"باراک اوباما" رییس جمهوری آمریکا در دومین سفر خود در تور آسیایی روز دوشنبه وارد یانگون پایتخت پیشین میانمار شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از شبکه تلویزیونی خبرآسیا ، اوباما در این سفر که حمایت از واشنگتن از اصلاحات سیاسی آغاز شده در میانمار ارزیابی می شود، قرار است با "تین سین" رییس جمهوری و "آنگ سان سوچی" رهبر مخالفان دولت میانمار دیدار و گفت و گو کند.

به گفته معاون مشاور امنیت ملی کاخ سفید، حکومت میانمار در مسیر مثبت حرکت کرده است و آمریکا خواهان تقویت این رویکرد است.

"بن رودز" همچنین گفت :باراک اوباما در این سفر خواهان کاهش روابط سیاسی میانمار با کره شمالی خواهد شد.

همزمان با پیشرفت تدریجی اصلاحات در میانمار و آزادی گروهی از زندانیان سیاسی، دیدار مقام های این کشور با همتایان آمریکایی خود افزایش یافته و ایالات متحده تحریم های این کشور را رفته رفته کاهش داده است.

سازمان دیده بان حقوق  بشر  اعلام کرده است : اوباما باید برای سفر به میانمارتا پیشرفت بیشتر این کشور بسوی برقراری آزادی های اساسی  صبر می کرد. این سازمان می گوید دولت مبانمارباید از  بخشودگی محدود فراتر رود و تمام  زندانیان سیاسی را آزاد کند،  همچنین  لازم است برای متوقف ساختن خشونت بین اقلیت های قومی و مذهبی، بویژه در غرب کشور،  مستقیما وارد عمل شود.

باراک اوباما نخستین رئیس‌جمهوری آمریکا است که به میانمار، کشوری که مدتی طولانی طرد شده بود، سفر می‌کند. این اقدام بهبود چشمگیر روابط میان این دو کشور را نشان می‌دهد که در پی تغییرات سیاسی همه جانبه توسط یک دولت جدید اصلاح طلب در میانمار صورت گرفته است.

بر اساس این گزارش، اوباما در سفر 6 ساعته خود به میانمار قرار است علاوه بر دیدار های خود در دانشگاه یانگون در خصوص روند اصلاحات در این کشور سخنرانی کند.

رییس جمهوری آمریکا در سفر دوره ای خود به آسیا برای نخستین بار در تاریخ آمریکا به عنوان رییس جمهوری به میانمار و پس از آن برای شرکت در اجلاس سران اتحادیه آسه آن به کامبوج سفر خواهد کرد.

در سال های اخیر تمرکز مجدد آمریکا در زمینه سیاست خارجی بر منطقه آسیا افزایش یافته و تحلیلگران این تلاش واشنگتن را در جهت مقابله با نفوذ و برتری چین در این منطقه ارزیابی می کنند.

سفر اوباما به میانمار در حالی صورت می گیرد که به گزارش خبرگزاری ها صدها نفر از فعالان حقوق بشر و مردم آمریکا روز جمعه گذشته ، در اعتراض به سفر باراک اوباما به میانمار و نادیده گرفتن جنایت جنگی رهبران آن کشور در قتل عام اقلیت مسلمان در مقابل کاخ سفید تجمع کردند.

شرکت کنندگان شعار می دادند: "اوباما، اوباما به حق مردم روهینگا احترام بگذار" و "ما خواستار احترام به حقوق بشر هستیم".
 




گردآوری: گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع: mehrnews.com

مطالب داغ سایر بخش ها:
هشدار به تکایا در مورد سرطانزایی ظروف یکبار مصرف پلاستیکی
قیمت شیر و فرآورده‌های لبنی افزایش نمی‌یابد
جزئیاتی از جلسه نمایندگان مجلس با احمدی نژاد
افزایش حقوق نظافتچی، بهانه قتل پیرزن
ریاض از موفقیت‌آمیز بودن عمل جراحی پادشاه عربستان خبر داد