محاسبه سر انگشتی حکایت از رقمی نزدیک به یک میلیارد تومان برای هر امتیاز دو تیم کرمانی در نیم فصل اول لیگ برتر دارد و این یعنی فاجعه مدیریتی!

مشرق: آمار و ارقام تحولات مدیریتی در مجموعه صنعت مس حکایت از تغییر دو سرمربی، سه مدیرعامل، سه سرپرست و دو مدیر روابط عمومی دارد. روی کاغذ تغییرات صورت گرفته تا پایان نیم فصل اول لیگ، نتایج و آثار مفیدی برای این تیم در بر نداشته و اکنون حتی با جایگزنی بلاژ و شرفی به جای مرفاوی و سنجری، این دو تیم پر هزینه همچنان در انتهای جدول دست و پا می زنند.

* نتایج ضعیف
تیم اول صنعت مس، مس کرمان در پایان نیم فصل با 4 پیروزی، 4 تساوی و 10 شکست و کسب تنها 16 امتیاز، در مکان هفدهم قرار گرفت. محاسبه دقیق امتیازات نارنجی پوشان با توجه به رقمی که شرکت مس در این فصل صرف کرده، قطعا برای مسئولان این باشگاه گران تمام خواهد شد. این محاسبه سر انگشتی حکایت از رقمی نزدیک به یک میلیارد تومان برای هر امتیاز این تیم دارد.
محاسبات دیگر نیز حکایت از کسب 0.94 امتیاز برای مس از هر مسابقه خبر می دهد. این را اگر در کنار هزینه های هنگفت صرف شده برای این تیم در کنار هم قرار دهید، جز فاجعه به نتیجه ای نخواهید رسید. البته مس در روزهای نخست حضور بلاژ در کرمان نتایج خوبی کسب کرد و توانست با کسب چند پیروزی روند ناکامی هایش را تغییر دهد؛ اما بروز برخی مشکلات و مصدومیت های مکرر بازیکنان موجب شد تا شاگردان چیرو یک بار دیگر راه سقوط را طی کنند؛ در حالی که از جایگاه 17 خود را به مکان سیزدهم رسانده بودند دوباره و در پایان نیم فصل به پله هفدهم سقوط کنند.
از نکات جالب توجه پیرامون مس کرمان در نیم فصل نخست می توان به ضعف مفرط این تیم در خط حمله اشاره کرد. ناتوانی این تیم در خط آتش به نحوی بود که این تیم در پایان نیم فصل تنها موفق به کسب 4 پیروزی شد.

* آمار حکایت از ضعف و ناتوانی خطوط سه گانه دارد
مهاجمان مس را در این فصل نفراتی چون وحید امرایی، احمد حسن زاده، محسن بیاتی نیا و جورج مراد شامل می شوند. حاصل تلاش این چند نفر در خط آتش مس، تنها 15 گل زده بوده است. آمار حکایت از گل نزنی این مهاجمان دارد. این چهار بازیکن حتی به اندازه یک دهم رقم دریافتی خود کارایی نداشته و آمار 0.88 گل در هر مسابقه را برای این تیم در نیم فصل به ثبت رسانده اند.
خط دفاعی مس نیز برای آنکه از کورس با خط حمله عقب نماند، در نیم فصل عملکرد ضعیفی از خود ارائه داد؛ به شکلی که توپ مهاجمان حریف 21 بار به تور دروازه بوسه زد. دروازه مس در نیم فصل بر حسب آمار 1.2 بار در هر مسابقه گشوده شده است. در این بین تفاضل گل نارنجی پوشان 6- به ثبت رسیده تا همه چیز حکایت از ضعف داشته باشد.

*قهر سکونشینان
یکی دیگر از موارد حائز اهمیت، قهر هواداران بود. شاید در ابتدای فصل و در زمان برگزاری مسابقات مس سرچشمه تعداد هواداران اندک این تیم یکی از نکات قابل توجه و البته ضعف قلمداد می شد؛ اما با گذشت زمان ویروس قهر تماشاگران به دیگر تیم کرمانی نیز سرایت کرد. در زمان برگزاری مسابقات، هواداران و تماشاگران حاضر در ورزشگاه از سوی افرادی مشخص قابل شمارش بودند.
این مسئله البته تنها در کرمان شایع نبود؛ بلکه می توان قهر تماشاگران با فوتبال را یک ضعف و مشکل ملی دانست. شاید بتوان مسابقات لیگ یازدهم را جز کم تماشاگرترین مسابقات ادوار لیگ برتر نان نهاد. با توجه به فرصت تعطیلات لیگ برتر باید مسئولان باشگاه مس کرمان و اعضای کادر فنی به دنبال راهکاری برای خروج از بحران باشند تا بار دیگر مس با نمایش مسابقات جذاب و تماشاگرپسند زمینه ساز آشتی هواداران شده و با نتایجش خون تازه ای را در رگ های فوتبال استان و لیگ برتر جاری سازد.

