بعضی بر اين باورند تنها برنامه‌ای در صدا و سيما كه به طور تخصصی و بدون سانسور به يكی از مسائل‌ كشور يعنی فوتبال می‌پردازد برنامه "90 " عادل فردوسی‌پور است!
 
 
مشرق: عده‌ای می‌گویند این برنامه "زنده است به حاشیه " و گاهی كه حاشیه‌ای در فوتبال نیست فردوسی‌پور خوب می‌داند كه چگونه حاشیه بسازد. آنها معتقدند كه همراه داشتن حداكثری تماشاچی دائمی، در اختیار داشتن طولانی‌ترین زمان پخش، مشاركت دادن بیشترین شخصیت‌های حقیقی و حقوقی در اجرای برنامه، مستظهر بودن به عالی‌ترین درجات حمایت سازمانی، بهره‌برداری از بازترین آنتن زنده و گره خوردن به یكی از پراتفاق‌ترین و حاشیه‌دارترین پدیده‌های اجتماعی یعنی فوتبال موجب شده برنامه "90 " از قالب یك‌ برنامه ورزشی فراتر رود.

آنها می‌گویند در دهه‌ای كه "90 " روی آنتن سیمای جمهوری اسلامی ایران بود، نه‌تنها فوتبال ایران پیشرفت چندانی نكرد و هر هفته نسبت به قبل دچار عقبگرد شد بلكه این برنامه تبدیل به سنگری كارآمد برای زیر سوال بردن ارزش‌ها، اخلاقیات، خط قرمزهای نظام جمهوری اسلامی ایران و... شده است و در بیان مصادیق این موضوع هم ورود به مباحثی چون عملكرد دولت و مجلس، پارازیت ماهواره‌ها، رسمیت دادن تلویحی به "روز ولنتاین " و قبح‌زدایی از این مناسبت انحرافی، تبلیغ فیلم سینمایی "جدایی نادر از سیمین "، تمسخر فیلم "اخراجی‌ها "، تمسخر تعطیلات اعلامی توسط دولت، مساله دوپینگ در وزنه‌برداری، انتخابات آینده شوراها و مجلس شورای اسلامی، سفر استانی رئیس‌جمهور به اردبیل، برگزاری مراسم ختم و عزاداری در شب میلاد حضرت زهرا‌(س) و... را عنوان می‌كنند. آنها همچنین متعجبند كه چگونه برای قربانیان فاجعه ژاپن در استادیوم آزادی ادای احترام می‌شود ولی سخنی از غیرت جوانان ایرانی كه برای حمایت از مظلومان بحرین در استادیوم‌ها حاضر شدند در رسانه ملی و برنامه90 گفته نمی‌شود و شگفت‌زده‌اند كه مجریان سیمای جمهوری اسلامی ایران در سخن گفتن از آمال و علایق غربزده‌شان آزادند ولی آرمان‌ها و شعائر انقلابی در غربت و انزوا بسر می‌برند.

نگارنده معتقد است: در اینكه 90 برنامه‌ای پرطرفدار و جوان‌پسند است و این توانایی را دارد تا در ساعاتی پربیننده مردم را از تماشای ماهواره‌ها به خود جذب كند شكی نیست، لذا فرصتی است كه باید به عنوان‌ یك‌سوپاپ اطمینان از آن استفاده كرد.

اما آیا عادل فردوسی‌پور كه خود مدام بر "عدم دخالت سیاسیون در فوتبال " اصرار دارد، می‌تواند در سایه تساهل و چراغ سبزهای مكرر مسؤولان صدا و سیما و شبكه سوم، همچنان با عبور از خط قرمزهای اخلاقی و شرعی و نشان دادن صحنه‌های نامتعارف و ورود به مسائل سیاسی، با زیركی آرا و افكار خاص غیرفوتبالی خود را در پوشش مسائل فوتبالی به افكار عمومی تلقین كند؟
شاید عدم تحقق وعده مهندس ضرغامی در راه‌اندازی یك ‌برنامه 90 سیاسی (بعد از تعطیلی برنامه وحید یامین‌پور)، فردوسی‌پور را به این فكر انداخته تا خلأ موجود را پر كند! به تعبیر دیگر "آنقدر 90 سیاسی نیامد تا 90سیاسی شد! "

به همین خاطر است كه در كنار خیل دوستداران این برنامه، طیف قابل توجهی از منتقدان نیز شكل گرفته‌اند كه درباره هیچكدام از برنامه‌های تلویزیون مشابهی برای آن یافت نمی‌شود.
در پایان باید گفت اگر برنامه 90 بخواهد به همین رویه خود ادامه دهد بزودی باید منتظر گوشه و كنایه‌ها و دخالت‌های فردوسی‌پور در مسائل و موضوعات متنوعی همچون طرح برخورد نیروی انتظامی با بدحجاب‌ها، حمایت از جریان انحرافی، انرژی هسته‌ای، سهمیه نفت اوپك، ریشه‌های قیام مختار، علت انفجار پالایشگاه آبادان، نحوه توزیع یارانه‌ها و... باشیم!

 
 
گردآوری:گروه ورزش سیمرغ
www.seemorgh.com/sport
منبع:mashreghnews.ir
 
مطالب داغ ورزشی:
سبیلوهای چسبیده به فوتبال  
کرار پیغام داد 48 ساعته پول نگیرد، می رود
مربیان بزرگ زیرسایه ستاره‌های تبلیغاتی
اولین جلسه تمرینی تراکتورسازی (عکس)
استقلال با رحمتی به توافق رسید، با انصاری‌فر به بن‌بست