90
برنامه 90 این هفته بدون پخش دیدارهای لیگ و با بررسی مساله چالش برانگیز این روزهای ورزش ایران یعنی حق پخش تلویزیونی برگزار شد.
برنامه 90 در پنجمین روز از آبان ماه در حالی روی آنتن رفت که تصویری از برگزاری رقابت‌های لیگ در دست نداشت و به همین خاطر این برنامه تنها بر روی دو موضوع تیم ملی امید و مساله حق پخش تلویزیونی متمرکز شد.

مهمان بخش نخست برنامه 90 حبیب کاشانی مدیر تیم‌ ملی امید بود که در سخنانی اظهار کرد: تیم ملی امید بر روی دو بازی نخست خود در بازی‌های آسیایی به عنوان دیدارهای تدارکاتی حساب می‌کرد و همین هم آنها را دچار مشکل کرد.

او ادامه داد: با وجود نتایج ضیفی که گرفته‌ایم رفتن به المپیک دور از دسترس نیست و باید سه بخش وزارت ورزش و جوانان، کمیته ملی المپیک و فدراسیون فوتبال با یکدیگر برای رسیدن به موفقیت هماهنگ باشند.

کاشانی با معرفی گزینه‌های سرمربیگری تیم ملی امید گفت: عیلرضا منصوریان، یحیی گل‌محمدی، وحید هاشمیان، هومن افاضلی، حسین فرکی و محمد مایلی‌کهن نفراتی هستند که کمیته فنی فدراسیون مدنظر گرفته و من هم کرانچار را معرفی کردم تا در صورتی که با وینگادا ادامه همکاری ندادیم یکی از این افراد را جایگزین کنیم.

مدیر تیم ملی امید در مورد حضور کی‌روش در جلسه کمیته فنی نیز اظهار کرد: در جلسه وقتی به کی‌روش درباره ناکامی تیم ملی امید و وینگادا مطالبی گفتیم و پرسیدیم چرا تیم‌هایی مثل کره شمالی و عراق به موفقیت می‌رسند، ولی تیم ملی امید ایران ناکام است، کی‌روش هم در پاسخ گفت آنها با تقلب و رعایت نکردن صغر سنی موفق می‌شوند.

کاشانی اضافه کرد: تیم ملی امید از لحاظ روحی و روانی ضعیف است و دیدیم که بازیکنان بعد از باخت به راه آهن گریه گردند.

حبیب کاشانی با درخواست از همه مردم برای کمک به تیم ملی امید، اظهار کرد: باید همه باهم به این تیم کمک کنیم تا بتوانیم راهی المپیک شویم.

او در مورد بحث‌های مالیاتی در مورد قرارداد وینگادا و افشین قطبی نیز گفت: وقتی با افشین قطبی قرارداد می‌بستم، او 13 مورد را ذکر کرده بود. برای مثال اگر اختلاف پیش می‌آمد باید در دادگاه سوییس در مورد آن تصمیم گیری می‌شد که من به ایشان گفتم وقتی دو ایرانی با یکدیگر به اختلاف می‌خورند باید در ایران حل شود.

کاشانی خاطر نشان کرد: مالیات افشین قطبی برعهده باشگاه بود. تنها مورد در این بین افشین قطبی بود که مالیات او را دادیم و البته حتی مبلغ خانه او هم به اندازه دنیزلی بود.

فردوسی پور هم خطاب به کاشانی گفت: این درست نیست که هر کسی از ایران می‌رود، از باشگاه‌های ایرانی شکایت کند. این مطلب سبب می‌شود تا دیدگاه نامناسبی نسبت به ایران ایجاد شود.

او درباره آخرین وضعیت ورود و خروج وینگادا نیز اظهار کرد: یک بار پرسپولیس و یک دفعه هم فدراسیون فوتبال برای وینگادا ضمانت کرد. باشگاه پرسپولیس و علیرضا رحیمی مدیرعامل سابق این باشگاه تا 24 شهریور ضمانت این مربی را کرده بود.

