برترین فیلم های سیاسی تاریخ سینما
در این مقاله سعی کرده‌ایم به بهترین فیلم های سیاسی جهان بپردازیم. با ما همراه باشید تا با بهترین فیلم های سیاسی آشنا شویم

 10 تا از بهترین فیلم‌ها ی سیاسی دنیای سینما

 از دیرباز، سیاست یکی از مهم ترین حقایق اجتناب‌ ناپذیر زندگی بشر بوده‌ است. به همین‌خاطر دور از انتظار نیست که این چاشنی پرطرفدار در هالیوود نیز جریان داشته باشد. از بیوگرافی و واکاوی رهبران مبارزات انتخاباتی تا بازسازی‌های وقایع تاریخی، این ده فیلم سیاسی می‌تواند ممتنع‌ ترین افراد را نیز فریب دهد، با ما همراه باشید.

(Milk (2008

هاروی میلک با نقش‌ آفرینی شان پن، یک فعال پرشور حقوق همجنسگرایان است که در اواخر دهه 70 میلادی موفق شد به عنوان اولین فرد همجنسگرا به دفتر هیئت حاکمه شهر سان‌فرانسیسکو راه پیدا کند. این فیلم دقیقا 30 سال پس از ترور میلک در سان‌فرانسیسکو به صورت نمادین به اکران درآمد. محلی که او با تمام قوا با رقبای سیاسی خود مبارزه کرد تا آینده بهتری را برای جامعه رقم بزند. کارگردان این اثر، گاس‌ ون سنت، از فروشگاه دوربین فروشی سابق هاروی میلک واقع در خیابان کاسترو، در فیلم استفاده کرده است تا به تمامی لوکیشن‌ها و رویدادهای اصلی وفادار بماند. از دیگر نقاط قوت این فیلم می‌توان به هنرنمایی چشمگیر شان پن اشاره کرد که اسکار بهترین بازیگر مرد را برایش به همراه داشت.

Dr Strangelove or: How I Learned to Stop Worrying and Love the Bomb (1964

در این فیلم استنلی کوبریک، پارانویا غربی را درباره بمب اتمی و جنگ سرد ناتمام، با هجو طنز، مورد طعنه قرار می‌دهد. سیاستمداران بی اطلاع و مقامات ارتش با نام‌های گویا، گرد هم می‌آیند و اوضاع آشفته امور جهان در دهه 50 را تفسیر می‌کنند. همچنین پیتر سلرز در این نمایش سیاه و سفید، که در آن دولت آمریكا سعی در لغو حمله هسته‌ای به اتحاد جماهیر شوروی دارد، استادانه بین سه نقش متفاوت جابه‌جا می‌شود و کمدی تاریک کوبریک را در ذهن همگان حک می‌کند.

(V For Vendetta (2007

فیلمی دیگر به قلم خالقان سه‌گانه ماتریکس، واچوفسکی‌ ها، براساس رمان گرافیکی آلن مور با همین نام. داستان فیلم در سال 2020 حول محور پروتاگونیستی نقابدار روایت می‌شود که برای سرنگونی دولت انگلیس به همراه همدستی زن با بازی ناتالی پورتمن، در تلاش است. پیام سیاسی این فیلم پس از اکران روی پرده ، بینندگان بین المللی را با خود همراه کرد و به سمبلی انقلابی برای گروه‌های مختلفی از جمله انانیموس بدل شد تا به صورت نمادین از ماسک‌های گای‌فاکس استفاده کنند. این فیلم را از دست ندهید.

(Malcolm X (1992

آرزوی اسپایک لی این بود که فیلمی داستانی در مورد میراث رهبر ملی گرا سیاه‌ پوست، مالکوم ایکس کارگردانی کند و هنگامی که مردم خواستار کارگردانی رنگین پوست شدند، او با کمال میل این چالش را پذیرفت. لی با پیشنهاد دادن نقش اصلی به دنزل واشنگتن، توانست تصویر خوبی از مالکوم ایکس که از یک جنایتکار کوچک به مجاهدی بزرگ تبدیل می‌شود، ترسیم کند. او سرانجام به عنوان یك رهبر جنبش حقوق مدنی آفریقایی-آمریكایی ظاهر می‌شود كه به مراتب جایگزین رادیكال‌تری نسبت به هم‌ دوره خود، مارتین لوتر كینگ است. زندگینامه مالکوم ایکس در سال  1965 منبع اصلی اسپایک‌ لی برای ساخت این اثر بود تا بتواند ادای احترامی بصری، به این مرد و بینش سیاسی وی به جا بیاورد.

(Frost/Nixon (2008

هنرنمایی دیگر از مایکل شین، کسی که به واسطه نمایش‌های چشمگیرش از شخصیت‌های تاریخی همچون تونی بلر، برایان کلاف، شهرت زیادی کسب کرده‌ است. او این بار در نقش دیوید فراست، مجری شوخ برنامه شو گفتگو بریتانیایی که تصمیم می‌گیرد، ریچارد نیکسون رئیس جمهور آمریکا را در یک سری مصاحبه‌های جنجالی و رسوایی واترگیت به چالش بکشد. این فیلم ممکن است با برخی از حقایق در تناقض باشد، اما به دلیل شدت نبرد روانی و تعلیق حاصل از گفتگو داغ این دو شخصیت، نمی‌توان آن‌ را مقصر دانست.

