غلامحسین مظلومی
پیشکسوت فوتبال ایران پس از دو سال دست و پنجه نرم کردن با بیماری سرطان درگذشت.
غلام سر طلایی در گذشت. خبر کوتاه بود و البته تاسف آور. مردی که به مدت 15 سال رکورددار گلزنی در سطح ملی ایران بود، بعد از دو سال مبارزه با سرطان بالاخره دعوت حق را لبیک گفت و به هم بازی سابقش، ناصر حجازی پیوست.

غلامحسین مظلومی در سال 47 به تاج پیوست. او از اعضای تیم طلایی استقلال بود که نخستین قهرمانی آسیا را برای این تیم کسب کردند و در آن تیم از بازیکنان اصلی به شمار می رفت. وی با زدن 5 گل در آن رقابت ها علاوه بر آقای گلی، نقش بسیار پررنگی در آن موفقیت ایفا نمود. البته او رکوردی خاص هم از خود در این باشگاه به جا گذاشت.او با پشت سر گذاشتن 41 بازی و زدن 90 گل در استقلال در موفقیت های این باشگاه سهم بزرگی داشت و از کسانی بود که در پرطرفدار شدن آبی پوشان موثر بود.

مظلومی تا سال 54 در استقلال بود و بعد از به مشکل خوردن با برخی مسئولین وقت این باشگاه به شهباز رفت و در آن تیم هم مثل استقلال موفق عمل کرد.

وی علاوه بر دوران موفق در رده باشگاهی، از بازیکنان بزرگ تیم ملی ایران نیز به شمار می رفت. وی در رده ملی با احتساب گل هایش در رده جوانان 37 گل به ثمر رساند که رکوردی بزرگ به شمار می رفت. رکوردی که با توجه به تعداد کم بازی های ملی در دوره وی، ارزشش را بیشتر نشان می دهد. مظلومی با 37 گل زده اش، پنجمین گلزن برتر فوتبال ایران در رده ملی محسوب می شود.

غلام سرطلایی در آخرین حضور تیم ملی ایران در بازی های المپیک، تنها گل تیم ملی را برابر کوبا به ثمر رساند. المپیکی که حسرتش برای ما نزدیک به چهل ساله شدن است و البته او با زدن دو گل به کره جنوبی در رقابت های بازی های آسیایی 1974 در نیمه نهایی، در قهرمانی ایران در آن رقابت ها هم تاثیر بسزایی داشت.

غلامحسین مظلومی در سن 30 سالگی به دلیل مصدومیت از فوتبال خداحافظی کرد و بعد از مدتی در سال 67 به عنوان سرمربی در استقلال به کار مشغول شد و سال بعد در کسوت سرمربی تیم ملی امید را بر عهده گرفت. او بعدها به عنوان سرپرست استقلال هم مدتی در این تیم بود. در سال 88 که مرفاوی سرمربی استقلال بود، مظلومی به عنوان سرپرست در استقلال مدتی حضور داشت.

سر طلایی فوتبال ایران در حالی درگذشت که در ماه های پایانی عمرش با بی توجه کمیته پیشکسوتان و باشگاه استقلال روبه رو بود و این بار تنها برخی از رسانه ها بودند که همچنان جویای حال او بودند. مظلومی در ماه های پایانی عمرش با کمک سردار احمدی مقدم به بیمارستان ولیعصر ناجا منتقل شد و این در حالی بود که توقع می رفت چنین اقدامی از سوی استقلال یا فدراسیون و کمیته پیشکسوتان صورت بگیرد. هر چند که بازیکنانی مثل برهانی و بنگر حسابشان را از بی وفاهای فوتبالی جدا کرده بودند.

آرش برهانی بعد از گلی که به گسترش فولاد زد به ملاقات این پیشکسوت رفت و محسن بنگر، مدافع پرسپولیس در بازی با راه آهن عکس این مرد بزرگ را زیر پیراهنش زده بود.

روزهای تلخ فوتبال ایران با درگذشت سر طلایی ادامه دارد و قطعا اهالی فوتبال و هواداران هیچگاه مرد بزرگی مثل او را فراموش نمی کنند. کسی که با زدن 5 گل در دربی پایتخت، در این مقام هم جایگاه خاصی دارد و فوتبال ایران تا ابد مدیون امثال او خواهد بود.

در اینجا به گوشه ای از افتخارات این مرد بزرگ نگاهی می اندازیم:

قهرمانی ۳ دوره جام میلز هندوستان با تیم استقلال

آقای گلی جام میلز هندوستان با ۲۶ گل

بهترین گلزن ۳ دوره از جام تخت جمشید

بهترین گلزن باشگاه‌های آسیا با ۹ گل زده

بهترین بازیکن آسیا در سال ۱۹۷۴ در مسابقات المپیک آسیایی تهران

آقای گلی در المپیک آسیایی تهران با ۵ گل

۲ دوره قهرمانی و کسب مدالهای طلا در جام ملتهای آسیا همراه با تیم ملی ایران

قهرمانی و کسب مدال طلا با تیم ملی در المپیک آسیایی تهران

یک دوره قهرمان جام قهرمانان باشگاه های آسیا با تیم استقلال(تاج سابق)

زننده تنها گل تیم ملی ایران به تیم ملی کوبا در المپیک مونترال کانادا ۱۹۷۶

حضور در ۲ دوره مقدماتی جام جهانی ۱۹۷۴ آلمان غربی و ۱۹۷۸ آرژانتین

بالاترین میانگین گل ملی ایران با به ثمر رساندن 0/77 گل در هر بازی

بهترین گلزن تاریخ لیگ تخت جمشید با ۶۵ گل

۲ دوره آقای گلی مسابقات جوانان آسیا

بهترین گلزن باشگاه استقلال در شهرآورد تهران با ۵ گل (همراه با علی جباری)

آقای گل جام ملت های آسیا ۱۹۷۶

دوران مربیگری:

سرمربی تیم فوتبال بزرگسالان استقلال در سال ۱۳۶۷

سرمربی تیم فوتبال امید ایران سال ۱۳۶۸

سرمربی تیم فوتبال استقلال اهواز لیگ آزادگان سال‌های ۱۳۷۱ و ۱۳۷۳

سرمربی تیم فوتبال شهرداری کرمان، مقاومت تهران، کشتی سازی بندرعباس، پتروشیمی ماهشهر و موتوژن تبریز، استقلال نوین تهران و پیام تهران در لیگ دسته یک

مدیر فنی تیم‌های ملی نوجوانان و جوانان ایران

سرمربی تیم ملی نوجوانان ایران

مدیرفنی تیم‌های پایه استقلال و پاس

سرپرست تیم فوتبال بزرگسالان استقلال در سال ۱۳۸۸

عضو کمیته فنی باشگاه استقلال در سال ۱۳۸۹

سرپرست تیم فوتبال بزرگسالان شاهین بوشهر در لیگ برتر(جام خلیج فارس)


گردآوری:گروه ورزش سیمرغ
www.seemorgh.com/sport
منبع:isna.ir


مطالب پیشنهادی :
چهره‌های سرشناس فوتبال درگذشت مظلومی را تسلیت گفتند
همسر راجر فدرر بر ظاهر و تیپ او نظارت دارد + تصاویر
دو پیام تسلیت از سوی علی دایی منتشر شد
شادی سرخیل به خاک سپرده شد
استقلال در دربی مشکی می‌پوشد