اين گوسفند تراريخته كه «پنگ پنگ» نام گرفته، در 26 مارس 2012 متولد شده و در زمان تولد 5.74 كيلوگرم وزن داشت.

ایسنا:دانشمندان چيني بزرگترين سازمان ژنوميك جهان در پكن با همكاري مؤسسه ژنتيك و زيست‌شناسي تكويني، دانشكده علوم چين و دانشگاه شيهزي طي دستاورد بزرگي در همانندسازي(كلونينگ) حيواني، توانستند نخستين گوسفند تراريخته جهان را با شيوه همانندسازي دستي توليد كنند.

اين گوسفند تراريخته كه «پنگ پنگ» نام گرفته، در 26 مارس 2012 متولد شده و در زمان تولد 5.74 كيلوگرم وزن داشت.

اين پروژه دو سال پيش آغاز بكار كرده بود. جداي از ناكارآمدي كلي همانندسازي به دليل شانس كم تولد نوزاد سالم، محققان بايد بر مشكلات ديگري مانند آب‌وهواي خاص و به خطر افتادن محيط آزمايشگاه با هر ابزار ساده غلبه مي‌كردند. ازاين رو، از شيوه مبتكرانه «همانندسازي دستي (Handmade Cloning)» استفاده شد كه نياز كمتري براي تجهيزات پيچيده داشته و از شيوه‌هاي ساده‌تر، هزينه‌هاي كمتر و يهره‌وري توليد بالاتري برخوردار است.

در سال 2009، سلولهاي اهدايي از گوسفند مرینوس چيني جمع‌آوري شده و يك خط سلولي تراريخته با استفاده از تغييرات ژنتيكي بوجود آمد. پس از تلاشهاي فراوان، سيستم همانندسازي دستي براي همانندسازي گوسفند با موفقيت در اكتبر 2011 ايجاد شده و انتقال جنينهاي توليد شده در نهايت به دستاورد كنوني منجر شد.

اصلاحات ژنتیکی ممكن است با افزايش محتواي اسيد چرب اشباع نشده منجر به توليد گوشت با كيفيت بالاتر شود.

به گفته محققان، ژن محتوي ω-3PUFA با موفقيت در پنگ‌پنگ منتقل شده است. اين اسيد چرب در كاهش خطر بیماری عروق کرونر قلب در انسان و پشتيباني از رشد عادي مغز، چشم و اعصاب نقش مهمي ايفا مي‌كند.

در پي معرفي شيوه همانندسازي دستي در سال 2001، نوزادان چند گونه مهم از جمله گاو، خوك، بز و گاوميش آسيايي با استفاده از اين شيوه توليد شده‌اند. مي‌توان از اين شيوه در حفظ گونه‌هاي در معرض خطر نابودي و توليد داروهايي براي بيماريهاي انساني از طريق حيوانات تراريخته استفاده كرد.

سال گذشته از اين نوع همانندسازي در توليد خوك‌هاي كوچك و بزرگ استفاده شد.

 
 
 
گردآوری:گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع:isna.ir
 
 
مطالب داغ سایر بخشها:
مرگ دلخراش یک دانش‌آموز ناشنوا
جزئیات تغییر گواهینامه ها اعلام شد
گران ترین منطقه برای زندگی در ایران کجاست؟
عکس/ خودسوزی در وسط خیابان
اسامی17مقام ایرانی تحریم شده توسط اتحادیه اروپا