Il Divo: The Spectacular Life of Giulio Andreotti (2008

سیلویو برلوسکونی به عنوان منشا بسیاری از فسادی که امروزه در ایتالیا به وجود آمده شناخته می‌شود، اما پیش از او شخصیت قدرتمند دیگری به نام جولیو آندرئوتی پدیدار شد که او نیز از قدرت خود سواستفاده کرد. بیوگرافی پائولو سورنتینو نگاهی عمیق به اسرار پیرامون یکی از ماندگارترین چهره های سیاسی قرن بیستم دارد که هفت دوره متوالی به عنوان رئیس جمهور کشورش خدمت کرده است. در طول فیلم سورنتینو از تکنیک‌های دوربین و نورپردازی استفاده می‌کند تا گناه آندرئوتی را با ظرافت کامل به بیننده منتقل کند، همچنین تونی سرویلو در خلق جنبه‌های لطیف‌تر و انسانی‌تر آندروئوتی کار بسیار باشکوهی ارائه می‌دهد.

(No (2012

در سال 1988 ، دیکتاتور بدنام ، آگوستو پینوشه ، پس از شکست در همه‌پرسی برای تصمیم‌گیری در مورد آینده خود به عنوان رهبر کشور ، از راس خلع شد. شاید بتوان گفت هیچ روندی مانند آن لحظه تاریخی با تمرکز بر کمپین تبلیغاتی ایجاده شده توسط مخالفان دنبال نشده است. گئل گارسیا برنال، که در گذشته تجربه همکاری با بزرگانی مانند پدرو آلمادور و الخاندرو گنزالس ایناریتو داشته است، به عنوان مدیر تبلیغاتی که روح تازه‌ای به کمپین ”  No  ” می‌بخشد، مقابل لنز دوربین می‌رود.

(The King’s Speech (2010

اگرچه جورج ششم مشهورترین پادشاه انگلیس نیست، اما داستان او در این فیلم بسیار سرگرم کننده است. در حالی که انگلیس در حال آماده شدن برای نبرد با آلمانی ها است، مردم به دنبال ندایی برای هدایت می‌گردند، اما پادشاه لکنت زبان، شباهتی با رهبر قدرتمندی که آنها در انتظارش بودند، ندارد. به همین خاطر الیزابت (با بازی فوق العاده هلنا بونهام کارتر) ، از سر ناامیدی ترتیبی می‌دهد تا وی با یک گفتاردرمانگر (با بازی جفری راش) ملاقات کند. ناگفته نماند این فیلم در جوایز اسکار 2011 موفق به کسب چهار اسکار از جمله بهترین فیلم و بهترین بازیگر نقش اول برای کالین فرث شد.

(Recount (2008

این محصول ” HBO Films ” تنها از تلویزیون خانگی پخش شده است و رنگ اکران را به خود ندیده اما با این حال این اثر از تمامی ویژگی‌های یک فیلم پرفروش سیاسی مناسب برای صفحه نمایش بزرگ سینمایی برخوردار بود. این فیلم دراماتیک، اتفاقات جذاب پس از پیروزی جورج دبلیو بوش، بر ال گور در انتخابات ریاست جمهوری سال 2000 آمریکا را همراه با جنجال شمارش آرا، در ایالت فلوریدا بازگو می‌کند. داستان حول محور این دو کمپین انتخاباتی زمانی روایت می‌شود که استراتژی‌های ال گور برای بازشماری آرا به خوبی پیش می‌رود. از دیگر نکات مثبت این فیلم می‌توان به بازی درخشان لورا درن و کوین اسپیسی اشاره کرد.

(The Last King of Scotland (2006

‌نیکلاس گریگان ، با بازی جیمز مک آووی ، شخصیتی خیالی است که در فاجعه حقوق بشر در اوگاندا گرفتار شده است. زمانی که دکتر گریگان برای انجام یک مأموریت پزشکی به اوگاندا پرواز کرد ، هرگز تصور نمی‌کرد که در نهایت به عنوان پزشک شخصی رئیس جمهور انتخاب شود. این اتفاق زمانی اتفاق می‌افتد که عیدی امین، رئیس جمهور خودخوانده، به قدرت رسیده است. لازم به ذکر است، پس از نقش بستن این اثر بر روی پرده، منتقدان از بازی فورست ویتاکر به عنوان بهترین نقش‌آفرینی وی یاد کردند، نقشی که گلدن گلوب و اسکار بهترین بازیگر مرد را برای او به ارمغان آورد.

بیشتر بدانید : بهترین فیلم های اعتراضی و سیاسی در دهه گذشته + عکس

 

گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع: vigiato.net