انعقاد قرارداد با "کی‎روش" و "ولاسکو" برای هدایت تیم‌های ملی فوتبال و والیبال و کسب دو سهمیه المپیکی و پارالمپیکی مهمترین اتفاقات ماه فروردین در سال 90 بود.

مهر: سال 90 آغاز خوبی برای ورزش ایران داشت چون در نخستین ماه این سال اتفاقات خوبی در عرصه ورزش روی داد که مهمترین آنها کسب دو سهمیه برای کاروان المپیکی و پارالمپیکی ایران بود. هر دو سهمیه هم توسط بانوان ورزشکار به دست آمد. الهه احمدی از تیم تیراندازی و هاجر یکتاز از تیم دوومیدانی نابینایان و کم بینایان صاحب سهمیه شدند.

ورود یکی از سرشناس‎ترین مربیان فوتبال و والیبال جهان به ایران و انعقاد قرارداد رسمی آنها برای هدایت تیم‎های ملی ایران هم از اتفاقات خوب فروردین ماه بود. شاید تنها اتفاق ناخوشایند این ماه مربوط به مرگ مسعود استیلی، برادر حمید استیلی می‌شد. مهمترین اتفاقات روی داده در فروردین‎ماه سال 90 عبارتند از:

دوم فروردین ماه
* مسابقات تیراندازی جام جهانی و انتخابی المپیک با حضور 750 ورزشکار از 68 کشور در سیدنی استرالیا آغاز شد. تیم ملی ایران در حالی در محل برگزاری این رقابت‎ها حاضر شد که پلیس دبی مانع از انتقال سلاح‎های آنها به سیدنی شده بود.

سوم فروردین ماه
* الهه احمدی با کسب مدال نقره مسابقات جام جهانی تیراندازی دومین سهمیه تیراندازی ایران برای حضور در بازی‌های المپیک 2012 لندن را از آن خود کرد.

* محرومیتی که از سوی مقامات کمیته مبارزه با دوپینگ فوتبال پرتغال برای "کارلوس کی‌روش"، سرمربی پیشین تیم ملی فوتبال این کشور و گزینه سرمربیگری تیم ایران تعیین شده بود، از سوی داداگاه عالی ورزش بخشیده شد و بدین ترتیب وی به نیمکت مربیگری تیم ملی فوتبال ایران نزدیک‎تر شد.

پنجم فروردین ماه
* گذشت دو روز از آغاز مسابقات تیراندازی جام جهانی استرالیا و نرسیدن سلاح‎های شخصی تیراندازان کشورمان به محل برگزاری این رقابت‎ها باعث شده تا سرمربی تیم ملی با ادامه رقابت تیراندازان کشورمان مخالفت کرده و خواستار بازگشت‎شان به ایران شود.

ششم فروردین ماه
* مسابقات تیراندازی جام جهانی و انتخابی المپیک با عنوان سی و ششمی صابر پرستی در تفنگ بادی، بیست و دومی و چهل و هشتمی الهه احمدی و مه‌لقا جام بزرگ در ماده تفنگ سه وضعیت بانوان پیگیری شد.

* مرحله پنجم مسابقات دوچرخه سواری تور بین‎‎المللی تایوان با کسب عنوان سومی برای مهدی سهرابی به پایان رسید. در پایان این مرحله و در بخش تیمی، تیم پتروشیمی همچنان در صدر جدول رده‎بندی بود.

تیراندازان بدون سلاح شخصی در رقابت‏های جهانی شرکت کردند

هفتم فروردین ماه
* دیدار رده بندی مسابقات بسکتبال باشگاه‌های غرب آسیا با برتری 84 بر 78 تیم مهرام مقابل ذوب آهن و راهیابی این تیم به رقابت‌های بسکتبال باشگاه‌های آسیا پیگیری شد.

* به دنبال توقیف سلاح و تجهیزات تیم ملی تیراندازی اعزامی کشورمان به رقابت‌های جام‌جهانی استرالیا در فرودگاه امارات، دبیرکل کمیته ملی المپیک ایران همزمان با روز پنجم این مسابقات نامه اعتراض آمیزی به همتای اماراتی خود ارسال کرد. در همین راستا سلاح و تجهیزات تیم ملی تیراندازی ایران توسط پلیس امارات به سیدنی فرستاده شد تا تیراندازان کشورمان آخرین مسابقه خود در سیدنی استرالیا را با سلاح شخصی برگزارکنند.

* مرحله ششم مسابقات دوچرخه‎سواری تور بین‌المللی تایوان با کسب عنوان دهمی و پیراهن طلایی توسط مهدی سهرابی پیگیری شد.

