برنامه 90
برنامه نود پس از داربی در حالی روی آنتن رفت که انتقادات شدید نسبت به کیفیت داربی روز جمعه، مهم‌ترین بخش این برنامه را تشکیل داد.
بررسی داربی هفتاد و هفتم مهم‌ترین محور برنامه نود شب دوشنبه (92/6/18) بود.

نود درجه

مهم‌ترین مسئله مورد بررسی در این بخش از برنامه، کنایه از خواب آور بودن داربی بود. در این بخش حتی جایزه بازیکن اخلاق نکونام هم بی نصیب نماند و با لفظ آبکی مورد اشاره قرار گرفت.

گرامیداشت یاد و خاطره مهدی محمدی

در ادامه برنامه نود و پس از پخش چهار دیدار از هفته هشتم، تصاویری از بازیکنان، کادرفنی و مدیرعامل مس کرمان به نمایش گذاشته شد. در این میان آرش برهانی مهاجم فعلی استقلال فوتبال خودش را مدیون او دانست و فرزاد حسین‌خانی هم از خلا همیشگی او نام برد.

داوری

در ابتدای برنامه، داوری دیدار سپاهان و راه آهن به نمایش درآمد و فنایی اعتقاد داشت که یک پنالتی برای سپاهان باید اعلام می‌شد. درباره‌ی دیدار صبا و تراکتورسازی هم او معتقد بود که یک پنالتی برای صبا باید اعلام می‌شد. درباره‌ی دیدار نفت تهران و مس کرمان هم این کارشناس داوری اعتقاد داشت تصمیمات داور صحیح بوده است.

مهم‌ترین بخش داوری این برنامه را داربی 77 تشکیل می‌داد. فنایی اعتقاد داشت که خطای نکونام روی خلعتبری عمدی نبود و پژمان منتظری هم خطای پنالتی روی محمد نوری مرتکب نشده است و در این دو صحنه نظر داور درست بوده اما حنیف عمران‌زاده به دلیل خطای سنگین روی صادقیان مستحق یک اخطار بوده است. همچنین صادقیان و قاضی می‌توانستند به دلیل تکل‌های خشن از بازی اخراج شوند.

او در ادامه افزود: انتخاب فغانی برای این دیدار شاید به او برای جام جهانی کمک کند. فغانی در این دیدار خیلی خونسرد بود و عملکرد بسیار خوبی داشت. او برای کنترل بازی مجبور بود سوت‌های زیادی را بزند. در مجموع برخلاف گفته علی دایی، فغانی در این دیدار خوب بود و نمره‌ی خوبی از این قضاوت می‌گیرد.

در ادامه فنایی درباره‌ی داوری دیدار فجر و داماش صحبت کرد و بیان کرد: دو پنالتی باید برای فجر اعلام می‌شد و همچنین یک خطا باید به سود داماش اعلام می‌شد، خطایی که با اعلام نشدنش، یک گل به ثمر رسید.

این کارشناس داوری درباره‌ی قضاوت دیدار ملوان و سایپا گفت: پنالتی درستی برای ملوان اعلام شده اما درباره‌ی صحنه‌ی گل دوم سایپا باید بگویم روی سالارزاده خطا صورت گرفت و گل مردود است.

فنایی در پایان گل گسترش فولاد به استقلال خوزستان را هم به دلیل خطا روی دروازه‌بان آبی‌های اهوازی، مردود دانست.

