با نگاهی به سن بازیکنانی که در ترکیب اصلی حضور داشتند در می یابیم که حضور کی روش، نه تنها به کابوس های ما در ضعف تاکتیکی، عدم شادابی تاکتیکی و روح تیمی و بازيکنان پا به سن گذاشته پایان نداد بلکه بر مشکلات فوتبال ما اضافه کرد.

جام نیوز: كارلوس كي روش که آمده بود برای ما نسلی آینده دار را همچون پرتقال بسازد و تاثیری بر فوتبال ملی ما بگذارد خودش زودتر از همه تغییر کرد. با نگاهی به ترکیب اولیه در می یابیم که به غیر از انصاری فرد و ماهینی همه بازیکنان یا مرز سی سال را رد کرده اند یا در شرف گذر از آن هستند. البته اگر هم اعتقاد داشته باشیم که اینها بهترین های لیگ ما هستند مسئله به ضعف ساختاری فوتبال در کشور ما برمی گردد که نمی تواند بازیکنان نخبه خود را در سن بیست سالگی بشناسد.


* خطاهای بی مورد
ما که به خوبی می دانیم در عمق دفاع متزلزل هستیم و همچنین در ارسال از کناره ها ضعف داریم نباید به سادگی خطاهای بی موردی در اطراف محوطه هجده قدم انجام بدهیم، که این بیشتر به ضعف در تاکتیک های فردی و گروهی ما در دفاع بر می گردد که باید در سنین پایه بر روی آن کار شود.


* نداشتن تاکتیک مناسب بعد از دریافت گل
روی آوردن به بازی مستقیم (که البته نه به صورت هدف دار بلکه بی هدف) با توجه به اینکه ما نفرات بلند زن در جلو نداشتیم و همچنین عدم حمایت موج دوم حمله (هافبک ها) برای جمع کردن توپ های سوم بازی را به سمتی برد که تیم لبنان به دنبال آن بود.


تیم ملی از همان نقطه ای لطمه خورد که تیم پرسپولیس و استقلال از آن نقطه ضعف دارند یعنی هافبک های کم تحرک و نداشتن ارتباط بین خط دفاع و حمله. اما نکته مهم اینکه یادمان باشد این تیم بر گرفته از دل لیگ بی کیفیتی است که هر هفته به جای بحث های فنی در رابطه با آن، بحث در رابطه با مبلغ قرارداد بازیکنانی است که رشد کرده در سیستم غلط فوتبال ایران هستند.


برای پاک کردن آلودگی آب، رودخانه باید از سرچشمه پالایش شود.


* نفر به نفر با بازیکنان تیم ملی


- مهدی رحمتی:
بزگترین ایراد مهدی رحمتی مهار توپ های ارسالی از کنار به خصوص در گوش های شش قدم است که این ضعف بار دیگر بر روی گل لبنان که حاصل یک ارسال از پشت محوطه جریمه بود نمایان شد. رحمتی که اصطلاحا گلر زیر تیر است بالغ بر هفتاد درصد گل های دریافتیش را بر اثر اشتباه در خروج از دروازه در هنگام ارسال ها دریافت می کند، که این ایراد در اشتباه در تایمینگ این گلر می باشد.


- هادی عقیلی و پژمان منتظری
با توجه به اینکه بعد از دریافت گل، ایران بازی به زمین لبنان برده بود، کمتر در جریان بازی قرارگرفتند. اما با نگاهی به فوتبال اروپا متوجه می شویم آنقدر که عقیلی تمایل به ارسال های بلند دارد، هیچ یک از مدافعین سطح اول دنیا ندارند حتی در لیگ جزیره.


- پژمان نوری
او که در پستی غیرتخصصی به بازی گرفته شده بود، غیر از اشتباهی که منجر به گرفتن کارت زرد شد و تا حدودی عاملی برای تعویض او بود تا از گرفتن کارت زرد دوم و اخراج شدن او جلوگیری شود، اشتباه دیگری نداشت اما مثل همیشه پرتلاش و دونده ظاهر شد (اما تاثیری نیز در روند بازی نداشت).


