همسر کفاشیان
همسر رئیس فدراسیون فوتبال گفت: «هر کجا که می‌رویم همه از او انتقاد می‌کنند و با جملات و ادبیات سخیفی که در شان خانواده ما نیست با حاج آقا حرف می‌زنند.»
فوتبال در این مملکت، هم اسم دارد، هم شهرت و هم قدرت! بی دلیل نیست که صف سینه‌چاکانی که به هر دری می‌زنند تا به شکلی وارد دم و دستگاه فوتبال بشوند، چنین طولانی است؛ از باشگاهداری گرفته تا عضو هیأت مدیره و رئیس هیأت فوتبال شهرستان شدن و ... که دعواهایش تمامی ندارد.

حالا به نظر شما در این اوضاع و  احوال، کسی پیدا می‌شود که علی کفاشیان را نشناسد؟ اصلاً مگر می‌شود رئیس فدراسیون فوتبال باشی و اسم و رسمی به هم نزده باشی.

کفاشیان چهره کاملاً آشنایی است که سال‌هاست سکان هدایت فوتبال ایران را در دست دارد و تا به امروز توانسته با "سیاست" و صد البته تاکتیک خنده و مدارا با رسانه‌ها، تا آنجا که می‌شده از گزند حمله‌های بی‌امان آنها در امان بماند.

اما کمتر کسی است که از احوالات داخلی این مدیر به ظاهر خنده‌رو و غصه‌هایش در درون چهاردیواری‌‌اش باخبر باشد. پای صحبت‌های مهری سادات طباطبایی، همسر علی کفاشیان نشستیم تا از درون خانه و همسرش به ما بگوید.

* همسر آقای کفاشیان این روزها چه می‌کند؟

- چند سالی دبیر آموزش و پرورش بودم و بعد از به دنیا آمدن فرزندانم کار را رها کردم و در خانه ماندم. هم اکنون مشغول کارهای خانه و فرزندانم هستم. البته با چند انجمن خیریه همکاری می‌کنم و به دوستان آموزش و پرورشی‌ام مشورت می‌دهم.

* با آقای کفاشیان چطور آشنا شدید؟

- آقای کفاشیان از دوستان خانوادگی ما بود. به ویژه با برادرم رابطه بسیار صمیمی‌ داشت. 15 سال با هم رفت و آمد خانوادگی داشتیم. قدیم‌ترها اینگونه بود که به خانواده نگاه می‌کردند و دختر را انتخاب می‌کردند. سال 58 مراسم خواستگاری و ازدواج ما بود. درست اوایل انقلاب عروسی گرفتیم و در نیمه ماه رمضان تولد امام حسن مجتبی (ع) افطاری دادیم و رفتیم سر زندگی‌مان.

* فرزندانتان چه می‌کنند؟

- ما 3 فرزند داریم. دو پسر و یک دختر. پسر بزرگم فوق لیسانس مدیریت ورزش است و در شرکت نفت کار می‌کند و پسر کوچکم فوق لیسانس برق دارد و در سایپا کار می‌کند. دخترم هم در حال تحصیل در رشته کارشناسی ارشد عمران است.

* اصالتاً کجایی هستند؟

- ریشه خانوادگی‌ام اصفهانی است.

* پس باید طرفدار سپاهان اصفهان باشید؟

- نه اصلاً. من طرفدار تیم ملی هستم.

* پس اهل فوتبال هم هستید؟

- بله خیلی زیاد. مگر می‌شود همسر رئیس فدراسیون فوتبال اهل فوتبال نباشد. همیشه باید فوتبال ببینم، تحلیل‌های فوتبالی را بشنوم تا در جمع فوتبالی‌ها حرفی برای گفتن داشته باشم.

* به نظر می‌رسد آقای کفاشیان شما را هم به بازی دعوت کرد؟

- بله. به بازی سختی هم دعوتم کرد.

* خب برای ما از سختی‌های این بازی بفرمایید؟ زندگی با مرد اول فوتبال ایران چقدر سخت است؟

- همه فوتبال حاشیه است. آقای کفاشیان از وقتی وارد فوتبال شدند این حاشیه‌ها امان ما را بریده است. حاج آقا زمانی در قسمت ارزی بانک کار می‌کردند. کارشان هم بسیار حساس بود. آن زمان با اینکه میلیون‌ها دلار زیر دستش رد و بدل می‌شد همانند حالا آنقدر حاشیه برای ما وجود نداشت. فوتبال برای ما فقط حاشیه دارد. آقای کفاشیان شخصیت فوتبالی ندارد. او مرد سیاستگذاری و مدیریت اقتصادی است و در فوتبال هم همین کار را می‌کند. اما گویا برخی‌ها متوجه نیستند. متوجه نیستند که همسرم به خاطر فوتبال از خانواده‌اش گذشته است و این فوتبال برای خانواده اش فقط استرس به دنبال دارد. زمانی که حاج آقا در بانک مشغول فعالیت بودند هیچ کس او را نمی‌شناخت و ما در آرامش کامل زندگی می‌کردیم. اما حالا هر کجا که می‌رویم همه از او انتقاد می‌کنند و با جملات و ادبیات سخیف با حاج آقا حرف می‌زنند. قبول هم دارم مردم ایران فوتبال دوست هستند و فوتبال هم سیاسی شده اما باید کمی ‌هم به حاج آقا اعتماد کنند. این مدل حرف زدن در شأن خانواده ما نیست.

