ایران و برزیل
تیم های والیبال ایران و برزیل برای پنجمین بار در لیگ جهانی با یکدیگر روبرو می شوند تا بخت خود را برای صعود به جمع چهار تیم برتر این مسابقات بیازمایند.
لیگ جهانی والیبال 2014 به ایستگاه نهایی رسید. جایی که شش تیم برتر جهان با یکدیگر زورآزمایی می‌کنند. تیم های ایران، روسیه و برزیل در یک گروه رو در روی هم قرار می گیرند. در گروه دیگر نیز امریکا، ایتالیا و استرالیا مسابقه می دهند. از هر گروه دو تیم به نیمه نهایی صعود می کنند. سپس نتیجه بازیهای ضربدری فینالیست ها را مشخص خواهد کرد.

تیم ملی والیبال ایران در دومین سال حضور خود در لیگ جهانی والیبال موفق شد که با کسب 19 امتیاز از دور مقدماتی به عنوان تیم دوم به دور نهایی این مسابقات راه پیدا کند. در این مرحله شاگردان کواچ به تنها یک پیروزی مقابل روسیه یا برزیل نیاز دارند تا صعود خود را به جمع چهار تیم قطعی کنند.

تیم ملی والیبال ایران پیش از این برابر هر یک از تیم های ایتالیا، لهستان و برزیل در دور مقدماتی دو پیروزی و دو شکست کسب کرد. حالا در آوردگاه نهایی لیگ جهانی باید برای پنجمین بار به مصاف برزیل برود.

تیم ملی والیبال ایران چهارشنبه شب در دور نهایی مقابل روسیه 3 بر 2 شکست خورد و با این نتیجه یک امتیاز گرفت. همچنین تیم ملی والیبال برزیل 3 بر یک روسیه را شکست داد. با توجه به برد روسیه مقابل ایران در بازی اول حالا معادلات برای صعود پیچیده شد.

تیم های برزیل، روسیه و ایران به ترتیب 3، 2 و یک امتیاز دارند. با این حساب تیم ایران با هر نتیجه ای مقابل برزیل پیروز شود به جمع چهار تیم برتر صعود می کند. همچنین در صورتی که ایران با نتیجه 3 بر 2 از برزیل شکست بخورد، نیز شانس خود را از دست نمی دهد و کار به ست شماری می کشد.

برزیل پرافتخار ترین تیم والیبال جهان است. کلکسیون مدال های این تیم چشم هر بیننده ای را به خود خیره می کند. دو طلا و سه نقره در المپیک، سه طلا و یک نقره در قهرمانی جهان، دو طلا و سه برنز در جام جهانی، چهار طلا و دو نقره در جام جایزه بزرگ جهان، چهار طلا، شش نقره و چهار برنز در جام قاره‌ای و از همه مهم‌تر 9 طلا، چهار نقره و چهار برنز در لیگ جهانی کارنامه افتخارات تیم برزیل است.

برزیلی ها مبتکر سبک والیبال سرعتی و مدرن در جهان هستند. بسیاری از کارشناسان والیبال بر این باورند که سرعت رشد دانش والیبال در کشور برزیل بیشتر از رشد توانایی بازیکنان این تیم است. تا حدی که سیستم بازی برزیلی این روزها در سایر کشورها بیشتر از برزیل نتیجه می دهد.

"لوکارلی" بهترین اسپکر برزیلی ها به شمار می رود. او علاوه بر اسپک توانایی زیادی در تکنیک دفاع دارد. مهار این بازیکن اصلا آسان نیست. اگر پاس های خوبی برایش فرآهم شود کمتر دفاعی می تواند در برابرش مقاومت کند. از سوی دیگر "ساتکامپ" و "فونتلس" نیز دو بازیکن کلیدی و خطرناک برزیل در این دوره از بازی ها هستند که ساختار هجومی این تیم را بسیار قدرتمند کردند. با این حال آنالیز بازی های مرحله مقدماتی برزیل نشان می دهد که "برونو رزنده" پاسور اصلی برزیل در این دوره نتوانسته در حد و اندازه سایر هم تیمی هایش ظاهر شود.