* و مرثیه مس سرچشمه

مس سرچشمه، نماینده دوم استان که تاکید زیادی برای افزودن نام شهرستان رفسنجان نیز از سوی برخی عوامل نزدیک به این تیم در پسوند آن وجود داشت، نتوانست به اندازه سروصدایی که برای حضور در لیگ برتر به پا کرد، موفق باشد. این تیم پس از صعود با مشکلات و سختی های بسیاری برای حضور در لیگ برتر روبرو شد.
ایجاد و تاسیس باشگاهی با ساختار مجزا و هیئت مدیره جدید و اساسنامه موجب شد تا مسئولان این باشگاه بیش از هر چیز فکر خود را در فصل نقل و انتقالات معطوف به مسائل مربوط به دریافت جواز شرکت در مسابقات کنند. در این بین، این تیم و مسئولانش با احمد سنجری برای ادامه حضور روی نیمکت به توافق رسیدند و با جذب بازیکنان جوان و چند بازیکن باتجربه تیم خود را راهی لیگ برتر کردند.
البته صبر و طاقت مدیران ارشد این باشگاه دوامی نداشت و سنجری که تنها 5 هفته روی نیمکت حضور داشت، پس از کسب کلکسیونی از نتایج ضعیف از کار برکنار شد و اصغر شرفی جایگزین وی شد تا هدایت سرچشمه را عهده دار شود. تابلوی نتایج مس سرچشمه در نیم فصل نخست، این تیم را در جمع "ترین ها" به عنوان ضعیف ترین تیم معرفی کرد.

* انبوهی از بازیکنان غیر موثر

با نگاهی به فهرست نفرات مازاد مس سرچشمه، اسامی بازیکنانی را می بینیم که دخل و تصرف آن چنانی در نتایج نداشتند و حتی در نیم فصل به اندازه یک نیمه کامل برای نارنجی پوشان سرچشمه به میدان نرفتند. این نفرات را حامد شیرخانلو، حسین قنبری، وحید علی‌آبادی، اصغر کرم‌الهی، حسین بغلانی، حسین گوهری، علی مولایی، آنته زوراک و نناد برنویچ تشکیل می دهند.

از بین این 9 نفر بازیکنانی نظیر نناد برنوویچ و علی مولایی در نیم فصل نخست در سطح کیفی بهتری نسبت به سایرین ظاهر شدند؛ اما آنچه از اردوی مس سرچشمه به گوش می رسد، حکایت از چیز دیگری دارد. یکی از عمده ترین دلایل کنار گذاشتن علی مولایی به مسائل انضباطی ارتباط دارد. اصغر شرفی که به دیسیپلین توجه و تاکید زیادی دارد، از  تکرار تخلفات انضباطی مکرر از سوی این بازیکن خسته شده و قید این بازیکن را زد و او را در فهرست سیاه قرار داد.

*در مس فقط هزینه می‌شود

 در باشگاه مس فقط هزینه می‌شود و کسی به فکر خروجی هزینه‌ها نیست. همواره در جذب بازیکنان شاهد هستیم، تخصص و کارآیی مشخصی وجود ندارد و این موجب می‌شود تا در میانه‌های فصل مشکلات تیم بیش از حد شود.
 یکی از مواردی که منجر به زیاد شدن حاشیه‌ها در مس شده، این است که تمام ورزش استان به آن ختم می‌شود و اگر مس را از ورزش کرمان بگیریم، دیگر چیزی نمی‌ماند و این امر همه نگاه‌ها را چه مردم و چه مسئولان متوجه مس کرمان می‌کند.



گردآوری:گروه ورزش سیمرغ
www.seemorgh.com/sport
منبع:mashreghnews.ir

مطالب داغ ورزشی:
تغییرات سردار برای نمایش تفاوت پرسپولیس/ لوگوی جدید از لیورپول الهام گرفته؟+ تصاویر
حواشی بالوتلی همچنان ادامه دارد؛ این بار پرتاب تخم مرغ به خودرو ۱۲۰ هزار پوندی
ستاره‌های پرتغالی‌ رئال در آستانه ترک برنابئو
تمرینات زنان کاراته کار + تصاویر
جزییاتی از خانه سرمربی تیم ملی/تهران زير پای کی روش