سوزان رایس: حادثه بنغازی
سوزان رایس در مصاحبه‌ای به بحث درخصوص تصمیمش برای انصراف از تصدی پست وزارت امور خارجه آمریکا پرداخته و گفت، به این دلیل پس از حمله 11 سپتامبر سال جاری در شهر بنغازی به طور علنی درباره آن سخن گفته است که هیلاری کلینتون به عنوان رئیس وی از انجام این کار سر باز زده است!


به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از روزنامه دیلی تلگراف، این در حالی است که اظهارنظرهای سوزان رایس، سفیر آمریکا در سازمان ملل در تاریخ 16 سپتامبر درخصوص حمله به کنسولگری آمریکا در شهر بنغازی در نهایت برای وی دردسرساز شده و امیدهای وی را برای رسیدن به مقام امور خارجه از بین برد.

سوزان رایس در گفت‌وگو با یکی از برنامه‌های شبکه خبری ان بی سی تصریح کرد که در آن روز یکشنبه معروف نمی‌خواسته که در رابطه با حادثه حمله به کنسولگری آمریکا در شهر بنغازی صحبت کند.

سوزان رایس گفت: در ابتدا از هیلاری کلینتون از سوی بسیاری از شبکه‌ها تقاضا شده بود تا برای توضیح بیایند اما او برای پرداختن به مساله اعتراضات در خاورمیانه و شمال آفریقا که سفارتخانه‌های ما را در بر گرفته بودند هفته بسیار دشواری را داشت.

وی افزود: او می‌بایست مساله کشته شدن چهار تن از همکاران ما در شهر بنغازی را مدیریت کرده و ضمن آرام کردن کل مجموعه وزارت امور خارجه به پیشواز خانواده‌ها و اجساد می‌رفت و به همین خاطر کلینتون از انجام این گفت‌وگو سرباز زد و کاخ سفید از من خواست که آیا این کار را به عنوان دیپلمات ارشد آتی آمریکا انجام می‌دهم یا خیر.

با وجود این سوزان رایس به عنوان سفیر آمریکا در سازمان ملل هیچ مسئولیتی برای کنسولگری آمریکا در شهر بنغازی نداشته است.

وی تاکید کرد: در آن هفته ما به گفت‌وگو درباره طیفی از مسائل پرداختیم و تنها مساله مربوط به حادثه بنغازی که آنگونه که شما آن را به خاطر می‌آورید، نبود. طیف گسترده‌ای از مسائل امنیت ملی و سیاست خارجی که من هر روز درباره آنها به طور علنی صحبت می‌کنم وجود داشت، بنابراین از من این تقاضا مطرح شد و من پذیرفتم که آن را انجام دهم.

وی تاکید کرد: اقدام من آن چیزی نبود که من در ابتدا برای آخر هفته خود برنامه ریزی کردم اما تاسفی از بابت کارم نمی‌خورم.

سوزان رایس تاکید کرد: من فکر می‌کنم وقتی شما یک دیپلمات و یا یک مقام عمومی هستید و یک تراژدی رخ می‌دهد و این تراژدی در ارتباط با کاری هست که شما انجام می‌دهید، این وظیفه ما است که به بهترین وجهی که می‌توانیم آن را برای مردم آمریکا توضیح دهیم و این کاری بود که من انجام دادم.

اشاره سوزان رایس از این اظهارنظر و تاکید بر وظیفه یک دیپلمات برای توضیح تراژدی مربوط به کارش ظاهرا کنایه‌ای به هیلاری کلینتون است که شغل وی با حادثه بنغازی ارتباط بسیار مستقیم‌تری به نسبت رایس دارد.

سوزان رایس همچنین نسبت به شکست در رسیدن به پست وزارت امور خارجه اظهار نارضایتی شدید کرد.

وی تاکید کرد: من بسیار مفتخر بودم اگر که در این شغل خدمت می‌کردم، همانطور که به خاطر کاری که الان انجام می‌دهم خوشحال هستم. چطور در حوزه من ممکن است که شما نخواهید در عالی‌ترین سطح ممکن خدمت کنید؟

هیلاری کلینتون ظاهرا با نپذیرفتن مسئولیت صحبت درباره حادثه 11 سپتامبر سال جاری در شهر بنغازی لیبی با زیرکی از گلوله سیاسی که در نهایت به سوزان رایس برخورد کرد جا خالی داده است تا دورنمای کاندیداتوری وی برای ریاست جمهوری در سال 2016 آسیب نبیند.

این در حالی است که در سال 2008 همپیمانان کلینتون هنگامی که دیدند سوزان رایس حامی باراک اوباما به عنوان کاندیدای ریاست جمهوری دموکرات‌ها شده، بسیار خشمگین شدند و چنین اقدامی را بی‌وفایی رایس به کلینتون دانستند چرا که سوزان رایس بخش بزرگی از سابقه دیپلماتیک خود را مدیون کلینتون بوده است.


گردآوری: گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع: mehrnews.com


مطالب داغ سایر بخش ها:
تغییر مجدد زمان برگزاری کنکور سراسری‌92
نرخ انواع ارز در مرکز مبادلات ارزی امروز 1391/9/25
بزرگ‌ترین انحراف، انحراف از توسعه و سازندگی کشور است
تعیین شعار انتخاباتی حامیان مشایی
پس از انتشار فیلم زورگیری؛ چهار زورگیر خشن دستگیر شدند