علی دایی
دایی در سال 72، در مقدماتی جام‌جهانی 4 گل زد و ستاره رقابت ها شد، بعد از آن، دچار افتی یک ساله شد. عملکرد ضعیف در مسابقه تهران، پیوستن به پرسپولیس و سپس پارگی طحال در بازی های آسیایی 1994 هیروشیما.
نتایج پرسپولیس و علی دایی تاثر برانگیز است اما یک واقعیت تاریخی دلالت بر آن دارد که او همواره از بحران ها، با موفقیت خارج شده و نتایج شایسته ای را چه در دوران بازی و چه در دوران مربیگری رقم زده است.

خروج اول از بحران: دایی با قدرت به لیگ برگشت و با زدن 8 گل در 7 بازی آخر پرسپولیس، به عدد 15 گل رسید و بعد از پیوس مرد دوم جدول گلزنان شد . دایی سال 74 را با افت و مصدومیت طولانی شروع کرد و در اردوی اولیه تیم‌ملی‌ دوران مایلی‌کهن در بهار 75، حتی در چند بازی ذخیره ادموند اخیر و هاشم حیدری شد.

خروج دوم از بحران: دایی در مسابقات مقدماتی جام ملت های 1996 طی 6 بازی، 12 گل و در مرحله نهایی 8 گل زده، بهترین گلزن سال 1996 جهان شد . دایی در اواسط مقدماتی جام‌جهانی 98 افت کرد و تعداد گل ها و درخشش او تحت تاثیر گل ها و درخشش باقری، خداداد عزیزی، مهدوی کیا و عابدزاده قرار گرفت.

خروج سوم از بحران: دایی در آسیایی 98 بانکوک با زدن 9 گل آقای گل رقابت ها شد و سه سال خوب را سپری کرد، بعد از مقدماتی جام‌جهانی 2002، با حضور در لیگ امارات و حضور نیمه کاره در بازی های آسیایی 2002 بوسان (به علت مرگ پدر)، مورد انتقاد بسیار واقع شد. او در سال 82 به پرسپولیس برگشت، آقای گل لیگ شد و برای تیم‌ملی‌ گل های بسیار به ثمر رساند معهذا افت در مقدماتی جام‌جهانی 2006 و ناکامی در جام ملت های 2004 (حضور زیر سایه مهدوی کیا و علی کریمی) او را بار دیگر مورد انتقاد قرار داد.

خروج چهارم از بحران: دایی در تیم صبا  و در لیگ قهرمانان آسیا عملکردی موفق داشت و گل های زیادی زد و در آستانه جام‌جهانی بار دیگر مهاجم اول تیم شد و پروژه حضور هاشمیان جای دایی در نوک حمله و نشاندن دایی روی نیمکت باطل شد. عملکرد دایی در جام‌جهانی 2006 بسیار بد بود و باعث انتقاد همگانی از او شد.

خروج پنجم از بحران: دایی بعد از جام‌جهانی به تیم سایپا رفت، او از هفته ششم لیگ جای ورنرلورانت را گرفت و تیم سایپا را قهرمان لیگ کرد. حالا او بار دیگر به اوج می‌ رسد اما عملکرد ضعیف او در تیم سایپا طی سال دوم با کسب نتیجه یازدهم باعث شد انتقادات شروع شود. با این حال، دایی در زمستان 86 به عنوان سرمربی تیم‌ملی‌ برگزیده شد.

خروج ششم از بحران: دایی با تیم‌ملی‌، موفق ظاهر شد، بازی های خوب تیم‌ملی‌ جوان شده، همه را برای صعود به جام‌جهانی 2010 امیدوار کرد اما شکست خانگی برابر عربستان و سخت کردن شرایط صعود به جام‌جهانی باعث شد او بار دیگر مورد انتقاد واقع شود.

خروج هفتم از بحران: حضور در پرسپولیس و قهرمانی در جام حذفی با این تیم او را بار دیگر محبوب ساخت، اما در سال دوم حضور در پرسپولیس 5 باخت متوالی او را به آستانه ناکامی و استعفا رساند.

خروج هشتم از بحران: کسب 31 امتیاز در 15 بازی آینده و قهرمانی متوالی در جام حذفی، باز هم او را محبوب ساخت به نحوی که پرسپولیس 90 و 91 هرگاه دچار ناکامی می‌ شد تماشاگران او را فریاد می‌ زدند، ... از بهار 90 تا امروز شرایط دایی معمولی بود اما استارت ضعیف اولیه در لیگ امسال باعث شد که او خودش را برای خروج از بحران آماده کند.


گردآوری:گروه ورزش سیمرغ
www.seemorgh.com/sport
منبع:varzesh3.com


مطالب پیشنهادی :
خواهش دایی از هواداران
پسر بزرگ بکام در هالیوود + تصاویر
قبل و بعد از جراحی زیبایی فوتبالیست لیگ برتری + عکس
موفق ترین فوتبالیست در دنیای مد + تصاویر
تیپ عجیب دنی آلوز + عکس