انتقال ميثم بائو به استقلال تهران در آخرين روزهای هفته گذشته، جار و جنجال‌های بسياری را در سطح محافل فوتبالی كشورمان به همراه آورد.

گل: انتقال میثم بائو به استقلال تهران در آخرین روزهای هفته گذشته، جار و جنجال‌های بسیاری را در سطح محافل فوتبالی كشورمان به همراه آورد. هافبك سابق استقلال و پرسپولیس در حالی تنها 48 ساعت بعد از معرفی قلعه‌نویی به عنوان سرمربی آبی‌پوشان پایتخت به این تیم پیوست كه خیلی از علاقه‌مندان به فوتبال از شنیدن این خبر شوكه شدند. بسیاری بر این باورند كه تخصیص یك سهمیه لیگ برتری برای خرید بائو - بازیكنی كه به تازگی با تیم شهرداری تبریز به مسابقات دسته اول سقوط كرده - اشتباه و تا حدودی عجیب بوده است. با این وجود دامنه حرف و حدیث‌ها از ایراد این اشكال «فنی» به خرید بائو بسیار فراتر رفت و شبهات جدی‌تر دیگری به این پرونده وارد شد. ادعاهای چندی قبل اصغر مدیرروستا در مورد چرایی عدم حضور بائو در بازی با تراكتورسازی – تیم سابق امیر – مهم‌ترین عامل به وجود آمدن حرف و حدیث‌های این چند روزه بوده است. سرمربی پیشین شهرداری تبریز معتقد بود محرومیت بائو در آستانه داربی تبریز تعمدی بوده است و حالا پیوستن میثم به قلعه‌نویی، ظن و گمان‌ها را تقویت می‌كند. با این وجود، این اولین باری نیست كه در تیم‌های قلعه‌نویی، چنین اتفاقاتی رخ می‌دهد. او پیش‌تر نیز به واسطه خرید بازیكنانی كه بعضا در برابر تیم‌های این مربی نمایش چندان جالبی ارایه نداده بودند، در كانون توجهات قرار گرفته بود. در واقع اگر توجه بیشتر مربیان به بازیكنانی جلب شود كه در مسابقه رودررو درخشش داشته‌اند، قلعه‌نویی سلیقه متفاوتی دارد و جور دیگری به این ماجرا نگاه می‌كند!
یكی از اولین خریدهای جنجالی امیر قلعه‌نویی در لیگ برتر، جذب رامین محرم‌نژاد بوده است. گلوی سرمربی كنونی استقلال در حالی پیش مدافع سابق شموشك گیر كرد كه در یكی از حساس‌ترین مسابقات لیگ چهارم حرفه‌ای، همین بازیكن پایه‌گذار گل دیرهنگام آبی‌پوشان در زمین تیم نوشهری از كار درآمد. در آن مسابقه استقلال – شموشك و در حالی كه شاگردان قلعه‌نویی در آخرین دقایق از گشودن دروازه حریف نه چندان قدرتمند‌شان عاجز مانده بودند، محرم‌نژاد با یك پاس به عقب اشتباه و فراموش نشدنی، سیاوش اكبرپور و رضا عنایتی را در حالت دو به تك با دروازه‌بان شموشك تنها گذاشت. حاصل این اتفاق هم پاس سیا به رضا و فتح سه امتیاز بسیار حیاتی برای استقلال در كورس قهرمانی بود. اتفاق عجیب‌تر اما در تابستان آن سال رخ داد؛ جایی كه قلعه‌نویی همین رامین محرم‌نژاد را برای استقلال خرید و در تمام طول سال حتی یك دقیقه هم به او بازی نداد. به این ترتیب مدافع اسبق تیم شمالی كه یك فصل سكونشینی با شماره 19 استقلال را تجربه كرده بود، از این تیم رفت و بعدها خبر چندانی از او مخابره نشد.
