ژن درمانی
محققان با استفاده از ژن درمانی توانستند حس بویایی را به موشهایی که بدون حس بویایی متولد شده بودند، هدیه دهند.


به گزارش خبرگزری مهر،‌ این موشها به یک بیماری ژنتیکی مبتلا بودند که موهای میکروسکوپی بدنشان موسوم به "مژه ها" را تحت تاثیر قرار می دهد. مژه ها مسئول تشخیص مواد شیمیایی موجود در هوا هستند.

محققان امیدوارند یافته های آنها به ارائه درمانهایی برای مژه های بیمار منجر شود مژه های بیمار موجب بروز نابینایی، ناشنوایی و بیماری های کلیوی در افراد می شوند.

نتایج این تحقیقات در نشریه Nature Medicine منتشر شده است.

مژه های میکروسکوپی به بسیاری از سلول های بدن چسبیده اند. گستره ای از اختلالات ژنتیکی موسوم به "اختلال مژکی" ناشی از مژه های آسیب دیده هستند که می توانند بسیار مهلک و یا به شدت ناتوان کننده باشند.

اکنون گروهی از محققان بین المللی به سرپرستی دانشگاه میشیگان موش های مبتلا به جهش در ژن Ift88 را مورد بررسی قرار دادند. این موش ها توان تولید مژه و همچنین حس بویایی نداشتند.
 
این دانش پژوهان ویروسی تولید کردند که می تواند یک نسخه فعال از ژن Ift88 را به سلول ها وارد کند. این ویروس سه روز متوالی به بینی این موش ها تزریق شد. این ژن توانست مژه ها را احیا کند و حس بویایی را به موش برگرداند.

پروفسور فیلیپ بالس از دانشگاه کالج لندن و یکی از مجریان این طرح گفت: این تحقیقات نشان داد می توانیم ژن را به این سلولها باز گردانیم، پروتئین درست را بسازیم، مژه ها را تولید کنیم تا عملکرد بویایی ایجاد شود.

وی افزود پس از این درمان موش ها توانستند از حس بویایی خود برای جستجوی غذا استفاده کنند.

اکنون محققان تصمیم دارند با استفاده از راهبردهای مشابه دیگر به درمان دیگر بیماری ها و اختلالات مرتبط با مژه ها بپردازند.



گردآوری: گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع: mehrnews.com



مطالب داغ سایر بخش ها:
اشتباه صداوسیما باعث احضار کاردار ایران در منامه شد
قیمت روز برخی خودروهای ایرانی/ جدول
دلار، سکه و طلا ارزان شد
درصورت پیروزی رامنی در انتخابات، حمله به این 2 کشور حتمی است
شورای همکاری خلیج فارس در واکنش به ترجمه بحرین به جای سوریه بیانیه داد