تل‌آويو و امريكا
«ما در سينا نيروي امريكايي داريم و بابت سلامت آنها نگرانيم اين فقط به مصر و اسرائيل مربوط نمي‌شود، به امريكايي‌ها هم مربوط است» با اين جملات هيلاري كلينتون وزير خارجه امريكا يك مثلث را براي بازي مشترك با اسرائيل و مصر در فضاي امنيتي سينا ترسيم مي‌كند، واشنگتن را هم مانند قاهره و تل‌آويو شريك صلح در شبه‌جزيره مي‌داند.


هفته گذشته پس از حمله‌اي مشكوك از سوي شبه‌نظاميان به يك پست ديده‌باني مرزي در نزديكي نوار غزه و اسرائيل كه موجب كشته شدن ۱۶ سرباز مصري در مرزهاي سينا شد، نيروهاي مصري حضور خود را در اين شبه‌جزيره تثبيت كردند تا مانع از تنش‌هاي آتي شوند. هيچ گروهي مسئوليت اين حمله را نپذيرفت و متعاقب آن موجي از گمانه‌زني‌هاي متناقص را درباره ماهيت و انگيزه عاملان اين اقدام به وجود آورد. 

برخي رسانه‌ها از جمله مطبوعات اسرائيلي اين اقدام را به شبه نظاميان اسلام‌گراي افراطي مستقر در سينا و همچنين حركت حماس در غزه نسبت دادند و برخي ديگر به خود اسرائيل كه «با اين بهانه تلاش مي‌كند مصر را به همكاري امنيتي تنگاتنگ‌تري در قبال سينا و كمپ ديويد وادار كند.» در واقع تحليل اين دسته بر اين فرض مبتني بود كه ناامني در سينا با توجه به اظهارنظرهاي مكرر مسئولان مصري مبني بر لزوم بازنگري در معاهده كمپ ديويد نبايد تنها براي اسرائيل هزينه داشته باشد و تل‌آويو به اين وسيله قاهره را هم درگير هزينه‌هاي ناامني در سينا كرده است. بيانيه اخوان‌المسلمين به صراحت حاكي از دست داشتن موساد در اين اقدام بود؛ اقدامي كه امريكايي‌ها را هم نسبت به امنيت اسرائيل و منطقه حساس كرده است.


حضور امنيتي امريكا در سينا

پاي امريكا به تحولات سينا و مذاكرات امنيتي مرتبط با آن زماني باز شد كه اخباري درباره حمله شبه‌نظاميان به نيروي حافظ صلح سازمان ملل در شبه‌جزيره سينا منتشر شد.
يكي از منابع اين اخبار نيز كه بعدها تكذيب شد، روزنامه جروزالم‌پست رژيم صهيونيستي بود كه در گزارشي مدعي شد افراد مسلح به نيروهاي پاسدار صلح در شبه‌جزيره سينا حمله كرده‌اند، هر چند يك مقام امنيتي در نيروهاي پاسدار صلح در گفت‌وگو با رويترز اين خبر را تكذيب كرد و گفت: هيچ كس در سينا به نيروهاي حافظ صلح حمله‌اي نكرده است اما اخبار رسانه‌هاي صهيونيستي بالاخره حساسيت‌هاي بين‌المللي را البته تا حدي كه لازم بود برانگيخت تا امريكا هم پايش را در شنزارهاي داغ سينا بگذارد و از شراكت امنيتي در حل مسائل آن سخن بگويد. 

برخي تحليلگران معتقدند اسرائيل به دليل شرايط امنيتي منطقه در وضعيت فعلي، احتمالاً مجبور است ترتيبات امنيتي را نه دوجانبه و با نظارت امريكا (مانند كمپ ديويد) بلكه سه‌جانبه يعني با حضور امريكايي‌ها به عنوان يك شريك صلح بچيند. به اين ترتيب انتظار مي‌رود كه نه تنها كمپ ديويد مطابق ميل مردم مصر به نفع منافع ملي آنان تضعيف نمي‌شود بلكه حتي چفت و بست‌هاي آن به نسبت گذشته با ورود امريكا به معادلات سينا محكم‌تر شود، البته اگر رفتار همه طرف‌ها به ويژه شخصيت‌هاي مصري در چارچوب اراده امريكا باشد. 


كمك به مصر يا مداخله؟

روزنامه نيويورك‌تايمز امريكا اعلام كرد واشنگتن و قاهره تلاش مي‌كنند يك طرح امنيتي براي مقابله با وخامت اوضاع در شبه‌جزيره سينا تهيه كنند.

اين روزنامه به نقل از منابعي كه نامشان را فاش نكرده است نوشت، وزارت دفاع امريكا با مقام‌هاي مصري درباره تبادل اطلاعات با ارتش و پليس در سينا گفت‌وگو كرده است.

به نوشته اين روزنامه اين اطلاعات شامل شنود مكالمات تلفن همراه و بي‌سيم فعالان شبه‌نظامي و تصاوير هوايي تهيه شده به وسيله ماهواره‌ها يا هواپيماهاي با سرنشين و بدون‌سرنشين است.

اين روزنامه امريكايي همچنين افزود: هيلاري كلينتون وزير خارجه امريكا در سفر دوره‌اي هفته گذشته خود به آفريقا با هشام قنديل نخست‌وزير جديد مصر در اين باره گفت‌وگو كرده است.
نيويورك‌تايمز مي‌نويسد، آنچه نگراني مقام‌هاي امريكايي را بيشتر مي‌كند حضور حدود ۷۰۰ سرباز امريكايي در قالب نيروهاي پاسدار صلح در سيناست كه ديويد ساترفيلد سفير بازنشسته امريكا آنها را فرماندهي مي‌كند و اين نيروها اختيار مبارزه با تروريست‌ها را در اين منطقه ندارند. 

اين روزنامه مي‌نويسد، هيلاري كلينتون گفته است: ما در سينا نيروي امريكايي داريم و درباره سلامت آنها نگرانيم. اين فقط به مصر و اسرائيل مربوط نمي‌شود بلكه به ايالات متحده امريكا هم ربط دارد و به ساير اعضاي نيروهاي چند مليتي، لذا اين مسئله براي همه مهم است و بايد با همديگر براي اطمينان از حاكم شدن امنيت در سينا تلاش كنيم.

اين روزنامه همچنين نوشت، كلينتون وزير خارجه امريكا در نشست خود با محمد مرسي رئيس‌جمهور مصر در قاهره تأكيد كرده كه امنيت سينا تعداد بيشتري از نيروهاي ارتش و پليس را مي‌طلبد. وي در اين ديدار از مرسي خواست براي اجراي طرح امريكايي به ارزش ۵۰ ميليون دلار با هدف افزايش رشد و توسعه منطقه سينا و زيربناهاي آن تلاش كند.





گردآوری: گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع: javanonline.ir




مطالب داغ سایر بخش ها:
احتمال بارش "باران مصنوعی" در کشور
موز کیلویی ۲۲۰۰ تومان, انبه کیلویی ۴۰۰۰ تومان
زمان توزیع کارت آزمون کاردانی به کارشناسی
شباهت‌ها و تفاوت‌های زلزله آذربایجان با زلزله بم
مجموع کل تلفات ناشی از زلزله روز شنبه در اهر، هریس و ورزقان 306 مورد بوده است