- حسین ماهینی
اشتباه فاحش او در یارگیری و عدم رعایت زاویه یارگیری با توجه به این که نفر ضربه زننده در موقعیت خطرناکی قرار داشت، بزرگترین اشتباه او در سه بازی گذشته تیم ملی بود، او بعد از این گل بارها از کانال کناری سعی در دور زدن دفاع کناری داشت اما درتشکیل مثلث های هجومی در کانال کناری با توجه به عدم هماهنگی با هافبک موافق خود (کریمی) و نفرگوش راست (خلعتبری) ناکام بود.


- نکونام
هافبک دفاعی که با روزهای اوج خود کیلومترها فاصله دارد، اگر ضعف بازی او در بازی های باشگاهی را به عدم تطابق با لیگ ایران ربط بدهیم، در چنین بازی مهمی که ما به برد این بازی نیاز داشتیم و عیار او بیشتر در حملات باید مشخص می شد، او به علت ضعف جسمانی که تا حدودی برگرفته از سن بالای او می باشد توان شرکت در حملات و تاثیرگذاری سابق را نداشت.


- علی کریمی
بازیکنی است که اگر چه دارای تکنیک نابی است اما سن بالا و عدم توانایی جسمانی، او را از روزهای پرفروغش دور کرده، اگر بخواهیم بپذیریم که در فوتبال روز دنیا توان فیزیکی امروزه جایگاه بسیار بالایی پیدا کرده باید بپذیریم که دوران کریمی ها، نکونام ها و... به پایان رسیده.


- محمدنوری
بازیکنی فانتزی باز که قابلیت پاسوربودن (بازی ساز اصلی) را نیز دارد، اما او نیز در حملات که می بایست با برتری عددی، حریف را در حملات از کناره ها دور می زدیم و یا با باز شدن عمق دفاع نیاز به بازی ترکیبی با حداکثر نفرات در حمله را داشتیم نتوانست هماهنگی خوبی با شجاعی و انصاری فرد (قاضی) داشته باشد.


- شجاعی
او که در یک سال گذشته دوران سخت مصدومیت را سپری کرده بود و بعد از یک مصدومیت شدید برای اولین بار بعد از این یک سال به تیم ملی برگشته بود و حضور کم فروغ او در ترکیب تیم را بیشتر باید به ضعف کی روش در ارنج چینی دانست تا ضعف فنی او. اما نکته مهم درباره او این است که چرا بازیکنی که تا به امروز غیر از بازی های باشگاهیش روز خوبی در بازی های ملی نداشته (مرور بازی های مقدماتی جام جهانی با مربی گری قطبی) باز دوباره فرصت بازی به او داده می شود؟


- خلعتبری
او اگر چه آمادگی بالایی در مقایسه با سایر نفرات داشت اما او نیز نتوانست با توجه به ضعف تاکتیکی تیم قابلیت های تکنیکی خود را به کار گیرد. او نیز همانند انصاري فرد برای اجرای تاکتیک های فردیش نیاز به فضا دارد که این فضا در بازی دیشب به او داده نشد.


- کریم انصاری فرد
او که در پرسپولیس یک بازیکن نیمکت نشین است اما در تیم ملی در ترکیب اولیه قرار گرفته بود و با توجه به قابلیت های او (استارت های انفجاری و استفاده از فضای پشت مدافعین)، بعد از گل دیگر حضور او کارایی لازم را نداشت که تعویض او با قاضی برگرفته از این تفکربود.


- قاضی:
بازیکنی که علیرغم قابلیت های فنی بالایی که دارد اما از زمان حضور در پرسپولیس آن کیفیت فنی را نشان نمی دهد که شاید تا حدودی مربوط به شرایط سخت روحی و روانی حضور در تیم های بزرگ است که با شرایط روحی آرام او در تضاد است. او مثل پرسپولیس در این بازی کم تاثیر بود.





گردآوری:گروه ورزش سیمرغ
www.seemorgh.com/sport
منبع:
jamnews.ir


مطالب داغ ورزشی:
فوتبالیست سوئدی در جریان مسابقه جان باخت
تیم ملی والیبال به مرحله نهایی رقابت‎های گزینشی لیگ جهانی صعود کرد
اخراج علی کریمی، راه حل جدید خروج از بحران؟
رکورد اعجاب انگیز سرالکس فرگوسن