در سفری به دانشگاه تبریز، مخالفان همراهي دانشگاه‌ها با انقلاب در كنار همه برنامه‌هاي شوم خويش، طرح يكپارچه دامن زدن به شايعات اقتصادي عليه مرا عملياتي كرده بودند. وقتي وارد فضاي دانشگاه شدم،...
 
 
 هاشمی رفسنجانی نوشت: در سفری به دانشگاه تبریز، مخالفان همراهی دانشگاه‌ها با انقلاب در كنار همه برنامه‌های شوم خویش، طرح یكپارچه دامن زدن به شایعات اقتصادی علیه مرا عملیاتی كرده بودند. وقتی وارد فضای دانشگاه شدم، در و دیوار دانشگاه را سرشار از انواع و اقسام پارچه نوشته‌ها و اعلامیه‌ها دیدیم كه هاشمی با فلان مقدار پول، فلان مقدار هكتار زمین، فلان تعداد حلقه چاه عمیق و... آمده است.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، در نوشتاری به مناسبت 16 مرداد، روز تشكیل جهاد دانشگاهی، آورده است: دانشگاه تهران كه نماد هر حركت دانشجویی در كشور بود، در آن روزها به جای تحصیل و تدریس، میدان نزاع گروهك‌ها بود. به‌گونه‌ای كه هر یك از آنان اتاق جنگی مملو از سلاح‌های مختلف برای خود داشتند. 

متن كامل سخنان آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی را در ادامه می‌خوانید: در آن شرایط، تعطیلی دانشگاه‌ها علی‌رغم میل باطنی ما اتفاق افتاد، اما در قبل و بعد از آن و حتی پس از بازگشایی مجدد دانشگاه‌ها كه از آن تعبیر به انقلاب فرهنگی می‌شد، گروهی از مسئولان مبارزه و بعدها مسئولان انقلاب، اندیشه‌ای را در جلسات خویش پیگیری می‌كردیم كه درنهایت منجر به تأسیس جهاد دانشگاهی شد. 

شاید نقطه آغاز این حركت سفر من به آذربایجان شرقی و حضور در جمع دانشجویان تبریز بود، سفری كه مخالفان همراهی دانشگاه‌ها با انقلاب در كنار همه برنامه‌های شوم خویش، طرح یكپارچه دامن زدن به شایعات اقتصادی علیه مرا عملیاتی كرده بودند. وقتی وارد فضای دانشگاه شدم، در و دیوار دانشگاه را سرشار از انواع و اقسام پارچه نوشته‌ها و اعلامیه‌ها دیدیم كه هاشمی با فلان مقدار پول، فلان مقدار هكتار زمین، فلان تعداد حلقه چاه عمیق و... آمده است. 

همزمان با تشكیل حزب جمهوری اسلامی نیز یكی از بحث‌های اصلی شورای مركزی در چندین جلسه، چگونگی حضور دانشجویان در مناطق محروم بود كه شاید اعزام جوانان دانشجو عضو حزب جمهوری برای كمك به كشاورزان در جهت برداشت محصولات نقطه شروع آن باشد. 

آن حركت انقلابی در گذر زمان و رشد تدریجی برنامه‌ها، منجر به تشكیل جهاد سازندگی و سپس جهاد دانشگاهی شد كه به اعتراف دوست و دشمن یكی از نهادهای بسیار تأثیرگذار در همراهی جوانان با انقلاب و همچنین یكی از عوامل اصلی جذب ساكنان مناطق محروم به محتوای انقلاب بود. حركتی كه مدعیان جذب طبقات كارگر و محروم را با اندیشه‌های ماركسیستی مأیوس كرد. 

از زاویه دیگر تشكیل این نهاد در دانشگاه، تا حدود بسیار زیادی فاصله دانشگاه و صنعت را پر كرد و نگذاشت خلأ همكاری صف و ستاد با مباحث نظری و عملی بیشتر شود، هرچند هنوز هم متأسفانه شاهد فاصله عمیق دانشگاه‌ها و مراكز صنعتی و مسكوت ماندن و بایگانی شدن بسیاری از طرح‌ها در مرحله پایلوت هستیم كه در یكی از بازدیدهای دوران سازندگی در یكی از نمایشگاه‌های دانشگاهی با تمام وجودم این درد اجتماعی را در بدنه دانشگاه و صنعت احساس كردم. 

البته جهاد دانشگاهی در طول این سال‌ها و بدون توجه به چوب‌هایی كه خواسته و ناخواسته لای چرخ آن گذاشته می‌شد، به حركت خویش ادامه داد كه اقدامات مؤسسه رویان و خبرگزاری قرآنی دو نمونه از موفقیت‌های مراكز زیرمجموعه این نهاد مقدس است. 

شاید موازی‌كاری‌ها و تداخل برنامه‌های جهاد دانشگاهی با انجمن‌های اسلامی و بعدها بسیج دانشجویی باعث كند شدن حركت توسعه‌ای آن شده است كه متأسفانه این روزها در خبرهای نگران‌كننده، می‌شنویم بیش از نه ماه است كه مسئولان مربوطه با تمام ادعاهایی كه می‌كنند، نمی‌توانند در انتخاب فرد موردنظر خود در رأس هرم، این سازمان دانشجویی را در جهت اهداف جناحی خود قرار دهند، بدیهی‌ترین نتیجه این اقدامات تأمل‌برانگیز توقف پیشرفت‌هاست. 

در صورتی كه با اصلاح سیاست‌های صدر و ذیل اصل 44 كه به تعبیر رهبری نظام، انتظار یك انقلاب اقتصادی از آن می‌رفت و تأسیس پارك‌های علمی و فناوری و از طرف دیگر روحیه استقلال اقتصادی در میان قشر جوان و دانشجو و همچنین وجود سرمایه‌های سرگردان فراوان، می‌توانستیم با برنامه‌ریزی‌های دقیق و پرهیز از دامن زدن به اختلافات سلیقه‌ای و تبدیل منتقدان به دشمنان، راه را برای شروع یك برنامه میدانی برای نزدیك كردن دانشگاه‌ها با طرح‌های اقتصادی، فرهنگی، كشاورزی و صنعتی هموار نماییم. 

اینجانب با علم كامل به توانایی‌های جهاد دانشگاهی كه نمونه‌هایی از دستاورهای آنان را در یكی از نمایشگاه‌های وسایل ارتباطی و مخابراتی در كرج دیده‌ام، با اطمینان كامل اعلام می‌نمایم كه اگر به جای مانع تراشی، فقط راهكارهای قانونی را مشخص نماییم، عرضه و تقاضا به عنوان دو عامل مهم در هر رونق اقتصادی و اجتماعی خیلی زود دانشگاه و صنعت را به هم پیوند می‌دهد كه ماحصل آن چیزی جز حركت به سوی اهداف چشم‌انداز 20 ساله نظام نخواهد بود كه دانایی، محوری‌ترین پایه و اساس آن می‌باشد. 
 
 
 
گردآوری: گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع:fararu.com