اولتیماتوم به صداوسیما
رئیس سازمان لیگ حرفه‌ای فوتبال، از تصمیمات جدید این سازمان برای حق پخش تلویزیونی مسابقات و نیز برخورد با متخلفان قانون سقف بودجه خبر داد.
مهدی تاج درباره مصوبات جلسه هیات رییسه سازمان لیگ و تصمیم‌های اعضا به خبرنگاران پاسخ گفت. آن چه در ادامه می‌خوانید، اظهارات رئیس سازمان لیگ حرفه ای فوتبال است.

دستور اصلی؛ بررسی قراردادها

قراردادهای اعلام شده از سوی باشگاه‌ها مورد بررسی و راستی آزمایی قرار گرفت و خوشبختانه 80 درصد باشگاه‌ها مورد تایید قرار گرفتند و تنها 20 درصد از آنها با ابهام روبرو بودند. پرونده این باشگاه‌ها را به سه مرجع قانونی جهت رسیدگی ارجاع کردیم.

مراجع رسیدگی کدامند؟

واحد نقل و انتقالات سازمان لیگ فوتبال، واحد صیانت و سلامت لیگ و نهادهای نظارتی.

تخلف ها بر سه دسته اند

سازمان لیگ فوتبال، تخلف‌های باشگاه‌ها را بر سه دسته تقسیم کرده است؛

1 – استفاده از بازیکنان سرباز یا کسانی که معافیت‌شان با اشکال روبرو است.

2 – قراردادهای اعلام شده از سوی باشگاه‌ها با قراردادهای اعمال شده تفاوت داشته باشد.

3 – بودجه مورد استفاده برای جذب بازیکن و کادر فنی بیشتر از سقف تعیین شده باشد.

باشگاه‌ها مجازند برای هزینه کردن در مواردی مانند اجاره زمین، سفر، هتل و مواردی از این دست، تنها تا سقف 20 درصد از بودجه تعریف شده‌شان – 15 میلیارد برای غیرآسیایی‌ها و 18 میلیارد برای آسیایی‌ها – هزینه کنند. این 20 درصد به بودجه تعریف شده باشگاه‌ها اضافه خواهد شد.

باشگاه‌ها مشکل بازیکنان سرباز را جدی نگرفتند

برخی از بازیکنان لیگ برتری مشکل سربازی دارند و بر خلاف آن چه تاکنون عنوان شده تعدادشان خیلی بیشتر از دو نفر است. سازمان لیگ به باشگاه‌ها ابلاغ کرده که قرارداد این بازیکنان ثبت نمی‌شود. در همین حال به دلیل این که باشگاه‌ها در خصوص اشکال کارت‌های معافیت این بازیکنان بی تقصیر شناخته شده‌اند، به آنها فرصت داده شده که به جای این بازیکنان، بازیکنان جدید جذب کنند.

بازیکنانی هم که با این مشکل روبرو هستند باید برای تعیین وضعیت خود به سازمان نظام وظیفه مراجعه کنند. همچنین با توجه به این که مهلت نقل و انتقالات تمام شده، این بازیکنان نمی‌توانند به تیم دیگری بروند. مساله بازیکنان سرباز را از خیلی وقت پیش به باشگاه‌ها اعلام کردیم اما متاسفانه این مساله جدی گرفته نشد.

جرایم تخلف‌ها

برای تخلف‌هایی که اعلام شد، جرایمی در نظر گرفته شده است که به این ترتیب است؛

1 – اخطار کتبی به مدیرعامل و مجمع باشگاه برای اصلاح.

2 – در صورت عدم اصلاح، ارجاع پرونده به مراجع نظارتی.

3 – کسر عوابد درآمدی باشگاه (اگر باشگاهی بیش از سقف مجاز برای جذب بازیکن خرج کرده باشد، معادل یک چهارم آن مبلغ از درآمدش کسر و برای توسعه زیرساخت‌ها خرج می شود.)

4 – محرومیت باشگاه از نقل و انتقالات بازیکن در طول فصل و نیم فصل.

مزایای قانون سقف بودجه

جمع قراردادهای 16 تیم لیگ برتری که به سازمان لیگ اعلام شده، حدود 160 میلیارد تومان است. حتی اگر رقم‌هایی که در گوشه و کنار درباره قرارداد بازیکنان اعلام می‌شود را جمع بزنیم و با فرض این که هر 16 تیم به اندازه سقف بودجه خود خرج کرده باشند، باز هم مجموع رقم ها به 200 میلیارد تومان نمی‌رسد. اگر قانون سقف بودجه اجرا نمی شد، قطعا این رقم خیلی بالاتر بود. دست کم شاید هیچ بازیکن ملی‌پوشی که به جام جهانی هم رفته بود، حاضر نمی‌شد با قراردادی کمتر از چند میلیارد تومان بازی کند.

