ستار بهشتی در بازداشتگاه
مامور ویژه مجلس برای بررسی پرونده مرگ ستار بهشتی با محرز دانستن تخلف آشکار پلیس فتا در نگهداری ستار بهشتی در بازداشتگاهی غیرقانونی، گفت که مسوولین دخیل در این تخلف برای یک بار هم که شده با عذرخواهی از مردم از سمت خود استعفا دهند.
 

مهدی دواتگری در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به پی‌گیری‌های انجام شده در مورد پرونده مرگ ستار بهشتی اظهار کرد: بر اساس بررسی‌های ما کلیه اقدامات دستگاه قضایی از بدو دستگیری تا لحظه‌ مرگ و شیوه رسیدگی دستگاه قضایی کاملا قانونی بوده و هیچ‌گونه تخلفی از سوی دستگاه قضایی رخ نداده است.

وی افزود: علی‌رغم دستور صریح قاضی پرونده برای نگهداری متهم در بازداشت پلیس آگاهی، پلیس فتا برخلاف دستور مقام قضایی، متهم را در تحت نظرگاه پلیس فتا و یک بازداشتگاه غیرقانونی نگهداری کرده که هیچ توجیه قانونی نداشته است. این حقوقدان خاطرنشان کرد: آن‌چه لازم است مورد توجه قرار گیرد این است که متهم باید در طول دوران بازداشت تحت نظر مقام قضایی و در بازداشتگاه تحت نظر دستگاه قضا نگهداری شود، لذا از این حیث که برخلاف دستور قضایی، متهم در بازداشتگاهی خارج از استانداردهای قانونی نگهداری شده تخلف آشکاری اتفاق افتاده است. این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به تایید صدمات بدنی ستار بهشتی از سوی پزشکی قانونی یادآور شد: البته پزشکی قانونی هنوز علت تامه مرگ را مشخص نکرده، ضمن این‌که این صدمات بدنی نوعا نمی‌توانست کشنده باشد اما به هر حال این صدمات بدنی وارد شده و تعیین علت تامه مرگ به عهده‌ مقام قضایی گذاشته شده و قاضی باید بر اساس تحقیقات قضایی، علت مرگ را روشن کند.

دواتگری با اشاره به بازداشت تعدادی از مامورین انتظامی فتا اظهار کرد: در حال حاضر تعدادی از این مامورین در بازداشت به سر می‌برند و ما هم از دستگاه قضایی به خاطر دقت، سرعت و قاطعیت در رسیدگی به این پرونده تشکر می‌کنیم. اطلاعیه دادستانی تهران هم اطلاعیه جامعی بود که جزییات در آن تشریح شده است. مامور ویژه کمیسیون امنیت ملی مجلس برای بررسی پرونده مرگ ستار بهشتی در ادامه ضمن ابراز تاسف از بروز این اتفاق گفت: به عوامل بیگانه و ضدانقلاب هشدار می‌دهیم که فکر نکنند با یک تخلف پلیس می‌توانند سوءاستفاده کنند. ما تاکید داریم که نظام جمهوری اسلامی بر پایه‌ قانون استوار است، مواردی را می‌بینیم که پلیس آمریکا شهروندان آمریکایی را آشکارا مورد ضرب و شتم قرار می‌دهد و شاید دستگاه قضایی این کشور هم حمایتی از شهروندان به عمل نیاورد اما دستگاه قضایی ما انصافا عملکرد فوق‌العاده مطلوب و قانونمندی داشته که واقعا کارنامه خوبی را برای آن رقم زده است. دواتگری اظهار کرد: انتظار داریم مسوولین پلیس فتا و کسانی که در این تخلف دخیل بوده‌اند با عذرخواهی از مردم از سمت خود استعفا دهند و این استعفا حداقل کاری است که از سوی مسوولین پلیس فتا یا نیروی انتظامی می‌تواند انجام شود.

وی تصریح کرد: مسوول فتا یا باید استعفا دهد و یا مقام مافوق وی نسبت به عزل و برکناری مسوولی که در اثر عدم نظارت و نظارت نامطلوب این هزینه را برای دستگاه انتظامی ایجاد کرده اقدام کند.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به تلاش‌ها و زحمات درخور تحسین نیروی انتظامی خاطرنشان کرد: ما حساب چند مامور خاطی را از حساب نیروی انتظامی جدا می‌کنیم و انتظار داریم استعفا یا عزل مسوول پلیس فتا درس عبرتی برای سایر مدیران باشد تا در نظارت بر مجموعه‌شان دقت لازم را داشته باشند.


گردآوری: گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع: mardomsalari.com


مطالب داغ سایر بخش ها:
نامه تند رییس‌جمهور لبنان به احمدی‌نژاد: چرا از خاک ما برای پرواز پهپاد به اسرائیل استفاده می‌کنید؟!
افزایش بارندگی در تهران و 4 استان شرقی کشور
تسویه حساب فرانسه با دولت بشار اسد
تهران می‌داند اوباما مرد جنگ نیست
ایران جای خود را به اعراب می دهد؟