کاشانی اضافه کرد: وینگادا 500 میلیون تومان بدهی مالیاتی از زمان پرسپولیس دارد که 100 میلیون آن پرداخت شده است. مابقی این مبلغ را قرار شد تا علیرضا رحیمی پرداخت کند که این اتفاق نیفتاد. البته فدراسیون فوتبال هم تا 15 مهرماه ضمانت وینگادا را کرده بود که این مهلت هم به اتمام رسید.

او درباره مذاکره با کی‌روش در مورد وینگادا گفت: با کی‌روش صحبت‌ نهایی را انجام دادیم و نقاط ضعف و قوت گزینه‌ها را بررسی کردیم. البته با هیات رییسه فدراسیون هم صحبت می‌کنیم تا بهترین گزینه را انتخاب کنیم.

کاشانی ادامه داد: نظر کمیته ملی المپیک بر روی مربی ایرانی است و روی یک نفر هم تمرکز کرده است، ولی فراموش نکنیم که برخی از مربیان به باشگاه‌های خود تعهد دارند.

اما مهم‌ترین بخش برنامه 90 پرداختن به بحث حق پخش تلویزیونی رقابت‌های لیگ برتر بود که با حضور مهدی تاج رییس سازمان لیگ ایران برگزار شد.

تاج در ابتدای صحبت‌های خود در مورد پخش نشدن رقابت‌های لیگ اظهار کرد: سازمان لیگ به عنوان نماینده‌ای از سوی باشگاه‌ها نسبت به حق پخش و تبلیغات میدانی اقدام می‌کند.

او ادامه داد: از نظر هزینه‌های باشگاه‌ها دو بخش بر ما واگذار شده است. یک بخش شامل تبلیغات دور زمین بود که قرار داد خوبی بسته شد و البته پیشنهاد ما این بود که صدا و سیما طی یک پکیج حق پخش و تبلیغات محیطی را خریداری کند.

تاج اضافه کرد: در حال حاضر اسپانسری که تبلیغات محیطی را خریداری کرده،60 میلیارد در سال اول و 100 میلیارد تومان را در سال دوم پرداخت می‌کند.

رییس سازمان لیگ فوتبال ایران به درآمدهای باشگاه‌های از منابع مختلف اشاره کرد و گفت: باشگاه‌ها از طریق درآمدهای روز مسابقه‌، حق پخش، حق بلیت فروشی، تبلیغات دور زمین و تبلیغات روی پیراهن درآمدزایی دارد.

او با بیان اینکه از آبان ماه 92 مذاکراتی را با صدا و سیما انجام داده‌ایم، گفت: آبان سال گذشته نامه‌ای را به رییس صدا و سیما دادیم و گفتیم حاضر هستیم قراردادی ببندیم و یک رقم را به عنون پیشنهاد مطرح کردیم. ما امسال به دنبال کاهش هزینه و افزایش درآمدها هستیم که بخش دوم باید از طریق منابعی چون پخش تلویزیونی از سوی صدا و سیما داده شود.

تاج اضافه کرد: امسال فقط سه باشگاه از بین باشگاه‌هایی که به لیگ قهرمانان آسیا صعود نکرده بودند، هزینه‌ای بیشتر از 15 میلیارد داشتند.

او با بیان اینکه نامه‌ای را به ریاست مجلس شورای اسلامی در مورد مساله حق پخش ارسال کرده، گفت: بعد از ارسال این نامه در تاریخ 17 آذر 92 رونوشت نامه را به ریاست کمیته فرهنگی دادیم تا در این زمینه اظهار نظر کند.

رییس سازمان لیگ فوتبال ایران خاطر نشان کرد: 48 تا 72 درصد درآمد باشگا‌ه‌های دنیا از حق پخش تامین می‌شود و من فکر می‌کنم اگر مبلغ حق پخش تامین شود بسیاری از مشکلات باشگاه‌های ایران حل خواهد شد.