* بیشترین حاشیه‌ای که زندگی شما را تحت تأثیر قرار داد؟

- باورتان نمی‌شود بازی آخر ایران و کره برای رفتن به جام جهانی استرس کل خانواده را گرفته بود. اعصاب همه بچه‌هایم به هم ریخته بود. چون پدرشان را مضطرب می‌دیدند. خب ما فکر می‌کردیم اگر ایران به جام جهانی نرود او با چالش بزرگی روبه‌رو می‌شود و این چالش ابتدا آرامش زندگی ما را به هم می‌زند. مگر می‌شود زندگی تحت تأثیر کار همسر قرار نگیرد. خودم شخصاً خیلی سعی کردم که محیط خانه آرام باشد اما باز هم این فوتبال امنیت روانی خانه را به هم می‌ریزد. خودم هم در بازی‌های حساس آرام و قرار ندارم.

* پس شما تعصب فوتبالی دارید؟

- کلاً ورزش را دوست دارم. اما فوتبال ورزشی خاص برای همه مردم دنیا است. خیلی از واکنش‌هایم در فوتبال به خاطر حاج آقا است. زمانی که جوانتر بودم یک فوتبال دوست متعصب بودم. آن زمان طرفدار پرسپولیس بودم و با برادرم که یک استقلالی بود خیلی بحث می‌کردم.

* هم اکنون هم روی پرسپولیس حساسیت دارید؟

- اصلاً. الان طرفدار بازی خوب هستم و برایم فرقی نمی‌کند چه تیمی ‌باشد.

* پسرها چطور؟

- پسر بزرگم طرفدار استقلال است و پسر کوچکترم پرسپولیس را حمایت می‌کند. دخترم اصلاً فوتبالی نیست. او معتقد به بازی خوب است.

* شده پسرها از پدرشان برای تیم مورد علاقه خود درخواستی داشته باشند؟

- خیر اصلاً. آقای کفاشیان این اجازه را نمی‌دهد.

* شما اشاره کردید حاشیه‌های فوتبال زندگی شما را تحت تأثیر قرار داده است. از این وضع عصبانی یا ناراحت نمی‌شوید؟ انتقاد و گله‌ای به آقای کفاشیان نمی‌کنید؟

- نه زیاد. قبول کردم در این مرحله از زندگی باید کنار همسرم باشم و این هیاهو سرانجام خاموش می‌شود.

* برای ما از زمان‌هایی بگویید که تیم ملی بازی مهمی دارد. مثلاً در جام جهانی و یا بازی‌های سرنوشت ساز، اگر بازی را ببرد و یا ببازد وضعیت روانی خانه شما چگونه می‌شود؟

- ببینید برای من این موضوع خیلی جالب است. اگر بازیکنان خوب بازی کنند و تیم ملی برنده شود صدا و سیما آهنگ معروف ورزشکاران، دلاوران را می‌گذارد و به آنها و بازی خوبشان تبریک می‌گوید. در نتیجه ما هم در خانه شاد می‌شویم اما اگر باخت دهد شما نمی‌دانید ما چه استرسی را تحمل می‌کنیم. تمام خبرنگاران و رسانه‌ها انگشت اتهام را به سمت رئیس فدراسیون فوتبال نشانه می‌روند که رئیس فدراسیون نتوانسته خوب مدیریت کند و این باخت ضعف آقای کفاشیان است.

* واکنش شما چه خواهد بود؟

- چکار می‌توانستم بکنم. فقط سکوت و تحمل.

* خانم کفاشیان مهمترین برهه‌ای که شما در کنار همسرتان بودید چه زمانی بود؟

- بازی ایران و کره. در آن بازی فشارهای بسیاری بر آقای کفاشیان بود. در کنار حاج آقا بودم و با هم مسابقه را تماشا کردیم و هنگام بازی حاج آقا بسیار عصبی بودند. خنده‌های هیجانی داشتند، راه می‌رفتند و بلند بلند حرف می‌زدند. به او ‌گفتم برد و باخت امری عادی است و درباره حاشیه‌های فوتبال می‌گفتم و حاج آقا را آرام می‌کردم.