پرسپولیس و استقلال پس از قهرمانی در لیگ و جام حذفی، با توپ پر وارد مسابقات لیگ هشتم شده بودند. در این شرایط خیلی‌ها انتظار داربی تهران را می‌كشیدند تا تقابل این دو تیم مدعی و پرستاره را ببینند. بازی رفت مساوی شد و بازی برگشت با توجه به قرار گرفتن سرخابی‌ها و به ویژه استقلال در كورس قهرمانی حساسیت بیشتری پیدا كرد. یك هفته قبل از این تقابل كلیدی، پرسپولیس باید به رشت می‌رفت تا با پگاه بازی كند. طبق معمول همه پیش داربی‌ها، چشم‌ها به بازیكنان دوكارته بود كه مبادا اخطار سوم را دریافت كنند. در این میان نگرانی‌ها پیرامون محرومیت احتمالی ستاره‌ای مثل ابراهیم توره بیشتر هم بود. با این وجود مهاجم سنگالی اجازه نداد دلشوره هواداران تیمش زیاد ادامه پیدا كند و در همان نیمه اول، با ضربه زدن به توپ پس از سوت داور در میانه‌های زمین، یكی از عجیب‌ترین اخطارهای سالیان اخیر فوتبال ایران را گرفت. كارت زرد توره آنقدر سهل‌انگارانه و شگفت‌انگیز بود كه خیلی‌ها باورش نمی‌كردند، اما ابراهیم با همین اخطار داربی مرگ و زندگی را از دست داد و جالب اینكه سال بعدش او هم با امیر به سپاهان رفت!
استقلالی‌ها در لیگ هفتم روزهای سختی را گذراندند و به رتبه‌ای بهتر از سیزدهمی دست پیدا نكردند. در این شرایط همه امید آنها به مسابقات جام حذفی معطوف شده بود؛ آنجا كه با قلعه‌نویی تازه وارد، كسب عنوان قهرمانی و اعاده حیثیت خودشان را انتظار می‌كشیدند. در فصلی كه مطابق مقررات مسابقه فینال به صورت رفت و برگشت برگزار می‌شد، پگاه و استقلال به دیدار نهایی رسیدند. بازی رفت را رشتی‌ها در كمال تعجب با نتیجه ایده‌آل یك بر صفر و بدون دریافت گل در خانه، بردند و به همین دلیل به نظر می‌رسید مسیر همواری برای كسب این افتخار تاریخی داشته باشند. با این همه، برخی از ستاره‌های آن روز پگاه در مسابقه برگشت نمایش بسیار ضعیف و دور از انتظاری ارایه دادند كه از آن جمله می‌توان به ابراهیم تقی‌پور اشاره كرد. این مدافع وسط شمالی آن روز در قلب خط دفاعی تیمش كاملا متزلزل ظاهر شد و یكی از عواملی بود كه به پیروزی سه بر صفر آبی‌ها در وقت‌های اضافه كمك كرد. پس از این اتفاق، تقی‌پور هم در میان موجی از شایعات به استقلال آمد. جالب اینكه او نیز در لیگ هشتم چندان فرصت بازی به دست نیاورد و بیشتر وقتش به همنشینی با امیر، روی نیمكت استقلال گذشت!
میثم بائو كه اخیرا به استقلال پیوسته، به نوعی آخرین قطعه از پازل خریدهای جنجالی و عجیب آبی‌پوشان به شمار می‌رود. او در آستانه دیدار تراكتورسازی و شهرداری تبریز، به شكل دور از انتظاری سه كارته شد و بازی حساس تیم در آستانه سقوطش را از دست داد. آن بازی را تیم قلعه‌نویی برد، اما حواشی مربوط به محرومیت بائو در این داربی همچنان ادامه یافت. اصغر مدیرروستا به ویژه بعد از اخراجش از شهرداری، این اتفاق را عجیب و محصول توافق بائو با مربی فصل آینده‌اش دانست. بعدها وقتی خبر آمد كه بائو در استقلال به قلعه‌نویی پیوسته، شایعات جان تازه‌ای گرفتند و مدیرروستا نیز به نوعی ادعاهایش را تكرار كرد. باید صبور باشیم و ببینیم بائو هم مثل تقی‌پور و محرم‌نژاد به نیمكت ذخیره‌ها دوخته می شود، یا با حضورش در زمین به اندازه كافی، خرید خودش را از نظر فنی توجیه خواهد كرد.