عادل فردوسی پور هم در ادامه خطاب به تاج گفت: در ایران تلویزیون انحصاری اداره می‌شود و باشگاه‌ها باید تعامل را به صورت منطقی انجام دهند. در ابتدا هم باید چرخه اقتصادی به درستی در باشگاه‌ها رعایت شود.

تاج هم افزود‌: آن زمان چون هنوز بودجه به مجلس نرفته بود به صدا و سیما گفتیم هرچه سریعتر اقدام کند. این پول باید وارد فوتبال ایران شود و از سوی دیگر نباید فراموش کنیم AFC در بررسی‌های خود منابع مالی باشگاه‌ها را شامل حق پخش، حامیان مالی، فروش اقلام تجاری بلیت فروشی و... می‌داند و از ما می‌پرسند که منابع باشگاه‌ها از حق پخش چقدر است؟

عادل فردوسی‌پور هم با یادآوری بررسی موضوع حق پخش در مجلس ششم اظهار کرد: در آن زمان صدا و سیما منع قانونی برای اجرای این بخش داشت و کار به مجمع تشخیص مصلحت رسید و صدا وسیما را از این قانون منع کرد.

تاج در ادامه خاطر نشان کرد: نحوه مالکیت تلویزیون برای AFC مهم نیست بلکه مهم مبلغ پرداختی در این بخش است.

در ادامه برنامه 90 کلیپی در مورد مساله حق پخش به روی آنتن رفت.

پخش این کلیپ که یک‌طرفه بود سبب اعتراض مهدی تاج شد و گفت: ما از آبان سال پیش به صدا وسیما اعلام کرده بویم که پول حق پخش را می‌خواهیم. ما بیش از 10 جلسه با صدا و سیما برگزار گردیم، چند بار شورای تامین هم رفتیم و به هیچ عنوان به صدا و سیما این مطلب را دیر اعلام نکردیم.

رییس سازمان لیگ فوتبال ایران ادامه داد: اینکه تیم ملی امید نتیجه نگرفته مربوط به سازمان لیگ نیست. سازمان لیگ در این مدت موفق عمل کرده و به خوبی بازی‌ها را برگزار کرده است

تاج افزود: این که پول داده شده به فوتبال بیمار گونه است را قبول دارم. تا وقتی فوتبال دولتی است، همین اتفاق می‌افتد. مدیران باشگاه‌ها در دنیا از محل درآمدهای تعریف شده درآمدزایی می‌کنند. من با اینکه بازیکنان و مربیان در فوتبال پول زیادی بگیرند موافق نیستم و امسال هم با آن مخالفت کردیم. اگر باشگاه پول شناخته شده خود را بگیرد آن‌وقت نمی‌گوییم مدیر باشگاه فقط مدیر هزینه است. اگر این پول پرداخت شود آن وقت باشگاهی مثل ذوب آهن نمی‌تواند از شرکت ذوب آهن کمک بگیرد.

او با بیان اینکه پول حق پخش پرداختی به باشگاهها موجب تامین هزینه‌های آنها می‌شود، خاطر نشان کرد: ما فقط می‌خواهیم این مسیر درست طی شود. اتفاقا امروز (دوشنبه)رییس فدراسیون ایتالیا می‌گفت چند سال پیش این اتفاق در ایتالیا نیز رخ داد و بعد با تعامل حل شد. ما می‌گوییم این پول در باشگاه‌ها باید به عنوان درآمد خرج شود.

تاج اضافه کرد: ما صریح و روشن مطلب را بیان کردیم. به اهالی صدا وسیما گفتم اگر کفاشیان نامه را به صورت مکتوب به من بدهد باید جلوی دوربین‌ها را بگیرم. اگر جلسه امروز با آقای ضرغامی چند ماه پیش برپا می‌شد خیلی بیشتر می‌توانست موثر باشد. آقای ضرغامی در این جلسه اعلام کرد که من نمی‌گویم این پول حق فوتبال نیست، اتفاقا این پول باید به فدراسیون پرداخت شود ولی من برخی از محدودیت‌ها را در صدا و سیما دارم. قرار شد بر این اساس ما چهارشنبه به سراغ دولت برویم و ببینیم می‌توانیم این قضیه را حل کنیم. متاسفانه این خیلی بد است که بازی‌های پخش نشود.