* کمی‌ درباره ویژگی اخلاقی آقای کفاشیان بگویید؟

- صداقت و ایمان دو ویژگی مهمی‌است که مرا مجذوب ایشان کرده است. حاج آقا اصلاً اهل دروغ نیستند. این بارزترین ویژگی اخلاقیش است.

* در مدیریت هم همینطور است؟

- کمی‌ رودربایستی دارند. در حقیقت "نه" گفتن برایش کمی‌سخت است. اهل دغل و ریا نیست. سیاسی بازی در کارش ندارد. برای حفظ صندلی کاری انجام نمی‌دهد. بیت المال برایش بسیار مهم است. هیچ وقت نمی‌خواهد حق بیت‌المال نادیده گرفته شود. فکر می‌کنم اگر آقای کفاشیان در فوتبال نبود پول‌های زیادی حیف و میل می‌شد. الان برای جوانان مملکتم خوشحالم چرا که اگر پولی به دست ایشان برسد دوست دارد یک چیزی برای جوانان بسازد. دوست دارد زمین چمن، توپ فوتبال و لباس ورزشی در همه روستاها وجود داشته باشد.

* تأثیرگذارترین کاری که در فوتبال ایران انجام داد از نگاه شما چیست؟

- شفاف سازی مسائل مالی بود که به عدالت بین تمام شهرستان‌ها تقسیم شد. شما بررسی کنید تمام مجمع‌ها از فعالیت آقای کفاشیان راضی هستند به خاطر این که پول به یک میزان در اختیار همگان قرار می‌گیرد. برای حاج آقا نورچشمی‌بودن معنا ندارد.

* خانم کفاشیان آیا همسرتان اهل مشورت درباره مسائل‌کاری‌شان با شما هستند؟

- بله اگر موضوعی باشد حتماً مشورت می‌کنند. خب حاج آقا خوب می‌دانند همسرش اهل اظهار نظر بی مورد نیست. شما باورتان نمی‌شود من کل خبرهای فوتبالی را رصد می‌کنم. تمام تحلیل‌ها را می‌خوانم و خیلی وقت ها در حال دیدن فوتبال خوب هستم. موضوع‌ها را یادداشت می‌کنم. اگر برنامه ای باشد که وقت دیدن اش را نداشته باشم آن را ضبط می‌کنم و بعداً می‌بینم و خلاصه را به حاج آقا می‌گویم و موضوعات را برای او کارشناسی می‌کنم.

* حرف شما را گوش می‌کنند یا فقط می‌شنوند؟

- خب اگر حرف هایم درست باشد گوش می‌کنند و خودش بررسی می‌کند.

* مثلاً درباره مسأله‌ای مثل قرارداد کی‌روش هم با شما مشورت  کردند؟

- آقای کفاشیان تمام حرفش این است که این پول بیت المال است. این پول برای اسپانسر خاصی نیست. آقای کی‌روش برای ما چه دستاوردی دارد که ما بخواهیم این همه پول هزینه کنیم. قرار نیست قرارداد ترکمانچای امضا کنیم. به اعتقاد حاج آقا پول بیت المال باید درست هزینه شود.

* شما فکر می‌کنید بزرگترین مربی دنیا را به ایران بیاوریم وقتی بازیکن خوب نداشته باشیم آن مربی خوب دنیا برای ما چه کار می‌تواند بکند. با این بازیکنانی که داریم چقدر می‌توانیم موفق شویم. ببینید از خروجی‌ لیگ برتر چند نفر به تیم ملی راه پیدا می‌کنند. ما باید قبول کنیم پدیده در فوتبال‌مان نداریم. تیم ملی ما هم از همین بازیکنان تشکیل می‌شود. وقتی لیگ‌های ما در آسیا هیچ موفقیتی بدست نیاوردند چه توقعی داریم در تیم ملی به موفقیت دست پیدا کنیم.

- باید واقعیت را بپذیریم. متأسفانه خیلی از رسانه‌ها بی انصافی می‌کنند. حرمت قلم را نگه نمی‌دارند و به آقای کفاشیان تهمت می‌زنند. افتخار من و فرزندانم این است که حاج آقا همسر و پدری لایق برای خانواده است. او در امور مالی بسیار پاک است. هنگامی که در بانک بود میلیاردها دلار پول در اختیارش بود آنجا پاکی‌ خودش را به ما نشان داد. مردم  به ویژه رسانه‌ها از بازیکنان بت می‌سازند. فکر می‌کنند اگر فلان بازیکن به زمین برود الان برای ما شاهکار می‌کند و اگر نتواند گلی بزند رئیس فدراسیون مشکل دارد. رئیس فدراسیون که نمی‌تواند 12 کیلومتر بدود یا گل بزند.

* از دست رسانه‌ها دلخورید؟

- کلاً وقتی می‌بینم برخی قلم‌ها بیراه می‌رود و به نرخ روز می‌نویسند ناراحت می‌شوم.

