دادن هدیه یک رسم پسندیده در تمامی دنیا و اکثر فرهنگ ها است. این عادت در مراسمات و بازدیدهای دیپلماتیک نیز جریان دارد و در بسیاری از موارد رهبران و مسئولین رده بالا در دیدار مقامات سایر کشورها به هم هدایایی را تقدیم می کنند.

باشگاه خبرنگاران:گاهی این هدایا که در دنیایی مردان دیپلمات رد و بدل می شود عجیب و غیر قابل باور هستند. قصد داریم تا شما را با عجیب ترین این هدایا در دنیا آشنا کنیم.


در آوریل سال 2009 میلادی همگان از هدیه ای که باراک اوباما به ملکه انگلستان داد شوکه شدند. یک iPOD که موسیقی منطقه برادوی آمریکا بر روی آن ذخیره شده بود. البته این هدیه خیلی بهتر از هدیه قبلی مقامات آمریکایی به انگلیسی ها بود. یک مجموعه لوح فشرده که در انگلستان کار نمی کرد.


شاید بتوان این هدیه را یکی از عجیب ترین هدایا در تاریخ دیپلماسی برشمرد.در جریان سفر وزیر وقت دفاع آمریکا به بغداد در سال 1983 میلادی ، صدام حسین ،دیکتاتور سابق عراق یک نوار ویدئویی حاوی یک فیلم 3 دقیقه ای از تمرین نیروهای سوری در مقابل مرحوم حافظ اسد ریس جمهور سابق سوریه را که به کندن سر مارها با دندان داد. هیچ توضیحی تا به امروز در مورد این هدیه داده نشده است.


حیوانات معمولا یک هدیه عادی و معمول برای مقامات کشورهاست اما مسلما نه یک کوروکودیل. در قرن نوزدهم مارکوس دو لافایت ،ژنرال معروف فرانسوی یک کروکودیل را به جان کوینسی آدامز ریس جمهور آمریکا هدیه داد و ریس جمهور نیز این جانور را در حمام کاخ سفید نگه داری می کرد.


پنیر امروزه جزیی از مواد غذایی در آشپزخانه است اما صدها سال پیش این ماده غذایی آنچنان پر ارزش بود که دیپلمات های ایتالیایی برای تقویت روابط با دوستان خود به آنها پنیر هدیه می دادند. برای نمونه در سال 1502 میلادی یک هیئت دیپلماتیک ایتالیا به امیر شهر اسکندریه یک قطعه پنیر هدیه دادند.


نوامبر سال گذشته و در جریان سفر ریس جمهورآمریکا به استرالیا، ریس جمهور آمریکا به عنوان هدیه یک بیمه کروکودیلی دریافت کرد که بر اساس آن اگر وی مورد حمله کروکودیل واقع شود مبلغی در حدود 50 هزار دلار به همسر وی پرداخت می گردد.ریس جمهور آمریکا در واکنش به این هدیه گفت:در زمانی که مشغول بازنگری لایحه خدمات پزشکی در آمریکا بودیم ، بیمه کروکودیل چیزی بود که فراموش شد!


روسای قبایل در فیجی در سال 1977 یک دندان نهنگ سفید را به ملکه انگلستان به عنوان معذرت خواهی برای جمهوری شدن هدیه دادند. شاید این هدیه به عنوان یک هدیه دیپلماتیک عجیب برسد اما دندان نهنگ سفید در فرهنگ و جامعه فیجی از جایگاه بالایی برخوردار است.


در جریان مذاکرات آمریکا و روسیه در سال 2009 میلادی هیلاری کیلینتون وزیر خارجه آمریکا یک کلید نمادین را به سرگی لاوروف وزیر خارجه روسیه هدیه کرد و گفت : ما به سختی کار کرده ایم تا لغت صحیح روسی "شروع مجدد" را بر روی این کلید بنویسیم، آیا موفق شده ایم ؟ که لاوروف هم به شکلی ناشیانه ای گفت: معنای آن کلمه شارژبیش از حد است.


یکی از موارد هدایای عجیب دیپلماتیک در تاریخ اروپا هدیه سلطان محمد علی ، حاکم مصر به سال 1826 میلادی به شارل دهم پادشاه فرانسه بود. این هدیه که یک زرافه بود باعث شد تا در آن زمان چیزی نزدیک به 100 هزار نفر یعنی ، یک هشتم جمعیت آن زمان پاریس برای دیدن این حیوان جمع شوند.


سال گذشته ویلیام هیگ وزیرخارجه انگلستان در دیدار با نخست وزیر سابق استرالیا کوین راد به وی یک ظرف چربی غاز هدیه کرد. ظاهرا بحران اقتصادی اخیر در هدیه دادن مقامات غربی نیز تاثیر گذاشته است. البته در آن زمان کوین راد دچار یک سرما خوردگی شدید بود و احتمالا ترکیبی از چربی غاز،عسل و آب جوش برای سرماخوردگی او مناسب بود.
 
 
در ماه می سال گذشته ، باراک اوباما در جریان بازدید از کشور لهستان با هدیه ای عجیب روبه رو شد. نخست وزیر این کشور دونالد تاسک رسما به وی بازی کامپیوتری ،ساحره 2 :ترور پادشاه " ساخت کشور لهستان را هدیه داد.البته امیدواریم که اوباما خود این بازی را انجام داده باشد.

 
برای سالها هدیه فیدل کاسترو رهبر کوبا برای افرادی که از کوبا بازدید می کردند سیگارهای برگ مخصوصی بود که به صورت اختصاصی برای وی و افراد رده بالای دولت کوبا تولید می شد. در سال 1982 فروش این سیگارها برای مردم عادی نیز آزاد شد.
 
 
گردآوری:گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع:yjc.ir