برزیلی ها لیگ جهانی 2014 را در شرایط نا به سامانی آغاز کردند. کشورشان درگیر میزبانی جام جهانی 2014 بود. بازیکنان تیم ملی این کشور که در لیگ های روسیه و ایتالیا و ترکیه بازی می کردند درگیر مسابقات باشگاهی بودند و خیلی دیر به تیم ملی ملحق شدند. همچنین مصدومیت های کهنه چند بازیکن کلیدی مثل "موریلیو" در کنار مسائل روانی دست به دست هم دادند که برزیل ، برزیل همیشگی نباشد. آن ها بر خلاف سال های قبل شکننده ظاهر شدند. در نهایت هم به واسطه ست شماری بهتر با حداقل اختلاف نسبت به لهستان به دور نهایی راه یافتند.

از سوی دیگر تیم ملی والیبال ایران که در عرصه جهانی هنوز بسیار نوپاست، به دنبال کسب نخستین افتخارات بین المللی خود است. تمام افتخارات والیبال ایران به دو قهرمانی در آسیا و یک نایب قهرمانی در بازی های آسیایی خلاصه می شود. اگر تیم ملی والیبال ایران در سال های گذشته پیروزی های خوبی را برابر همه قدرت ها به جز روسیه بدست آورده اما هنوز نتوانسته در عرصه جهانی موفقیتی را بدست آورد.

تیم ملی والیبال با کادر فنی متحول شده ای لیگ جهانی 2014 را آغاز کرد. بسیاری بر این باور بودند که اسلوبودان کواچ صربستانی ظرف چند هفته نمی تواند تیم ایران را برای لیگ جهانی آماده کند. اگرچه تیم ایران هم در شروع مسابقات بازی های ضعیفی انجام داد اما رفته رفته نمایش بهتری ارائه داد. بازیکنان ایران موفق شدند هر یک از تیم های لهستان و برزیل و ایتالیا را دوبار شکست دهند. از هر کدام از این تیم ها هم دوبار شکست خوردند.

اوج نمایش بازیکنان ایران پیروزی 3 بر صفر مقابل برزیل در خاک این کشور بود. بردی که پیش درآمدی بر بازی های خوب ایران مقابل برزیل در تهران شد. حالا برزیلی های پر افتخار، مغرور و البته زخم خورده منتظر ایران هستند تا انتقام باخت های قبلی خود را بگیرند. هر یک از دو تیم ایران و برزیل می دانند که برابر روسیه کار به مراتب سخت تر است. دو تیم برزیل و ایران تلاش می کنند تا در نخستین بازی خود با کسب هر سه امتیاز را کسب کنند.

تیم ایران برای شرکت در دور نهایی مسابقات لیگ جهانی 13 بازیکن را در اختیار دارد. سعید معروف، محمد موسوی، فرهاد قائمی، عادل غلامی، مجتبی میرزاجانپور، فرهاد ظریف، مهدی مهدوی، امیر غفور، آرمین تشکری، میلاد عبادی پور، پوریا فیاضی، رضا قرا و عبدالرضا علیزاده برای تیم ایران در آوردگاه نهایی لیگ جهانی به میدان می روند.

مصدومیت شهرام محمودی امتیازآورترین بازیکن ایران در دور مقدماتی و غیبت او به عنوان مهاجم اول تیم ایران در مرحله نهایی بزرگترین چالش پیش روی کادر فنی تیم ایران است. از سوی دیگر حسین معدنی مربی تیم ملی و دستیار کواچ هم به دلیل بیماری نمی تواند روی نیمکت تیم ایران در مرحله نهایی بنشیند. جای او را رحمان محمدی راد هم بازی سابق کواچ می گیرد.

بازی دو تیم والیبال ایران و برزیل در مرحله نهایی لیگ جهانی والیبال از ساعت 20 جمعه برگزار می شود.

*نتایج سایر دیدارهای مرحله نهایی لیگ جهانی والیبال:

ایران 2 – روسیه 3 ( 25-18، 18-25، 21-25، 37-35 و 8-15)

ایتالیا 3 – امریکا صفر ( 25- 22، 25-21، 26-24)

برزیل 3- روسیه یک ( 24-26، 25-22، 23-25و 22-25)


گردآوری:گروه ورزش سیمرغ
www.seemorgh.com/sport
منبع:isna.ir


مطالب پیشنهادی :
روسیه به زحمت ایران را برد
ریحانا در فینال جام جهانی 2014 + تصاویر
علیرضا حقیقی در کنار کودکان کار + عکس
ثروت نیمار + تصاویر
ظریف چرا غش کرد؟