البته همه شایعاتی كه در مورد امیر قلعه‌نویی در فوتبال ایران وجود دارد، به همین خریدهای جنجالی او منحصر نمی‌شود. بعضا محرومیت برخی از بازیكنان در آستانه دیدار با تیم‌های قلعه‌نویی یا ضعف فنی‌شان در خلال چنین مسابقه‌هایی نیز تنور حاشیه‌ها و حرف و حدیث‌ها را داغ می‌كند. در آخرین بازی لیگ پنجم كه استقلال قلعه‌نویی در آن به كسب پیروزی برای قهرمانی نیاز داشته، اشكان نامداری در اولین دقایق بازی دو گل بد و بسیار عجیب از عنایتی و سیاوش اكبرپور خورد. جالب اینكه زلاتكو ایوانكوویچ مربی برق شیراز در دقیقه 20 بازی نامداری را با حاج اسبویی تعویض كرد و جالب‌تر اینكه این دروازه‌بان هنگام خروج از زمین، با لبخندی به صورتش، به احوالپرسی و خوش و بش با برخی از بازیكنان حریف پرداخت. نامداری دو سال بعد و در ابتدای لیگ هفتم به استقلال پیوست. در جریان دیدارهای پایانی لیگ هشتم و در روزی كه ذوب‌آهن اصفهان تنها به یك تساوی برای قهرمانی نیاز داشت نیز، عیسی اندوی - كه از عدم تمدید حضورش در لیگ برتر به واسطه تصویب طرح منع جذب گلر خارجی اطمینان داشت – چهار گل از فولاد خورد كه به ویژه اولین آنها بسیار بد و عجیب بود. اندوی در آخرین روزهای لیگ دو مرتبه دیگر هم با اشتباهات باور نكردنی‌اش به ذوب در مسیر رسیدن به عنوان قهرمانی ضربه زده بود كه از آن جمله می‌توان به خطای شش ثانیه‌ او در دقایق پایانی بازی با استقلال كه منجر به تك گل سرنوشت‌ساز شاگردان قلعه‌نویی شد اشاره كرد. همین امسال هم محرومیت عجیب سامان آقازمانی در آستانه بازی با تراكتورسازی، كم حرف و حدیث درست نكرد. آقازمانی با دریافت دو كارت زرد كودكانه برابر سایپا در نیمه زمین حریف در همان نیمه اول اخراج شد. مورد هدایت شهریاری هم كمی جنجالی شد؛ مدافع راست نفت آبادان كه در نیمه اول بازی با تراكتورسازی نمایش فاجعه‌باری داشت و با اشتباهاتش به سه گل پیش افتادن میزبان تبریزی كمك كرد. شهریاری بین دو نیمه توسط كاستا تعویض و از باشگاه نفت اخراج شد. او قبل از این مسابقه از آرزوی قلبی‌اش برای قهرمانی تراكتورسازی سخن گفته بود!




گردآوری:گروه ورزش سیمرغ
www.seemorgh.com/sport
منبع:
goal.com

مطالب داغ ورزشی:
کاظمیان: بعضی از روزنامه‌ها از من متنفر هستند/ پول کمی از پرسپولیس گرفتم
جدایی هافبک تیم ملی از استقلال
علی کریمی:چطور به خودتان اجازه می دهید درباره تیم ملی حرف بزنید؟
شهاب گردان رسما پرسپولیسی شد