همکاری جی‌لیگ و لیگ برتر
تفاهم‌نامهٔ همکاری بین سازمان لیگ ایران و لیگ ژاپن و قرارداد خواهر خواندگی لیگ‌های فوتبال دو کشور با حضور رئیس سازمان لیگ کشور و رئیس جی‌لیگ ژاپن در حضور رئیس فدراسیون فوتبال ایران و اصحاب رسانه امضاء شد.
عصر روز جمعه قرارداد همکاری بین لیگ‌های فوتبال ایران و ژاپن با حضور مهدی تاج، علی کفاشیان و "میتسورو مورای" (رئیس لیگ فوتبال ژاپن) در محل سازمان لیگ به امضای دو طرف رسید.

رئیس سازمان لیگ دربارهٔ اهداف این تفاهم‌نامه در جمع خبرنگاران گفت: دو کشور از امضای این قرارداد همکاری سه هدف اصلی را دنبال می‌کنند که در وهله‌ی اول ارتقاء سطح فوتبال دو کشور از طریق همکاری در زمینه‌های مختلف است. هدف دوم همگانی کردن فرهنگ ورزش در کشور و بین عموم مردم است به طوری که تنها شامل فوتبال نباشد و رشته‌های دیگر را نیز دربر بگیرد. هدف سوم این تفاهم‌نامه برقراری ارتباط مثبت و سازنده با کشورهای جهان از طریق زبان ورزش است چرا که این زبان زبانی بین‌المللی و همه فهم است و ما سعی داریم از این زبان به نحو شایسته استفاده کنیم.

تاج در ادامه دربارهٔ جزئیات همکاری بین لیگ‌های فوتبال ایران و ژاپن گفت: قصد داریم آیین‌نامه‌های فوتبال دو کشور را با یکدیگر تبادل کنیم و از ویژگی‌های مفید آن در فوتبال خود استفاده کنیم برای مثال طبق آیین‌نامه فوتبال ژاپن عده‌ای از استادان دانشگاه نیز در فوتبال این کشور حضور و فعالیت دارند که ممکن است برای فوتبال ما نیز چنین کاری مفید باشد.

رئیس سازمان لیگ فوتبال کشور هم‌چنین از توافقاتی برای انجام بازی‌های دوستانه بین تیم‌های فوتبال دو کشور خبر داد و گفت‌: این قرارداد بیشتر معطوف به همکاری در زمینهٔ فوتبال پایه و تیم‌های نوجوانان، جوانان و امید است و بناست دو کشور در این سطح بازی‌های دوستانه‌ای برگزار کنند و همین‌طور توافق شده تا دو کشور در برگزاری اردوها و تورنمنت‌های فوتبال پایه با یکدیگر همکاری داشته باشند.

تاج از دیگر بخش‌های این تفاهم‌نامه تبادل اطلاعات بین لیگ‌های دو کشور، تبادل اطلاعات باشگاه‌ها و استفاده از تجربیات دو طرف در خصوص بازاریابی، حق پخش تلوزیونی، تبلیغات محیطی و... عنوان کرد و گفت: این قرارداد همکاری بخش‌های متعددی دارد و در زمینه‌های مختلف می‌تواند به پیشرفت فوتبال کشور کمک کند.

رئیس لیگ فوتبال ژاپن نیز در این جلسه به همراه مسئول کمیتهٔ بازاریابی جی‌لیگ حضور داشت و ضمن ابراز خرسندی از انجام این توافق به سؤالات خبرنگاران پاسخ گفت.

"مورای" ابتدا ایران و ژاپن را دو قطب قدرتمند فوتبال آسیا توصیف کرد که ضمن رقابت دیرینه رابطهٔ دوستانه‌ای با هم دارند و طبق این تفاهم‌نامه قرار است در زمینه‌های مختلف از جمله بازاریابی، مباحث مدیریتی و برگزاری بازی‌های دوستانه و اردو در سطح فوتبال پایه با یکدیگر همکاری کنند.

وی در پاسخ به سؤال خبرنگاران در خصوص ماهیت بازی‌های دوستانه گفت: این بازی‌ها بیشتر بر فوتبال پایه متمرکز است و شامل تیم‌های ملی بزرگسالان دو کشور نمی‌شود. همچنین توافق‌های کلی هم دربارهٔ انجام بازی دوستانه بین باشگاه‌های فوتبال دو کشور انجام شده اما برنامهٔ مشخصی برای انجام این کار فعلاً طراحی نشده است.

رئیس لیگ فوتبال ژاپن در پاسخ به این سؤال خبرنگاران که میزان درآمدهای این لیگ سالانه چقدر است، مدعی شد جی لیگ در سال حدود ۱۲۵ میلیون دلار درآمد دارد که ۵۰ میلیون آن از حق پخش تلوزیونی، ۴۵ میلیون آن از اسپانسرها و ۳۰ میلیون دلار نیز از راه‌های گوناگون دیگر به دست می‌آید.

لیگ ایران اولین خواهر‌خواندهٔ فوتبال ژاپن در غرب آسیاست. این کشور پیش از این در شرق آسیا با کشورهایی چون تایلند، ویتنام، اندونزی و... قرارداد خواهرخواندگی داشته است.

مهدی تاج نیز دربارهٔ همکاری‌های مشابه بین ایران و کشورهای دیگر گفت: در آینده ممکن است با کشورهای همسایه قراردادهای مشابهی داشته باشیم اما در حال حاضر ژاپن با تجربهٔ ۵۰ سال برگزاری لیگ و ۲۰ سال برگزاری لیگ حرفه‌ای جی‌لیگ، به عنوان نقطهٔ استاندارد فوتبال آسیا، بیش از هر کشوری می‌تواند به ما کمک کند.

علی کفاشیان نیز که ساعاتی پس از حذف ایران از رقابتهای جام ملتهای آسیا با چهره‌ای بدون آن لبخندهای همیشگی در مراسم حضور داشت دربارهٔ این تفاهم‌نامه اظهار نظری نکرد و پس از پایان این مراسم در جمع خبرنگاران به سوالات مربوط به وضع تیم ملی فوتبال پاسخ داد.


گردآوری:گروه ورزش سیمرغ
www.seemorgh.com/sport
منبع:isna.ir


مطالب پیشنهادی :
مفاد تفاهم‌نامه خواهر خواندگی بین لیگ های ایران و ژاپن
نتیجه دیدار ایران و عراق
زن جدید در زندگی رونالدو + تصاویر
فحاشی ضدانقلابی ها به ستاره والیبال ایران + عکس
قهرمانان برتر سال 2014 ایران معرفی شدند