گفتگوی ویژه

در این بخش از برنامه، حاج رضایی کارشناس فوتبال ایران به عنوان مهمان در برنامه حاضر شد. او درباره‌ی داربی 77 صحبت کرد و گفت: من اعتقاد دارم هیچ دستوری برای تساوی وجود ندارد. من اعتقاد دارم که همانطور که گذاشتن داور ایرانی برای داربی، حساسیت داوری را بعد از مدتها شکانده، تعداد بازی‌های بالا هم حساسیت دیدارهای استقلال و پرسپولیس را کاهش می‌دهد. پس از صحبت‌های ابتدایی حاج رضایی، بخش نسبتا مفصلی از حواشی داربی 77 نشان داده شد. در این بخش از شب قبل از داربی صحنه‌هایی به نمایش گذاشته شد که علاقمندان به فوتبال روی ماشین و یا مکان‌های محل اسکان خوابیده بودند. مهم‌ترین قسمت داربی در این بخش از برنامه، داربی کوچولوهای آبی و قرمز اعلام شد. در ادامه دیدار استقلال و پرسپولیس به نمایش گذاشته شد تا حاج رضایی درباره مسائل فنی این دیدار صحبت‌هایی را انجام بدهد.

او در آنالیزش از این دیدار با اشاره به میزان دویدن بازیکنان استقلال و پرسپولیس در دو بازی قبلیشان در مقایسه : استقلالی‌ها چهار کیلومتر از پرسپولیس بیشتر دویدند. از سویی دیگر استقلال با 51 درصد، برتری ناچیزی از لحاظ مالکیت توپ نسبت به پرسپولیس داشته است. در پرسپولیس رضا حقیقی با 40 دریافت توپ و جواد نکونام از استقلال با 28 دریافت توپ بیشترین دریافت توپ را در دو تیم داشته‌اند. 36 درصد از زمان بازی، بیهوده بوده و هیچ اتفاق خاصی در آن نیافتاده است. از سویی دیگر مهدی سیدصالحی از پرسپولیس و آندرانیک تیموریان بیشترین میزان دویدن در این دیدار را داشته‌اند.

در ادامه او افزود: رضا حقیقی 58 پاس داد و در استقلال پژمان منتظری با 54 پاس در مقام نخستین‌ها قرار داشتند. البته این تعداد پاس تنها بحث کمیت است و کیفیت در آن مورد تحقیق نبوده است. اما در بحث پاس‌های موفق، محمد نوری با 42 پاس و پژمان منتظری با 37 پاس موفق در صدر برترین پاسورهای این دیدار قرار گرفتند.

پس از صحبت‌های حاج رضایی، فردوسی‌پور با کنایه به او گفت اگر بگوییم داربی کیفیت نداشت، به اجنبی پرستی متهم می‌شویم؟ و حاج رضایی در پاسخ به او گفت: معلوم نیست. شاید شدیم! متاسفانه این روزها هرکس هرچیزی که می‌خواهد می‌گوید.

اما این تنها گوشه‌ای از انتقادات شدید فردوسی‌پور نسبت به داربی 77 بود. او با نشان دادن چند جراید ایرانی و مقایسه آن با جراید خارجی پیش از داربی‌های کشور‌های دیگر، افزود: حساسیت از سوی رورنامه‌ها در سراسر دنیا طبیعی است.

در ادامه این بخش، نوری‌فر مدیر روابط عمومی استقلال روی خط آمد و با اشاره به صحبت‌های حاج رضایی و فردوسی‌پور اظهار کرد: قلعه‌نویی هرکسی نیست. حاج رضایی، استاد قلعه‌نویی است و در سپاهان باهم کار کرده‌اند. مسئله دوم هم اینکه امیدواریم این بحث فنی و آنالیز نسبت به همه دیدارهای لیگ برتر انجام شود تا به فوتبال ایران کمک کند.

اما امیر حاج رضایی در واکنش نسبت به صحبت‌های نوری‌فر، بیان کرد: من با خیلی‌ها اختلاف سلیقه دارم اما هرگز از ادبیات غیرمودبانه استفاده نمی‌کنم. منظور من از هرکسی، قلعه‌نویی نبود. هرروز عده‌ی زیادی در ورزش حرف‌های زشتی را می‌زنند و برهمین اساس من گفتم هرکسی در این فوتبال بی در و پیکر به خودش اجازه می‌دهد تا درباره فوتبال صحبت کند. روی صحبت من با جامعه ورزش ایران بود.

