ایران و کره جنوبی
فردا روز تقابل دوباره تیم های ایران و کره جنوبی است تا در دیداری تدارکاتی برای قدرت نمایی در جام ملت ها آماده شوند.
جنجال های رسانه ای، حاشیه سازی علیه ایران و تیم ملی فوتبالش، سر و صدا و پرچم های برافراشته کره ای ها در ورزشگاه المپیک سئول اما فرصت طلبی رضا قوچان نژاد، گل ایران، دفاع منطقی تا ورود جام جهانی برزیل و نهایتا مشت های گره کرده کارلوس کی روش به سمت "چوی کانگ هی" سرمربی وقت نشناس تیم ملی کره جنوبی که بد زمانی را برای کری خوانی برای ایران و مربی اش انتخاب کرده بود... همه را به یاد داریم و همین ها کافیست تا تقابل دوباره ایران و کره جنوبی با طعم تدارکاتی هم اما چاشنی حیثیتی داشته باشد. همان شد که چوی را اخراج کردند و خودشان هم در فکر انتقامی چاره جویانه برای تسکین خاطرات تلخ سئول ماندند.

• پیشنهاد یک بازی دوستانه آن هم در تهران!

فدراسیون کره جنوبی پس از جام جهانی 2014 درصدد رویارویی دوباره با تیم ایران بودند تا در آستانه جام ملت های آسیا محکی بخورند و البته انتقامی از آن شکست!

آنها در بازی رفت انتخابی جام جهانی هم مغلوب ایران در تهران شدند و جشن و پایکوبی مردم و ملی پوشان را خوب به یاد دارند. شاید اتفاقات همان مسابقه که با درگیری لفظی کی روش و کاپیتان تیم کره همراه بود و نهایتا به باخت آنها در آزادی ختم شد استارتی بود برای شروع کری خوانی پیش از بازی برگشت.

در هر حال ایران پیشنهاد فدراسیون کره جنوبی را پذیرفت و آنها شنبه شب با کاروانی بزرگ و تیمی کامل به تهران آمدند تا سه شنبه (فردا) ساعت 16:25 دقیقه بار دیگر مقابل شاگردان کی روش قرار گیرند.

• این یک بازی انتقام جویانه نیست

تاریخچه رویارویی ایران و کره هرچند سابقه ای طولانی دارد و شاید شروعش زمانی بود که آنها در امارات شش تایی شدند و تا به امروز ادامه داشته اما "اولی اوشلیکه" سرمربی کنونی تیم کره جنوبی که تاریخ مربوط به او نمی شود نظر دیگری درباره تقابل این دو تیم دارد.

اوشلیکه هنگام ورود به تهران در واکنش به پرسش خبرنگاران درباره انتقام جویانه بودن این بازی از دیدگاه او، پاسخی ساده و در عین حال هوشمندانه داد تا در صورت کسب هر نتیجه ای فشاری را متحمل نباشد.

او گفت: ما به دیدار دوستانه خود در مقابل ایران به نگاه انتقامی نداریم و می‌خواهیم یک بازی دوستانه خوب را به نمایش بگذاریم. من در مورد ورزشگاه آزادی و حضور پرشمار تماشاگران در این ورزشگاه مطالب زیادی را شنیده‌ام و امیدوارم برای روز سه‌شنبه نیز جمعیت زیادی برای تماشای دیدار دو تیم بیاید.

• ایران – کره جنوبی فراتر از یک بازی دوستانه

در این بین اما ایرانی ها از علی کفاشیان رییس فدراسیون گرفته تا برخی بازیکنان بازی با کره را فراتر از یک دیدار دوستانه تدارکاتی می دانند. این را کفاشیان به صراحت عنوان کرده و کی‌روش هم اگرچه به صورت مستقیم به حساسیت بالقوه بازی اشاره ای نکرده اما آن را بستری برای هشدار دادن به مدعیان فتح جام ملت ها چون ژاپن، استرالیا و همینطور کره جنوبی از قدرت ایران قلمداد کرده است. همچنین بازیکنانی هم بودند که در صحبت هایشان از درک حساسیت این رویارویی می گفتند و در عین حال عده ای هم آن را در حد یک بازی تدارکاتی عادی جلوه می دادند؛ هرچند این هم می تواند تاکتیکی برای رهایی از استرس احتمالی باشد.

• اردویی که به یک بازی تدارکاتی ختم شد

اما تیم ملی ایران اردوی آماده سازی خود را به طور رسمی از 18 آبان آغاز کرد، هرچند اولین تمرین تیم همراه با کلیه ملی پوشان اصلی از 21 آبان شروع شد.