تاج به تعداد بازی هایی که پوشش تصویری داده می‌شود نیز اشاره کرد و گفت: به جز دیدارهای بانوان، 240 بازی لیگ برتر، 62 حذفی، 90 لیگ یک، 40 لیگ دو، 30 لیگ سه در حال حاضر پخش می‌شود. این پول باید پرداخت شود و شاید بهتر باشد پولی که از سوی دولت و کارخانه‌ها به باشگاه‌ها پرداخت می‌شود از سوی صدا و سیما داده شود.

عادل فردوسی‌پور هم در بین این بحث گفت: خیلی‌ها می‌گویند صدا و سیما درآمد سرسام آوری از فوتبال بدست می‌آورد و باید یک بخش از آن به فوتبال داده شود.

تاج هم گفت: صدا و سیما یک درآمدی را از سوی تبلیغات بدست می‌آورد و باید این درآمد را هم داشته باشد. به نظرم جدای این مسائل همین که ریس صدا و سیما اعتقاد دارد این پول متعلق به ماست بسیار قابل قبول است. ما حتی الجزیره را برای مذاکره در مورد پخش تلوزیونی راه ندادیم.

او خاطر نشان کرد: به نظرم راه حل این است که یک شرکت مشترک بین ما و صدا وسیما راه اندازی شود. دولت نباید هیچ کمکی از سوی کارخانه‌ها و سازمان‌ها به تیم‌ها داشته باشد. حتی این پولهای اس ام اس در برنامه 90متعلق به ماست و جزو حقوق ما به شمار می‌رود.

رییس سازمان لیگ فوتبال ایران تصریح کرد: اگر می‌خواهیم فوتبال آماتوری داشته باشم همین رویه را دنبال کنیم. لیگ عربستان برای 10 سال یک میلیارد دلار قرارداد حق پخش بسته، فوتبال ایتالیا 950 میلیون یورو، لیگ ترکیه 371 میلیارد تومان. ما که کمتر از لیگ قطر و عربستان نیستیم.

او افزود: ما حتی اگر در این شرایط دو میلیون دلار به پرسپولیس بدهیم بار خودش را بسته است. این تیم پول ندارد و در حال حاضر باشگاه‌ها دچار مشکلات مادی هستند. دولت اگر به صورت اضطراری به دنبال حل مساله حق پخش باشد، مطمئنا این مورد سریعتر حل می‌شود. AfC بیست روز دیگر جدول را چک می‌کند و ما هم یا باید دروغ بگوییم یا این که همه چیز را به آنها اعلام کنیم.

اظهار نظرهای مدیران عامل باشگاه‌ها و برخی از مدیران سابق فوتبالی بخش دیگری از این برنامه بود.

تاج در ادامه با بیان اینکه بخش زیادی از برنامه‌های صدا و سیما با عوامل فوتبالی پر می‌شود، گفت: باید مسیری را برویم که در بودجه صدا وسیما این هزینه دیده شود. ما به عنوان سازمان لیگ در طول هر دیدار باید 1470 نفر را مدیریت کنیم تا یک هفته لیگ برتر برگزار شود.

رییس سازمان لیگ فوتبال ایران در مورد آخرین وضعیت اسپانسر تبلیغات محیطی نیز گفت: تا الان حدود 17 میلیارد تومان گرفته‌ایم. امسال قرارداد خوبی با اسپانسر بسته شده و ما 40 درصد پول را مستقیما بین باشگاه‌ها تقسیم می‌کنیم.

تاج با بیان اینکه ما یک سال است که در حال تلاش برای مذاکره کردن در مساله حق پخش هستیم، اظهار کرد: ما ناگهانی تصمیم نگرفتیم. ضرر اینکه برنامه را یک ساله می‌بندیم این است که نمی‌توانیم در آن تغییری ایجاد کنیم.