در همین زمان فردوسی پور گفت: شما هم خوب است این صحبت را با قلعه‌نویی مطرح کنید تا اگر کسی از کی‌روش دفاع کرد به اجنبی‌پرست متهم نشود. شاید ما بخاطر تیم ملی از سرمربی تیم ملی حمایت می‌کنیم.

سپس نوری‌فر با اشاره به رابطه نچندان خوب فردوسی‌پور و قلعه‌نویی، درخواست یک دیدار میان این دو نفر را داد که فردوسی‌پور گفت: من برای شخصیت حقوقی قلعه‌نویی همیشه احترام قائل بوده‌ام. ( بعد از این صحبت فردوسی‌پور، سعید شیرینی، سرپرست پرسپولیس در واکنش به نمایش خوابیدن او در داربی 77، روی خط آمد و صحبت‌هایی را مطرح کرد. که با واکنش تند فردوسی‌پور همراه شد. گزیده‌ای از صحبت‌های این دو به این شکل بود):

شیرینی: اگر با شوخی و خنده مرا محکوم می‌کنید، من بروم! شما در گزارش داربی گفتید داربی ضعیفی بود. شما چه بلایی سر مربیان این فوتبال آورده‌اید؟ شما خودتان یکی از عوامل تساوی داربی هستید!

فردوسی‌پور: خواهشا شما که یکی دو سال است به فوتبال آمده‌اید، سنگ دیگران را به سینه نزنید.

شیرینی: نشان دادن چشم بسته من چه مشکلی را حل می‌کند؟ آیا این اخلاقی است چشم بسته مرا نشان دهید؟! من اصلا خواب نبودم! شما در رسانه ملی حق مطرح کردن این مسائل را نداشته‌اید. از برنامه 15 ساله شما من توقع دیگری دارم. من داشتم دعا می‌کردم!

فردوسی‌پور: شما می‌گویید خواب نبوده‌اید. کجای کار ما غیراخلاقی است؟ وظیفه رسانه این است. زوم کردن روی نیمکت پرسپولیس که بزرگانی مثل خوردبین نشسته‌اند یک کار حرفه‌ای است. شما اصلا بخاطر هزاران فشاری که رویتان است، خوابیده بودید. بگویید خواب بودم و این صحبت‌های چیست که مطرح می‌کنید؟

شیرینی: من چیز دیگری نمی‌گویم و شما را به وجدانتان ارجاع می‌دهم.

فردوسی‌پور: باشد، ممنون.

تیم ملی

در این بخش بازی‌های دوستانه تیم‌های کره، ژاپن و استرالیا نشان داده شد. بطور مثال تیم کره جنوبی، پنج بازی دوستانه را تاکنون انجام داده است و قرار است برابر کرواسی و برزیل هم به میدان برود.

پس از پخش این بخش، کفاشیان روی خط آمد و اظهار کرد: کی روش پس از داربی برای دوازده‌ روز ایران را ترک کردند و به من هم زنگ زدند و گفتند صحبت‌هایم را در ایران آنگونه که گفته‌ام انعکاس نداده‌اند. ما لیستی به ایشان داده‌ایم و گفته‌ایم می‌توانیم این تیم‌ها را برای بازی تدارکاتی با ایران بیاوریم و از او هم خواسته‌ایم تا تیم‌ها و بازی‌های مدنظرش را به ما اعلام کند. در این هنگام فردوسی‌پور با اشاره به خبر ایسنا، مبنی بر اینکه کی‌روش گفته است دلیل سفرم را از کفاشیان بپرسید، از کفاشیان مجددا پرسید پس هیچ مسئله خاصی نیست؟ و کفاشیان هم افزود: خیر چیزی نیست و از کی‌روش خواسته‌ام تا متن صحبت‌هایش را برایم بفرستد. (پس از صحبت‌های کفاشیان، فردوسی‌پور گفت: دوستان تماس گرفته‌اند و گفته‌اند فایل صوتی صحبت‌های کی‌روش موجود است.)