در فیفا دی‌های تعیین شده در این مقطع زمانی اروپایی ها بازی های مقدماتی یورو 2016 را برگزار می کنند و تقریبا اکثر آنها یک بازی دوستانه پیش از این بازی ها هم تدارک دیدند. آسیایی ها نیز با توجه به نزدیکی مسابقات جام ملت ها از این فرصت صرفا برای انجام بازی ها دوستانه بهره بردند که انجام دو مسابقه می توانست در تقویم برنامه های آنها جای گیرد.

در این بین تیم ملی ایران که درصدد فراهم کردن دو بازی دوستانه بود اما به هر دلیلی نتوانست با زیمباوه در تهران بازی کند و نهایتا تنها دیدار با کره جنوبی در تقویم ما ماند.

کره ای ها پیش از سفر به تهران مسابقه دوستانه ای را با اردن برگزار کردند و توانستند این تیم را با یک گل شکست دهند اما تیم ایران در این مدت فقط تمرین کرد تا برای بازی سه شنبه آماده شود.

• کی روش چه ترکیبی رو می کند؟

24 بازیکن نهایی لیست کی روش که بعید است تا جام ملت ها تغییرات زیادی داشته باشد به شرح زیر است:

علیرضا حقیقی، سوشا مکانی، محسن فروزان، پژمان منتظری، امیرحسین صادقی، خسرو حیدری، جلال حسینی، احساس حاج‌صفی، مسعود شجاعی، جواد نکونام، آندرانیک تیموریان، اشکان دژاگه، رضا قوچان‌نژاد، علیرضا جهانبخش، سردار آزمون، سروش رفیعی، مرتضی پورعلی گنجی، محمدرضا خانزاده، محمد نوری، کریم انصاری فرد، حبیب گردانی، امید ابراهیمی، ووریا غفوری و هاشم بیگ زاده.

اما کی روش برنامه های تاکتیکی اش را در بازی تمرینی میان دو گروه از بازیکنان انجام می داد که یک گروه نفرات اصلی و اسکلت تیم در بازی های جام جهانی را تشکیل می دادند. شاید آسان باشد اگر بگوییم او به احتمال فراوان از این ترکیب در بازی با کره هم استفاده کند. ترکیبی که به شرح زیر بود:

(علیرضا حقیقی – سوشا مکانی)، احسان حاج‌صفی، امیرحسین صادقی، پژمان منتظری، سیدجلال حسینی، آندرانیک تیموریان، خسرو حیدری، مسعود شجاعی، جواد نکونام، اشکان دژآگه و رضا قوچان‌نژاد. سرمربی تیم ملی همچنین در ادامه این بازی جهانبخش را به جای دژاگه به ترکیب تیم فوق اضافه می کرد.

• ملی پوشان چشم انتظار یار دوازدهم

این بازی از تلویزیون پخش می شود اما اعضای تیم ایران از بازیکنان تا کارلوس کی روش منتظر حضور تماشاگران در ورزشگاه آزادی هستند؛ حضوری که می تواند آشتی دوباره هوادران فوتبال با ورزشگاه ها آن هم در کمتراز یک هفته پیش از دربی تلقی می شود.

اگرچه بازی دوستانه است اما تاریخ رویارویی ایران و کره می تواند ذهن ما را به هیجان انگیز بودن این مسابقه رهنمون سازد؛ مسابقه ای که به هیچ وجه آسان نیست حتی اگر دوستانه باشد.اگر خاطرات خوش پایان آخرین جدال رسمی دو تیم را به یاد داریم، حملات همه جانبه کره روی دروازه رحمان احمدی را هم فراموش نکرده ایم و صحنه برخورد توپ با تیرک دروازه استادیوم آزادی در بازی رفت هم هنوز مقابل چشمان مان هست؛ اینهاست که لزوم تشویق و حمایت همه جانبه طرفداران فوتبال از تیم ملی برای رقم زدن موفقیتی دیگر را اثبات می کند؛ پس همه با هم برای بازگشت به هیجان دوباره فتح کره رهسپار آزادی شویم.


گردآوری:گروه ورزش سیمرغ
www.seemorgh.com/sport
منبع:isna.ir


مطالب پیشنهادی :
تیم ملی کره جنوبی وارد ایران شد
جملات تكان دهنده علی دایی پس از درگذشت پاشایی
تصاویری از فرهاد مجیدی و مرتضی پاشایی در کنار هم
موهای عجیب پسر قلعه نویی + عکس
هدیه گرانقیمت کاسیاس به همسرش + عکس