یک مربی خوب و مطرح می‌تواند از طریق این شغل حتی ۴۰ سال کسب درآمد کند و الکس فرگوسن اسکاتلندی که ۳۸ سال مربیگری‌اش در آبردین اسکاتلند و منچستریونایتد انگلیس درآمد قابل توجه مستمری را شامل حال او کرده، مصداق و نمونه روشن این امر است.

مشرق: در دنیای فوتبال طبق یک رسم تقریبا قدیمی، ستاره‌‌های فوتبال بیشتر از مربیان بزرگ درآمد دارند و میزان حقوق این دو قشر در فصل اخیر فوتبال اروپا که ۱۰ خرداد پایان گرفت تایید مجددی بر این مساله بود.
 
دلیلی که بر این امر آورده‌اند، این است که عمر درخشش و پول درآوردن فوتبالیست‌‌ها حداکثر ۱۰ تا ۱۵ سال است و بعد از آن درآمدی لااقل در داخل میدان‌‌ها برایشان مقدور نیست، در نتیجه حق دارند که در همان مدت اندک بسیار بیشتر از مربیان پول بگیرند.
 
طبق همین فرضیه یک مربی خوب و مطرح می‌تواند از طریق این شغل حتی ۴۰ سال کسب درآمد کند و الکس فرگوسن اسکاتلندی که ۳۸ سال مربیگری‌اش در آبردین اسکاتلند و منچستریونایتد انگلیس درآمد قابل توجه مستمری را شامل حال او کرده، مصداق و نمونه روشن این امر است.
 
حقایق موجود لیست جدید دارندگان بیشترین دستمزد در میان مربیان و فوتبالیست‌‌ها که خوزه مورینیو و کریستیانو رونالدو، ۲ چهره معروف پرتغالی درصدر آن قرار دارند نشانگر بسیاری از حقایق موجود در این زمینه است. در حالی که مورینیو به عنوان گران‌‌ترین مربی کنونی فوتبال جهان که در تمامی سال‌‌های اخیر حائز این عنوان بوده سال گذشته ۱۸ میلیون یورو از رئال مادرید گرفته (که بیشترین دریافتی یک مربی در تاریخ فوتبال بوده است) قرارداد ۶ ساله کریستیانو رونالدو با رئال مادرید که دو سال پیش منعقد شد، ۱۳۰ میلیون دلار بوده و با احتساب دستمزد او در هر فصل در برنابئو، وی در فصل گذشته ۲۴ میلیون یورو از رئال مادرید دریافت کرده است و اگر اقلام تبلیغاتی او را به آن بیفزاییم به رقم باور نکردنی ۴۸ میلیون یورو می‌رسیم.
 
موضوع وقتی جالب‌تر و تفاوت‌‌ها زمانی بیشتر می‌شود که درآمد ستاره‌‌های فوتبال از طریق تبلیغاتی را به حقوق و دستمزد آنها از میدان‌‌های فوتبال اضافه کنیم. سرآمد این روند دیوید بکهام است. کاپیتان سابق تیم ملی انگلیس با این که دو سه سالی است کار فوق‌العاده‌ای در میدان‌‌های فوتبال انجام نداده و ۲ فصل پیش هنگام بازی قرضی برای آ.ث‌. میلان به مدت ۶ ماه مصدوم و حاشیه‌نشین شد، اما هر ساله بابت کار‌های تبلیغاتی‌اش و آگهی برای صاحبان کالا‌های متعدد بین ۳۰ تا ۴۰ میلیون یورو درآمد اضافی دارد.
 
در سایر ورزش‌‌ها عده‌ای می‌گویند ستاره‌‌های تبلیغاتی در حد و اندازه‌‌های بکهام در اقلیت‌اند و اکثریت با کسانی است که فقط همان ارقام ذکر شده در قرارداد‌های خود را می‌گیرند، اما اگر به گستره فوتبال اکتفا نکنیم و ورزش‌‌های گلف، تنیس، بوکس و دوچرخه‌سواری را نیز وارد محاسبات خود کنیم به ارقام خیره‌کننده درآمد‌های تایگر وودز و فیل میکلسن آمریکایی در گلف، رافائل نادال اسپانیایی و روژه فده‌رر سوئیسی در تنیس، ولادیمیر کلیچکوی اوکراینی در بوکس و آلبرتو کانتادور اسپانیایی در دوچرخه‌سواری می‌رسیم که به لطف در بر داشتن ارقام قرارداد‌های تبلیغاتی‌شان چند برابر مربیان است و همان تناسب نامنصفانه را در بر دارد.
 
پردرآمد‌ترین فوتبالیست‌‌های دنیا در یک سال گذشته

۱- کریستیانو رونالدو از پرتغال (رئال مادرید): ۴۸ میلیون یورو
۲- دیوید بکهام از انگلیس (لس‌آنجلس گالکسی): ۴۲ میلیون یورو
۳- لیونل مسی از آرژانتین (بارسلونا): ۳۶ میلیون یورو
۴- ایکر کاسیاس از اسپانیا (رئال مادرید): ۳۱ میلیون یورو
۵- داوید ویا از اسپانیا (بارسلونا): ۲۵ میلیون یورو
۶- وین‌رونی از انگلیس (منچستر یونایتد): ۲۲ میلیون یورو
۷- کاکا از برزیل (رئال مادرید): ۲۱ میلیون یورو
۸- ساموئل اتوئو از کامرون (اینتر میلان): ۲۰ میلیون یورو
۹- دیدیه دروگبا از ساحل عاج (چلسی): ۱۹ میلیون یورو
۱۰- ریو فردیناند از انگلیس (منچستریونایتد): ۵/۱۸ میلیون یورو
 
پر درآمد‌ترین مربیان دنیا در یک سال گذشته

۱- خوزه مورینیو از پرتغال (رئال مادرید): ۱۸ میلیون یورو
۲- لوئیس فیلیپه اسکولاری از برزیل (بنیادکار و سپس پالمیراس): ۱۴ میلیون یورو
۳- کارلو آنچلوتی از ایتالیا (اخراج شده از چلسی): ۵/۱۲ میلیون یورو
۴- پپ گواردیولا از اسپانیا (بارسلونا): ۱۲ میلیون یورو
۵- فابیو کاپلو از ایتالیا (تیم ملی انگلیس): ۵/۱۰ میلیون یورو
۶- الکس فرگوسن از اسکاتلند (منچستریونایتد): ۹ میلیون یورو
۷- روبرتو مانچینی از ایتالیا (منچسترسیتی): ۵/۸ میلیون یورو
۸- لوئیس فان‌خال از هلند (اخراج شده از بایرن مونیخ): ۸ میلیون یورو
۹- ویسنته دل بوسکه از اسپانیا (تیم ملی اسپانیا): ۵/۷ میلیون یورو
۱۰- آرسن وانژه از فرانسه (آرسنال): ۷ میلیون یورو




گردآوری:گروه ورزش سیمرغ
www.seemorgh.com/sport
منبع:
mashreghnews.ir


مطالب داغ ورزشی:
حمله‌‌ فوتباليست‌ مشهور به‌‌ یک نگهبان
پوستر-اروپا زیر پای ماتادورها
در تهران از فوتبال خداحافظی می کنم نه اوساسونا /الغرافه 4 میلیون یورو بابتم می داد
من متخصص تیم های پرطرفدارم/ ژوزه:پرسپولیسی ها را خوشحال خواهیم کرد