داروهای ممنوعه
دکتر افسانه گلشن راز با اشاره به فهرست داروهای ممنوعه سال 2014 که توسط آژانس جهانی مبارزه با دوپینگ ارائه شد از برخی تغییرات جزیی در فهرست جدید خبر داد.
مسئول کمیته آموزش و پیشگیری ستاد ملی مبارزه با دوپینگ با اشاره به اعلام فهرست جدید موارد ممنوعه برای ورزشکاران در سال 2014 تاکید کرد: هر امری و هر کسی که باعث مثبت شدن تست دوپینگ ورزشکار شود، در نهایت مسئول و مقصر اصلی خود ورزشکار است.

دکتر افسانه گلشن راز با اشاره به فهرست داروهای ممنوعه سال 2014 که توسط آژانس جهانی مبارزه با دوپینگ ارائه شد از برخی تغییرات جزیی در فهرست جدید خبر داد.

او به مکمل اوکسی الیت (Oxy Elite) اشاره کرد و گفت: این دارو که برای لاغری تبلیغ می‌شود حاوی مواد ممنوعه است و حتی گاها با اسامی دیگری نیز عرضه می‌شود. البته این مکمل علاوه بر بحث ممنوعیت، عوارض جدی را برای مصرف‌کنندگان به همراه دارد.

دکتر گلشن‌راز تصریح کرد: این مکمل حاوی مواد ممنوعه‌ای است که در ماده Jack 3D نیز وجود دارد و سبب محرومیت چند ورزشکار ایرانی در چند وقت اخیر شده است.

این متخصص پزشکی ورزشی با بیان اینکه گاهی ورزشکاران اطلاعی از اینکه ماده‌ای که مصرف می‌کنند حاوی مواد غیرمجاز است، افزود: گاهی ورزشکار قرصی مثل سرماخوردگی را مصرف می‌کند و نمی‌داند که ممکن است مصرف همین قرص وقتی بیشتر از حد مجازباشد، می‌تواند تست دوپینگ را مثبت کند.

او تاکید کرد: ورزشکاران حداقل تا 24 ساعت قبل از مسابقه از مصرف موادی که نمی‌دانند حاوی چه چیزهایی است خودداری کنند.

گلشن راز درباره مواردی که سبب مثبت اعلام شدن تست دوپینگ ورزشکار می‌شود، گفت: آنچه که باعث افزایش کارایی ورزشکار می‌گردد،‌آنچه که با روح ورزش در تناقص است و آنچه که برای ورزشکار عوارض جسمانی و روحی دارد. اگر دو مورد از این سه مورد درباره ورزشکار صدق کنند،‌آنگاه آن ماده به عنوان ماده غیرمجاز شناخته می‌شود.

این متخصص پزشکی ورزشی خاطرنشان کرد: تمامی مواردی که باعث مثبت اعلام شدن تست دوپینگ ورزشکار می‌شود بر عهده خود اوست. حتی اگر پزشک و مسئول تیم توصیه‌ای را برای مصرف ماده‌ای به ورزشکار داشته باشند و آن ماده سبب مثبت اعلام شدن تست دوپینگ شود باز هم مقصر اصلی خود ورزشکار است و باید پاسخگو باشد.


گردآوری:گروه ورزش سیمرغ
www.seemorgh.com/sport
منبع:isna.ir


مطالب پیشنهادی :
چگونه بدون رفتن به باشگاه ورزشی تناسب اندام داشته باشیم؟
تساوی پرگل فیورنتینا و جنوا
پیروزی رویایی میلان
ستایش سایت کره‌ای از قوچان‌نژاد
بیت‌آشور به ونکوور پیوست