هشتم فروردین ماه
* محسن ترکی، داور بین‎المللی فوتبال کشورمان برای سومین بار به عنوان داور شهرآور تهران انتخاب شد.

* آخرین روز از مسابقات تیراندازی جام جهانی استرالیا در بخش اهداف ثابت با حذف تیراندازان کشورمان در دور مقدماتی ماده تفنگ درازکش پیگیری شد و بدین ترتیب این رقابت‌ها تنها با یک مدال نقره الهه احمدی و سهمیه المپیکی وی برای تیم ایران به پایان رسید.

* مسعود استیلی، برادر حمید استیلی و بازیکن پیشین تیم‎های ملی، کشاورز و پرسپولیس در سن 41 سالگی به علت سانحه رانندگی درگذشت.

* علی پروین، رئیس وقت سازمان فوتبال استیل آذین که به علت بالا رفتن فشار خون و احساس درد در قفسه سینه در بخش مراقبت‎های ویژه بیمارستان رامسر بستری شده بود، پس از یک روز مرخص شد.

* نخستین حکم ورزشی سال 90 از سوی جلال کوزه گری، رئیس فدراسیون هندبال صادر شد که بر اساس آن میترا نوری به عنوان نایب رئیس این فدراسیون معرفی شد.

دهم فروردین ماه
* هفتادهمین شهرآورد تیم‎های پرسپولیس و استقلال با تک گل آرش برهانی و با برتری استقلال به پایان رسید. آبی‎پوشان برای این پیروزی 5/2 میلیون تومان پاداش دریافت کردند.

یازدهم فروردین ماه
* کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال آرای خود را در خصوص حوادث و اتفاقات هفتادمین دیدار تیم‌های پرسپولیس و استقلال مبنی بر محرومیت 11 تماشاگر منتسب به دو تیم از ورود به ورزشگاه‌ها به مدت یکسال و محرومیت مازیار زارع، حسین بادامکی، فرهاد مجیدی و اسماعیل شریفات اعلام کرد.

* حسین شمس، سرمربی تیم فوتسال که به دلیل اختلاف نظر با فدراسیون فوتبال، قرارداد پیشنهادی عباس ترابیان، رئیس کمیته فوتسال ایران را رد کرده بود با حضور در فدراسیون فوتبال، قرارداد خود را تا پایان سال 2012 میلادی تمدید کرد.

دوازدهم فرردین ماه
* تیم فوتبال ذوب آهن در تازه‎ترین رده‎بندی سایت بین‏المللی تاریخ و آمار فوتبال (IFFHS) بالاتر از استقلال و سپاهان به عنوان برترین تیم باشگاهی فوتبال ایران معرفی شد.

چهاردهم فروردین ماه
* براساس اعلام اتحادیه جهانی دوچرخه سواری، مهدی سهرابی و تیم پتروشیمی تبریز در بین رکابزنان برتر حاضر در تورهای آسیایی به همراه تیم ملی بزرگسالان ایران همگی در رده دوم قاره آسیا قرار گرفتند.

* "خولیو ولاسکو"، سرمربی پیشین تیم ملی والیبال اسپانیا به منظور عقد قرارداد با فدراسیون والیبال برای هدایت تیم ملی تا بازی‌های المپیک 2012 وارد ایران شد.

پانزدهم فروردین ماه
* قرارداد "کارلوس کی‌روش" پرتغالی برای هدایت تیم ملی فوتبال کشورمان تا پایان رقابت‌های جام جهانی 2014 در حضور علی سعیدلو رئیس وقت سازمان تربیت بدنی و علی کفاشیان رئیس فدراسیون فوتبال در محل سازمان تربیت بدنی به امضا رسید.

* هاجر تکتاز، عضو تیم ملی دوومیدانی نابینایان و کم بینایان ایران در اولین روز از چهارمین دوره مسابقات ورزش‎های نابینایان و کم بینایان ضمن کسب اولین مدال کاروان ورزش ایران نخستین سهمیه پارالمپیک لندن را به دست آورد.

شانزدهم فروردین ماه
* تیم فوتبال سپاهان در هفته سوم نهمین دوره رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا برابر الغرافه قطر به پیروزی رسید.

* فرهاد مجیدی، کاپیتان تیم فوتبال استقلال از سوی فدراسیون آمار و تاریخ فوتبال برای حضور در مراسم گالای 2010 به اسپانیا دعوت شد.

 کی‌روش و ولاسکو برای برعهده گرفتن هدایت تیم های ملی فوتبال و والیبال همزمان وارد ایران شدند

هفدهم فروردین ماه
* تیم فوتبال ذوب آهن اصفهان در هفته سوم نهمین دوره مسابقات لیگ قهرمانان آسیا برابر الریان به پیروزی 3 بر یک دست یافت.

