میانجیگری هند درباره موضوع هسته‌ای ایران
یک روزنامه هندی نوشت: آمریکا از هند می‌خواهد ایران را به بازگشت به میز مذاکرات درباره برنامه هسته‌یی متقاعد کند. این اولین باری است که واشنگتن آشکارا از دهلی نو چنین درخواستی را در رابطه با تهران مطرح می‌کند.


به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، ویلیام برنزه، معاون وزیر امور خارجه آمریکا در گفت‌وگو با روزنامه « تایمز آوایندیا» پیش از دیدار با شیوشانکار منون، مشاور امنیت ملی هند در دهلی گفت: ما احساس ضرورت زیادی را داریم. ضرورتی که جامعه بین‌المللی در احساس آن سهیم است.

وی ضمن ایراد اتهاماتی علیه ایران گفت که آمریکا امیدوار است هند این پیام را به ایران برساند.

برنز مدعی شد که تحریم‌های شدید برای بازگرداندن ایران به گفت‌وگوهای هسته‌یی ضروری است وتاکید کرد که دیپلماسی هم چنان گزینه‌ای است که برای آمریکا از اولویت برخوردار است.

این دیپلمات آمریکایی گفت: آمریکا و هند یک هدف استراتژیک مهم دارند که اطمینان‌ یافتن از دست نیافتن ایران به سلاح هسته‌یی و ایجاد نکردن چنین خطراتی است.

وی ادامه داد: ما معتقدیم که کاملا ضرورت دارد ایران به تعهدات بین‌المللی‌اش عمل کند و به طور جدی وارد روند دپیلماتیک مکانیسم 1+5 شود.

این روزنامه افزود: آمریکا معتقد است که هند از نفوذ در ایران برخوردار است و واشنگتن از هند می‌خواهد به بازگرداندن تهران به میز مذاکرات کمک کند. اما این متاسفانه چیزی نیست که هندی‌ها به آن باور دارند و این شکافی قابل توجه میان ایران و هند است.

آمریکا در گفت‌وگوهای خصوصی به هند گفته که بر این باور است خطر واقعی رویارویی نظامی در خصوص این مساله وجود داشته باشد.

برنز گفت: ما به شرکای بین‌المللی‌مان برای افزایش فشار اقتصادی و انزوای سیاسی نه به عنوان یک هدف بلکه به عنوان وسیله برای اطمینان یافتن از اینکه ایران به طور جدی وارد تعامل می‌شود و به تعهدات بین‌المللی‌اش عمل می‌کند کار خواهیم کرد.

وی مدعی شد: آن تحریم‌ها تاثیری قابل توجه داشته است.

برنز هم چنین گفت: هر چه ایران زودتر وارد تعامل شود، برای همه ما بهتر خواهد بود.



گردآوری: گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع: isna.ir


 
مطالب داغ سایر بخش ها:
وقت آزمایش کردن ایران است
جزئیات قانون جدید سربازی
سرنوشت پسر 17 ساله در هاله ای از ابهام
رضایی: سیاستمداران از صحنه اقتصاد کنار بکشند
قذافی؛ بردگان جنسی و سوءاستفاده کثیف او