هزینه باشگاه‌ها

مجموع رقم قراردادهای 16 تیم لیگ برتری طبق آن چه از سوی آنها اعلام شده به این شرح است؛

استقلال: 16 میلیارد تومان

استقلال خوزستان: 5 میلیارد و صد و هفتاد میلیون تومان

پدیده: 8 میلیارد و 700 میلیون تومان

پرسپولیس: 15 میلیارد و 400 میلیون تومان

پیکان: 10 میلیارد و 700 میلیون تومان

تراکتورسازی: 8 میلیارد و 800 میلیون تومان

ذوب آهن: 11 میلیارد و 500 میلیون تومان

راه آهن: 7 میلیارد و 900 میلیون تومان

سایپا: 6 میلیارد و 600 میلیون تومان

سپاهان: 17 میلیارد و 580 میلیون تومان

صبا: 6 میلیارد و 800 میلیون تومان

فولاد: 10 میلیارد و 300 میلیون تومان

گسترش فولاد: 8 میلیارد و 400 میلیون تومان

ملوان: 5 میلیارد و 200 میلیون تومان

نفت تهران: 7 میلیارد و 400 میلیون تومان

نفت مسجدسلیمان: 4 میلیارد و 300 میلیون تومان

متمم بودجه؟ استقبال می کنیم!

اگر باشگاهی متمم بودجه بیاورد از آن استقبال می‌کنیم. مثلا اگر نفت مسجدسلیمان که رقم کمی خرج کرده، تا 12 یا 14 میلیارد تومان پول و امکانات بیاورد خیلی خوب است. مهم آن است که حالا چیزی در لایه ابهام نیست.

حق پخش 60 میلیون دلاری

چندین جلسه با آقای تقدس نژاد در سازمان صدا و سیما داشتیم و نامه‌های متعددی به عزت الله ضرغامی نوشتیم اما در نهایت به صدا و سیما تا 24 ساعت مانده به شروع لیگ وقت دادیم تا برای قرارداد جدید اقدام کند. مشکل این است که قرارداد قبلی که سه ساله بود، تمام شده و لازم است قرارداد جدیدی تدوین شود.

بسیار خوشحال می‌شویم و امیدواریم که کار به جایی نکشد که مشکل جدی شود. ما وظیفه داریم که برای احقاق حقوق باشگاه‌ها تلاش کنیم. حتی اگر روز عید هم باشد من و دوستانم در سازمان لیگ هستیم که این مشکل را حل کنیم. نفری که مسابقات AFC را پوشش می‌دهد، رقم 60 میلیون دلار را پیشنهاد داده است و حالا باید حساب کنیم که این رقم چقدر می شود.

مشکل فقط تخطی از سقف بودجه نیست

مساله‌ای که اکنون مطرح است این است که مشکل فقط در تخطی از سقف بودجه خلاصه نمی‌شود بلکه بحث‌های دیگری مطرح است که در صورت اثبات با تنبیهات جدی روبرو خواهند شد.

اسپانسر بهانه است!

این طور نیست که باشگاهی بگوید بخشی از پول یک بازیکن یا اردوی تیم را از طریق اسپانسر تامین کرده و نباید در سقف بودجه مطرح شود بلکه وقتی سقف بودجه تعریف شده دیگر پول بیرونی و درونی نداریم.

مشکل "آزادی" حل شد

استقلال و پرسپولیس قرارداد پرداخت 50 میلیون تومان به ازای هر بازی را با مسئولان ورزشگاه آزادی امضا کردند.امروز (دوشنبه) جلسه‌ای در وزارت ورزش تشکیل می شود که باقی اختلافات هم حل شود. همچنین جلسه دیگری در شورای تامین استان تهران در خصوص برگزاری بازی ها برگزار می شود.

مسجدسلیمان بسیاری از مشکلات را حل کرده است

مسئولان باشگاه نفت مسجدسلیمان بخش زیادی از مشکل میزبانی‌شان را حل کرده اند ولی باز هم می‌شود در دو، سه روز آینده بخش دیگری را برطرف کرد.

بلیت فروشی

استقلال و پرسپولیس خودشان بلیت‌های بازیهایشان ر ا می‌فروشند. برای هر یک از این دو باشگاه چهار مکان را علاوه بر باشگاه اعلام کرده‌ایم که علاقه مندان می‌توانند از آنها کارت بلیت الکترونیکی را تهیه کنند. فروش بلیت‌ها هم از دوشنبه شروع می‌شود. قیمت بلیت‌ها را هم کاهش داده‌ایم. شهرستانی‌ها فعلا می توانند از طریق اینترنت و با کارت ملی بلیت بخرند. دیگر در ورزشگاه آزادی بلیت فروشی نداریم و کسی را بدون بلیت راه نمی‌دهیم.

کارتی که باشگاه‌ها به مبلغ 5000 تومان می‌فروشند برای سازمان لیگ 15 هزار تومان هزینه داشته اما از یارانه مخصوصی استفاده می‌کند. این کارت را رایگان نکردیم تا به راحتی گمش نکنند!

راه آهن یا فجرسپاسی؟

دادستانی در اقدامی شایسته باشگاه راه آهن را به مزایده گذاشته و حالا حمید استیلی و دوستانش در این مزایده شرکت می‌کنند. اگر آنها بتوانند باشگاه را بخرند که طبق روال قبلی به کارشان ادامه می‌دهند. اگر فردی دیگر باشگاه را بخرد هم باز راه آهن در لیگ برتر می‌ماند اما اگر خریداری برای باشگاه نباشد، فجرسپاسی به لیگ بازمی گردد. این باشگاه در جریان کار هست و آماده بازگشت به لیگ برتر است.


گردآوری:گروه ورزش سیمرغ
www.seemorgh.com/sport
منبع:isna.ir


مطالب پیشنهادی :
تخلف محرز استقلال و سپاهان
اسب بی نظیر رونالدو + عکس
فرهاد مجیدی در هتل مجلل بارسلون + عكس
مسی: به کشوری که کودکان را می‌کشد کمک نمی‌کنم
وحشت پیام صادقیان! + عکس