اين ستاره شد، ابتدا استريو B، سپس رصدخانه ديناميك خورشيدي و در آخر استريو A موفق به ثبت طبيعت سه‌بعدي اين سلولها شدند.

محققان دريافتند كه دسته‌هاي ميدان مغناطيسي در مركز اين سلولها قرار گرفته كه باعث تمايز اين سلولهاي تاجي از سلولهاي سوپرگرانوله مي‌شوند كه ميدانهاي مغناطيسي در مرزهاي آنها قرار مي‌گيرند.

كشف سلولهاي تاجي باعث افزايش دانش سازه‌هاي مغناطيسي تاج خورشيد شده است. در آينده پژوهشهاي بيشتر در اين زمينه مي‌تواند درك دانشمندان را از تغييرات مغناطيسي در مرزهاي گودالهاي تاجي و تاثير آنها بر توفانهاي خورشيدي و آب‌وهواي فضاي زمين ارتقا بخشد.

 
 
 
گردآوری:گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع:isna.ir
 
 
مطالب داغ سایر بخشها:
نظر علی مطهری درباره رابطه با آمریکا
افزایش ۱۵ درصدی حقوق کارمندان در بودجه ۹۱
موبایل خود را بجوشانید تا شارژ شود! +عکس
ارز مسافری به این دسته از افراد تعلق نمی گیرد
رئیس جمهور با 6 جواب غیر قابل قبول استیضاح می‌شود