* بدترین تیتری که خواندید و در ذهنتان مانده چه بود؟

- استعفا و رفتن آقای کفاشیان برایم بسیار غم‌انگیز بود. فقط به حاج آقا گفتم حیف از شما نیست که اجازه می‌دهید این گونه با شما برخورد کنند. آن حرمت که در بانک بودید کجا و این حرمت کجا؟ شخصیت شما مثل برخی از فوتبالیست‌ها نیست که امروز به هم فحش می‌دهند و فردا آشتی می‌کنند.

* اگر به آقای کفاشیان سمتی در بانک پیشنهاد شود شما رضایت دارید ایشان در آنجا مشغول کار شوند؟

- اصلاً به هیچ عنوان اجازه نمی‌دهم. حاج آقا کار خودش را انجام داده و حالا زمان بازنشستگی‌اش است. بارها گفته‌ام کار را رها کند اما معتقد است به او نیاز دارند. از وقتی رئیس فدراسیون فوتبال شده‌ هر کجا که با او حاضر می‌شوم با ادبیات ناشایست با او حرف می‌زنند. برخی وقت ها افراد حرمت همسر یک مدیر را نمی‌گیرند. خیلی وقت ها ناراحت می‌شوم. شخصیت ایشان واقعاً به فوتبال نمی‌خورد. خیلی‌ها حرمت نمی‌گذارند و درست سؤال نمی‌پرسند تا ایشان هم بتواند به راحتی پاسخ دهد تا بگوید وقتی پولی ندارد چطور می‌تواند یک مربی بزرگ وارد کشور کند. وقتی اسپانسری ندارد چطور می‌تواند فوتبال را در شهرستان‌های مختلف رشد دهد.

* تصور عموم ‌مردم این است رئیس فدراسیون فوتبال شدن مساوی است با پولدار شدن. شما این موضوع را تأیید می‌کنید؟

- در فوتبال پول بین مربی و بازیکن رد و بدل می‌شود. یک رئیس فدراسیون حقوق‌اش را می‌گیرد. این تصور غلطی است.

* اگر شما رئیس فدراسیون بودید چه می‌کردید؟

- این فوتبال را تعطیل می‌کردم. یک تیم درست و حسابی شناسایی استعداد تشکیل می‌دادم تا به دورترین نقاط ایران برود و استعدادهای فوتبال را شناسایی کند... بعد بودجه می‌گذاشتم و این استعدادها را پرورش می‌دادم تا بتوانم حرف اول را در تیم نوجوانان و جوانان بزنم و البته برای تیم ملی.

* از فوتبال بگذریم به خانه برسیم. آیا آقای کفاشیان اهل کار در خانه هم هستند؟

- بله خیلی.

* آقای کفاشیان مرد خوش خنده فوتبال ایران هستند. آیا این روحیه هم در خانه وجود دارد؟

- بله بیشتر از بیرون. در خانه بی‌نهایت  مهربان و با عدالت هستند.

* اهل آشپزی هم هستند؟

- خیر، اما اهل صبحانه مفصل هستند.

* اهل رستوران هم هستند؟

- بله هستند. اما ما 6 سال است که با هم بیرون و مثلاً به یک رستوران نرفته‌ایم.

* شما با ایشان بیرون نمی‌روید؟

- اصلاً بیرون نمی‌روم. وقتی در کنار هم هستیم می‌بینم که به حاج آقا بی احترامی ‌می‌شود ترجیح می‌دهم با او بیرون نروم.

* مسافرت هم نمی‌روید؟

- مسافرت هم نمی‌روم. بیشتر وقتم را با فرزندانم می‌گذرانم و با آنها به سفر می‌روم.

* ایشان اهل هدیه دادن هستند؟

- خیلی زیاد. حاج آقا به این چیزها خیلی اهمیت می‌دهند.

* آخرین هدیه‌ای که به شما دادند چه بود؟

- پول بود. بگذریم مادیات مهم نیست. همین که به فکر هستند برایم ارزش دارد.

* ظاهراً یک ماه پیش تولد همسرتان بود. شما به ایشان چه کادویی دادید؟

- حاج آقا فعالیت خیرخواهانه هم دارند. شماره حسابی دادند و من هم مبلغی به حساب آن کارت واریز کردم.


گردآوری:گروه ورزش سیمرغ
www.seemorgh.com/sport
منبع:jamnews.ir


مطالب پیشنهادی :
عكس سلفی كفاشیان + تصاویر
همسر و نامزدهای بازیکنان لیگ برتر انگلیس + تصاویر
تفریح فرهاد مجیدی با پسر و دخترش + عكس
پسر رضا حقیقی به دنیا آمد + عكس
نتایج هفته هشتم لیگ برتر فوتبال