فوت ستار بهشتی
پزشکی‌قانونی اطلاعیه‌ صادر می‌کرد و روز دیگر مسئولان قضایی درمورد آن توضیح می‌دادند.


آرمان: شاید مرگ ستار بهشتی از پرحاشیه‌ترین اخبار هفته گذشته به شمار می‌رود. یک پزشکی‌قانونی اطلاعیه‌ صادر می‌کرد و روز دیگر مسئولان قضایی درمورد آن توضیح می‌دادند. از محل مرگ ستار بهشتی بازدید می‌کردند و... . در آخرین مورد هم دادستانی تهران با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد پیرو اعلام فوت ستار بهشتی، با تاکید بر حرمت نفوس و دماء شهروندان و تلاش درجهت احقاق حق و در راستای انجام وظایف ذاتی خود با تشکیل پرونده‌ای در این خصوص، تحقیقات لازم را درجهت تعیین علت فوت و شناسایی مقصران احتمالی به عمل آورده است.

خلاصه‌ای از اقدامات دادستانی

ستار بهشتی در تاریخ نهم آبان‌ماه 1391 به موجب گزارش پلیس فتا به دادسرای عمومی تهران وطبق نیابت قضایی صادره در شهرستان رباط کریم با اتهامات مندرج در پرونده دستگیر وپس از تفهیم اتهام و صدورتامین قرار وثیقه در دادسرای شهرستان مذکور به بازداشتگاه پلیس فتا در تهران اعزام شد. در تاریخ 10 آبان 1391 متهم به‌همراه ماموران به شعبه بازپرسی اعزام شده و پلیس فتا طی گزارشی درخواست می‌کند به لحاظ انجام تحقیقات بیشتر درمورد متهم 10روز دراختیار ماموران پلیس فتا قرار گیرد که بازپرس متهم را به زندان اوین معرفی و مقرر کرد در تاریخ 11 آبان‌ماه از زندان تحویل ماموران مذکور شود که به همین نحو نیز اقدام شد اما در تاریخ 13آبان‌ماه 1391 حسب گزارش پلیس، متهم در بازداشتگاه فتا فوت می‌نماید که پس از اعلام مراتب فوت در عصر روز 13 آبان‌ماه 1391 به کلانتری 106 و اطلاع دادستانی تهران از واقعه، توسط بازپرس ویژه قتل دادسرای جنایی تهران دستورات لازم به منظور انجام تحقیقات مقدماتی صادر شد.

در جریان تحقیقات، توسط بازپرس، اظهارات پدر و مادر متوفی به‌عنوان شاکی استماع و شکایت اعلامی صورتجلسه شد. متعاقباً تحقیقات اولیه از مأمورین پلیس فتا صورت گرفت و با توجه به نتیجه تحقیقات و اظهارات ماموران پرونده و نیز مراقبین شیفت‌هایی که طی آن متوفی به بازداشتگاه وارد یا خارج شده است، سرانجام به چند نفر از مأمورین پلیس شامل افسران پرونده و مراقبین بازداشتگاه تفهیم اتهام و قرار بازداشت موقت صادر و متهمان به زندان معرفی شده‌اند که در تحقیقات تکمیلی از ماموران نیروی انتظامی، نتایج روشن‌‌کننده‌ای به دست آمده است.

همچنین از تنها متهمی که شب پیش از حادثه با متوفی در بازداشتگاه پلیس فتا به‌سر می‌برده، درباره چگونگی حضور متوفی در بازداشتگاه، رفتار مأموران با وی و وضعیت جسمی وی تحقیقات لازم صورت گرفت. همزمان دفاتر مربوط به ثبت وقایع بازداشتگاه فتا بررسی و تصویر تهیه‌شده از تمامی صفحات این دفاتر مربوط به روزهای ورود و خروج ستار بهشتی پیوست پرونده شده که مؤید تحقیقات بازپرس از ماموران انتظامی بازداشت شده است. بررسی پرونده پزشکی متوفی در بهداری زندان اوین و تحقیق از پزشکان این بهداری نیز اقدام دیگری بود که صورت گرفت.

تحقیق درمورد رفتار ماموران

در ادامه از زندانیانی که با متوفی در یک بند از زندان اوین به سر می‌برده‌اند و همچنین از مأموران بند محل نگهداری متوفی درخصوص وضعیت جسمی و نحوه‌ رفتار مأموران با مرحوم ستار بهشتی درهنگام ورود به زندان تحقیقات کاملی به‌عمل آمد. ذکر این مطلب ضروری است که دادستانی تهران همچنین درمورد فوت مرحوم ستار بهشتی سوای برخی اتهاماتی که متوجه ماموران بازداشتی است به برخی احتمالات دیگر که ناشی از تبلیغات سوء و نحوه‌ ‌اطلاع‌رسانی غیرمتعارف برخی سایت‌های معاند درمورد متوفی ستار بهشتی بوده است توجه لازم را نموده و به تحقیقات خود در این زمینه ادامه خواهد داد.

در اقدام دیگر طبق دستور بازپرس، جسد به پزشکی‌قانونی انتقال یافت که پس از معاینه جسد، گواهی مربوطه که مؤید وجود چند فقره کبودی در کتف و دست و پای متوفی بود، صادر شد. پزشکی‌قانونی در نظریه اول، اعلام علت قطعی فوت را منوط به وصول جواب آزمایشگاه سم‌شناسی و نتیجه‌ کالبدشکافی کرد. در تاریخ 21 آبان‌ماه 1391 نظریه بخش سم‌شناسی و آسیب‌شناسی پزشکی قانونی واصل شد که طی آن وجود هرگونه دارو یا سم در بدن متوفی منفی اعلام شد. در نظر 24 آبان‌ماه 1391 نیز در معاینه ظاهری به‌عمل آمده چند مورد کبودی درحال جذب در تنه و اندام تحتانی و ساییدگی در قدام ساق چپ مشاهده شده و اعلام علت فوت هم به انجام تحقیقات قضایی منوط شد.

در آخرین نظریه کمیسیون پزشکی 7 نفره (پزشکان متخصص پزشکی‌قانونی) که به تاریخ 30 آبان 1391 صادر شده نیز آمده است: «درحال حاضر با توجه به بررسی‌های انجام‌شده و با اطلاعات موجود، تعیین علت قطعی فوت از لحاظ پزشکی مقدور نبوده، اما نظر به اینکه در معاینه جسد و بررسی‌های تکمیلی هیچ‌گونه دلایل و شواهدی از بیماری منجر به فوت احراز نشده است، محتمل‌ترین علت منجر به فوت می‌تواند پدیده شوک باشد که درصورت احراز ایراد ضربه یا ضربات به نقاط حساس بدن یا فشارهای شدید روانی، این عوامل می‌تواند عامل شوک مذکور باشد». با توجه به مراتب فوق، دادستانی تهران با تاکید بر سرعت در مشخص شدن علت فوت و رسیدگی دقیق به پرونده، روند تحقیقات را بدون هیچ‌گونه وقفه و ملاحظه‌ای به‌طور مستمر درجهت احراز واقعیت و احقاق حق ادامه داده و نتایج حاصل از تحقیقات را به اطلاع عموم خواهد رساند.


گردآوری: گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع: armandaily.ir


مطالب داغ سایر بخش ها:
هشدار در خصوص پیامک‌های دروغین
لاریجانی: استراتژی ایران، مقابله با اسرائیل و آمریکاست
آخرین نرخ ارز در مرکز مبادلات ارزی
شکایت وزارت ارشاد از یک روزنامه
پیام تسلیت رئیس مجلس به نماینده ورزقان