پس از این صحبت‌ها بخشی در این برنامه به نمایش درآمد که بشدت از کیفیت داربی 77 در آن انتقاد شده بود. در این فیلم کوتاه سرمربیان دو تیم استقلال و پرسپولیس متهم به حفظ جایگاهشان شدند و برندگان داربی، تماشاگران اعلام شدند. در ادامه کفاشیان درباره این داربی اظهار کرد: همین گل‌ نخوردن‌ها باعث جام جهانی رفتن ما شد. بنظرم این دیدار بازی خوبی بود. در همین هنگام حاج رضایی با انتقاد از صحبت‌های کفاشیان بیان کرد: داربی ویترین یک کشور است. می‌دانیم در داربی برگشت هم تماشاگران ورزشگاه را پر می‌کنند. من با شما مخالفم اما امیدوارم بازی برگشت شکلی دیگر بخودش بگیرد. رئیس فدراسیون فوتبال، در بخش پایانی صحبت‌هایش گفت: با اینحال نقش استرس را نباید در این میان نادیده گرفت.

پیروانی- فجرسپاسی

در بخشی از برنامه، با نشان دادن نظرات مردم شیراز و انتقادات آنها از پیروانی، صحبت‌های سرمربی مستعفی فجر هم به نمایش گذاشته شد.

سپس خود غلام پیروانی روی خط برنامه نود آمد و گفت: بازی با صبا هم باید یک پنالتی برای ما اعلام می‌شد. به هرحال شرایطی ایجاد شد تا من از تیم فجر جدا شوم. دو دوره نایب قهرمانی و قهرمانی لیگ را بدست‌ آورده‌ایم. امسال من به فکر مسائل مالی نبودم و به دنبال ساخت تیمی جوان بودم. اگر می‌دانستم مسئولان باشگاه همدل نیستند، هیچگاه پیشنهاد جعفری را قبول نمی‌کردم. متاسفانه از بازی اول که یک بر صفر به نفت باختیم، نام یک مربی را که نمی‌ آورم را در استادیوم صدا می‌کردند. ما روند رو به رشدی داشتیم. در یازده سال حضورم در فجر، 507 میلیون تومان گرفته‌ام. کسانی در باشگاه بودند که نمی‌خواستند من موفق باشم.

پس از صحبت‌های پیروانی، جعفری مدیرعامل فجرسپاسی روی خط آمد و اظهار کرد: من از زحمات چندین ساله پیروانی باید تشکر کنم. ایشان در امر اخلاق و سازندگی خدمات زیادی داشته‌اند. پیروانی محبوبیت بالایی در شیراز دارد و خودش اصرار داشت تا کنار برود. من بخاطر اینکه اذیت نشود، استعفای او را به هیات مدیره بردم. تیم مال پیروانی است. یاوری هم با مس قرارداد دارد و ما هم هیچ مذاکره‌ای با او نداشته‌ایم. فعلا هم هیات مدیره نظرش این است که آقای کلانتری کار را در دستش بگیرد.

روی خط آمدن نکونام

در بخشی از این برنامه، کاپیتان تیم ملی و هافبک استقلال روی خط برنامه نود آمد و در پاسخ به این سوال که چرا داربی‌های اسپانیا آنقدر با داربی‌های ایران متفاوت است، اظهار کرد: من تاکنون در سه داربی به میدان رفتم و بنظرم این بهترین داربی‌ای بود که تجربه کردم. بنظرم مقایسه‌ها اشتباه است. شما بازی استقلال و سپاهان را ببینید که چقدر جذاب شده بود. داربی استقلال و پرسپولیس به شکلی است که نمی‌خواهد کسی بازنده باشد. مطمئن باشید اگر می‌باختیم، شدت ناراحتی هواداران خیلی بیشتر می‌شد. به همین دلیل هردو تیم خوب دفاع می‌کنند. به هرحال رای من به نظرسنجی شما، گزینه متوسط است.