* فدراسیون وزنه برداری قرارداد "جورج زالای"، سرمربی مجارستانی تیم نوجوانان ایران را تا پایان سال 2011 میلادی تمدید کرد.

نوزدهم فروردین ماه
* علی اصغر بذری دارنده مدال نقره رقابت‎های کشتی آزاد جهان برای همیشه با دنیای قهرمانی وداع کرد.

بیستم فروردین ماه
* کاروان ورزشی ایران در پایان چهارمین دوره رقابت‌های جهانی نابینایان و کم بینایان در آنتالیای ترکیه با کسب 29 مدال
09 طلا، 10 نقره و 10 برنز)  به کار خود پایان داد.

بیست و یکم فرورین ماه
* تیم فوتبال سپاهان نماینده ایران در پایان دور رفت لیگ قهرمانان آسیا در صدر رده‌بندی بازی جوانمردانه این مسابقات قرار گرفت.

بیست و دوم فروردین ماه
* وزیر نفت به دنبال ابلاغیه ریاست جمهوری در نامه‌ای به معاونین و مدیران عامل چهار شرکت اصلی این وزارتخانه تاکید کرد که پرداخت هرگونه وجهی از محل بودجه کل کشور به هر شکل به ورزش حرفه‌ای از ابتدای سال 90 ممنوع است.

بیست و سوم فروردین ماه
* حمید استیلی، گزینه هدایت تیم فوتبال امید از پذیرفتن این مسئولیت انصراف داد.

بیست و چهارم فروردین ماه
* کنفدراسیون فوتبال آسیا در واکنش به اعتراض فدراسیون فوتبال عربستان به میزبانی فوتبال کشورمان در مسابقات لیگ قهرمانان آسیا اعلام کرد که مسابقات لیگ قهرمانان آسیا در ایران، طبق برنامه و بطور مطلوب برگزار خواهد شد.

بیست و هفتم فروردین ماه
* مسابقات والیبال ساحلی آسیا - اقیانوسیه تایلند با کسب مدال نقره برای تیم دانشگاه آزاد به پایان رسید.

بیست وهشتم فروردین ماه
* چهل و دومین دوره رقابت‎های وزنه برداری قهرمانی آسیا با عنوان سومی تیم ایران به پایان رسید. این عنوان با مجموع سه مدال طلا، هشت مدال نقره و یک مدال برنز به دست آمد.

* تیم والیبال دانش آموزان در فینال بیست و دومین رقابت‌های قهرمانی جهان که در برزیل برگزار شد با نتیجه 4 بر یک آلمان را شکست داد و به عنوان نایب قهرمانی دست یافت.

بیست و نهم فروردین ماه
* با تصویب بودجه 960 میلیارد تومانی کمیسیون تلفیق برای وزارت ورزش و جوانان پرداخت بودجه به سازمان تربیت بدنی قطع شد تا بودجه ورزش کشور در قالب وزارت ورزش و جوانان به این وزارتخانه اختصاص یابد.

سی‌ام فروردین ماه
*رقابت‎های لیگ قهرمانان آسیا  در هفته چهارم با شکست 2 بر یک استقلال برای پاختاکور ازبکستان، پیروزی یک بر صفر ذوب آهن برابر الریان قطر پیگیری شد.

* مرحله چهارم و نهایی تور بین‏المللی دوچرخه سواری "مانیل" فیلیپین با قهرمانی تیم دانشگاه آزاد اسلامی و تصاحب پیراهن‌های طلایی و کوهستان برای نمایندگان کشورمان به پایان رسید.

سی و یکم فروردین ماه
* در ادامه دیدارهای هفته چهارم مسابقات لیگ قهرمانان آسیا تیم سپاهان در مصاف با الغرافه قطر متحمل شکست یک بر صفر شد.

* محمد بهرامی سرمربی تیم ملی کاراته شد.

* فدراسیون کشتی آذربایجان که در ازای پیشنهاد یک میلیون دلاری از محمد بنا خواست تا هدایت تیم می این کشور را برای المپیک برعهده بگیرد.





گردآوری:گروه ورزش سیمرغ
www.seemorgh.com/sport
منبع:mehrnews.com

مطالب داغ ورزشی:
فردوسی پور رقم قرار داد کریم انصاریفرد را فاش کرد/ یک میلیارد و خورده‌ای
حمله تماشاگر اصفهانی با چاقو به کاپیتان کاله / نادی: یک لحظه فکر کردم در ترمیناتورم
کاریکاتور/ در حاشیه برد تیم استقلال در مقابل الاتفاق عربستان
تلفن برنامه نود قطع شد یا قطعش کردند؟