در ادامه این برنامه عادل فردوسی‌پور نامه‌ای که مبنی بر درخواست هیات رییسه فدراسیون فوتبال ایران برای برکناری آیت اللهی و نبی منتشر شده را نشان داد و تاج هم در این مورد گفت: نمی‌دانم این نامه چطور منتشر شده است. بنا هست چهارشنبه جلسه‌ای برگزار شود و در این زمینه موارد مختلف بررسی شود.

پخش گفت‌گوی سالها پیش عادل فردوسی با مرحوم علی کردان در مورد حق پخش دیدارهای لیگ برتر یکی دیگر از بخش‌های‌ برنامه 90 بود.

عادل فردوسی پور هم گفت: تلاش کردم تا در مورد مساله حق پخش، حق را بگویم.

تاج هم خطاب به او گفت: قطعا همین‌طور بود. فراموش نکنیم در حال حاضر همه در حال ضرر هستیم و باید کاری کنیم تا همه پیروز باشیم.

در بخش دیگری از گفت‌گو با تاج بحث سرباز بودن تعدادی از بازیکنان مطرح شد که رییس سازمان لیگ فوتبال ایران اظهار کرد: شاید یکی از دلایل نتیجه نگرفتن تیم‌های پایه همین بحث سربازها باشد. باشگاه‌ها اگر آکادمی داشته باشند و بازیکن تربیت کنند، درست در هنگام بهره برداری بازیکنانشان باید به تیم‌های نظامی بروند. در این بین همه این بازیکنان نمی‌توانند بروند تیم‌های نظامی و فوتبال تعدادی هم نابود می‌شود. در این مساله باشگاهی چون فولاد متضرر شد.

او در مورد آخرین وضعت برخورد با صادر کنندگان کارت‌های جعلی معافیت از سربازی برای بازیکنان نیز گفت: سازمان نظام وظیفه همچنان به دنبال پیدا کردن متخلفان است و تعدادی را هم دستگیر کرده و نمی‌دانم چرا رسانه‌ای نمی‌شود.

رییس سازمان لیگ شرایط باشگاه‌ها را در مورد بازیکنان سرباز این‌گونه توضیح داد: باشگاه به بازیکن پول داده و اطلاعی از این قضیه نداشته و بازیکن خریده است. ما تصمیم گرفتیم در این شرایط باشگاه بتواند به جای تعداد بازیکنان از دست داده بازیکن بخرد. البته بازیکن‌های سرباز در تیم‌های نظامی می‌توانند به صورت قرضی به تیم‌های خود برای حضور در لیگ قهرمانان آسیا بروند.

تاج در مورد آخرین وضعیت شجاع خلیل زاده نیز گفت: برای این بازیکن 14 مهر 93 نامه ابطال کارت را داده‌ایم و سپاهان هم نامه‌ای را به سازمان نظام وظیفه زد.

در نظر سنجی 90 از مخاطبان پرسیده شد که طرفدار کدام‌ یک از تیم‌های زیر هستند که چیزی نزدیک به دو میلیون نفر در آن شرکت کردند.

استقلال – بارسلونا 20 درصد

استقلال – رئال 20 درصد

پرسپولیس – بارسلونا 28 درصد

پرسپولیس – رئال 22 درصد

سایر تیم‌ها – بارسلونا 3 درصد

سایر تیم‌ها – رئال 2 درصد

هیچ‌کدام 5 درصد


گردآوری:گروه ورزش سیمرغ
www.seemorgh.com/sport
منبع:isna.ir


مطالب پیشنهادی :
اعتراف فردوسی‌پور و تناقض‌گویی مجیدی در برنامه 90
امیر تتلو در هواپیمای شخصی کریس رونالدو! + عکس
واکنش ستاره والیبال به اسیدپاشی + عکس
بلند قدترین ورزشکار دنیا در کنار راک + عکس
نامزد اوزیل خانه اش در لندن را ترک کرد + تصاویر