رویانیان هم کیفیت داربی را متوسط دانست

در ادامه برنامه، مدیرعامل پرسپولیس روی خط برنامه آمد و گفت: کل برنامه‌تان اختصاص داده شد به داربی ولی متاسفانه یک طرفه رفتید و ای کاش به ما هم وقت حرف زدن می‌دادید. ای کاش سوالتان یک جور دیگری مطرح می‌شد. شما دو ساعت و خورده‌ای با حاج رضایی روی این مسئله کار کردید که اثبات کنید بازی ضعیف بوده است. این بازی متوسط رو به پایین بود اما من با فتح‌الله زاده هم یک جلسه داشته‌ام و می‌خواهیم کارگروهی تشکیل دهیم و از شما هم می‌خواهیم در این جلسه شرکت کنید.

در این هنگام فردوسی‌پور گفت: نه نه خیلی ممنون!

رویانیان در پایان بیان کرد: به عنوان نکته آخر، من از همه می‌خواهم تا کمک کنند تا داربی بعدی جذاب و پربیننده شود.

بهروان - فتح‌الله زاده

در بخش پایانی برنامه نود، دیالوگ‌های فتح‌الله‌زاده و بهروان به نمایش گذاشته شد. فتح‌الله زاده بهروان را به عدم درک فوتبالی متهم کرد و بهروان هم بدنسازی دیرهنگام استقلال را عامل مصدومیت‌های بازیکنان استقلال دانست و فشردگی لیگ را امری اجباری دانست. در نهایت قضاوت در این بخش به عهده بینندگان گذاشته شد.

سوال نظرسنجی

در سوال پیامکی برنامه نود از بینندگان پرسیده شد که کیفیت داربی را چگونه دیدید؟

1- خوب

2- متوسط

3- ضعیف

4- خیلی ضعیف

در نهایت در این نظرسنجی دو میلیون پانصد و شصت هزار نفر شرکت کردند که 78 درصد بینندگان اعتقاد داشتند این دیدار خیلی ضعیف بوده است.

حواشی

- در ابتدای برنامه نود و صحبت‌های ابتدای محمدفنایی، این کارشناسی داوری اطمینان داد که نتایج داربی از قبل تعیین شده نیست. او خطاب به بینندگان این قسمت از برنامه نود، تاکید کرد که واقعیت را می‌گوید و هیچ دستوری مبنی بر مساوی از بالایی‌ها داده نمی‌شود.

- در بخش‌هایی از این برنامه، دوربین نود تصاویری را نشان داد از سالمندان کهریزک که مشتاقانه داربی 77 را نگاه می‌کردند.

- در گزارشی مفصل، بشدت از چمن ورزشگاه حافظیه شیراز انتقاد شد.

- در بخش 90 تا 90، صحبت‌هایی از سعید سالارزاده پخش شد که در آن، این بازیکن مدعی بود محسن قهرمانی با حرفی زشت از برنامه نود یاد کرده است. همچنین تصاویری از مازیار زارع به نمایش گذاشته شد که در حال اعتراض شدید به هواداران ملوان بود.

-برنامه نود ساعت 22:30 روز دوشنبه آغاز شد و ساعت 02:12 بامداد با پایان رسید.


گردآوری:گروه ورزش سیمرغ
www.seemorgh.com/sport
منبع:isna.ir


مطالب پیشنهادی:
هر آنچه در برنامه 90 گذشت
رحمتی و پسرش در هیئت+ عکس
همسر ناصر حجازی پاسخ علی کریمی را داد+ عکس
نوجوانی که باعث حیرت قلعه نویی شد+ عکس
فینال تنیس زنان آمریکا+ تصاویر