تا می‌گویی جستجوی اینترنتی، پاسخ "گوگل" به سمتت پرت می‌شود؛ نخستین سایت پر مخاطب اینترنتی جهان که با مجموعه محصولات متنوعش، بسیاری از کاربران دنیای مجازی را مسحور خود کرده است؛ اما‌ گاه شیطنت‌هایی نیز دارد؛ شیطنت‌هایی که البته می‌توانند بسیار آزار دهنده هم باشند!
تابناک:واکنش‌های گسترده هم‌وطنانمان به استفاده از نام جعلی به جای «خلیج فارس» بار‌ها سوژه داغ بحث‌ها و محافل گوناگون بوده است؛ اعتراضاتی که‌ گاه به عذرخواهی انجامیده و ‌گاه نیز متأسفانه حریف ثروت شیخ‌های آن ور آبی نشده و قصه آب و هاون را تداعی کرده است؛ اعتراضاتی که البته جنس مردمی دارد و در برهه‌هایی کوتاه به برخی مسئولین نیز سرایت کرده، ولی بیشتر با دور خوردن توسط خودی‌ها و غیر خودی‌ها روبه رو شده و عقیم مانده است.

در تازه‌ترین اقدام از این دست، غول اینترنتی گوگل به سیاستی روی آورده تا هر دو طرف این غائله را از خود راضی نگه دارد؛ به این ترتیب که اگر هنگام استفاده از نرم‌افزار گوگل ارت (Google Earth یا نقشه سه بعدی زمین) زبان برنامه را از فارسی به عربی برگردانید، با کمال تعجب درخواهید یافت که خلیج همیشه فارس با نام جعلی نمایش داده می‌شود!






ماجرا هنگامی جالبتر می‌شود که زبان برنامه را به انگلیسی برگردانیم؛ اینجاست که طراحان این نرم‌افزار ـ احتمالا تحت تأثیر دلارهای شیخ‌نشین‌های جنوبی این دریا ـ به ظاهر دچار نوعی سردرگمی عجیب شده‌اند و احتمالا به این نیت که هر دو طرف را راضی کنند (!)، هم از نام واقعی بهره جسته‌ و هم اسم جعلی را گنجانده‌اند و به این ترتیب، یک دریا داریم که دو نام دارد و احتمالا نیاز به مرزبندی داشته باشد!


کاربران گوگل ارت (به زبان انگلیسی)، این پهنه دریایی را با دو نام می‌بینند!

این در حالی است که با مراجعه به زبان نقشه در صفحه اصلی سایت گوگل (Google/Map)، متوجه عمق سردرگمی مدیران این سایت جهانی خواهیم شد؛ جایی که همه دریا‌ها اسم دارند، جز خلیج فارس!




و کاربران نقشه گوگل با پهنه دریایی گسترده‌ای روبه‌رو می‌شوند که نامی بر خود نمی‌بیند!

با این تفاسیر، شاید بد نباشد که جدی‌تر از پیش، بر حقوق کشورمان تأکید داشته باشیم و از مسئولان بخواهیم به این موضوع واکنش رسمی نشان دهند و شورای عالی فضای مجازی نیز موضوعاتی از این دست را در دستور کار خود گذارند.


این هم تعریف گوگل از مسأله: کی بود، کی بود ... ؟!

به نظر شما، دلیل این کار عجیب گوگل چیست؟

 
 
گردآوری:گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع:tabnak.ir
 
 
 
مطالب داغ سایر بخشها:
هاشمی رفسنجانی نخستین روزهای نوروز را کجا گذراند؟
عکس دیده نشده از سید احمد خمینی در دوران جوانی
اوج انحطاط اخلاقی در آمریکا+ عکس
تجاوز دو مرد به یک زن در چند کیلومتر مانده به بهشت!
واکنش تند همسر شهید باکری به یک شایعه