قلعه ی لک لک ها، جاذبه ای ناشناخته در ایران + عکس
در این مطلب با قلعه لک ‎لک ها که در روستای شکورچی واقع شده آشنا خواهید شد 

آشنایی با قلعه لک ‎لک‌ها زیباترین جاذبه گردشگری استان زنجان

 قلعه لک ‎لک ها در روستای شکورچی، یکی از زیباترین جاذبه‌های استان زنجان محسوب می شود. حکمرانان این قلعه پرندگان سفید رنگی هستند که در فرهنگ عامه خوش‌یمن هستند. حاجی لک لک‌ها در روستای شکورچی شهرستان زنجان در استان زنجان بر فراز صخره‌هایی طبیعی که به برج و بارو قلعه‌ای می‌ماند، آشیانه کرده‌اند.

قلعه لک لک ها، شگفتی از طبیعت
قلعه لک لک ها، شگفتی از طبیعت

آب و هوای مناسب این منطقه موجب شده لک لک‌ها این منطقه را به عنوان زیستگاه خود انتخاب کنند. حال زیبایی این قلعه طبیعی و حضور حاجی لک لک‌های سپید و خوش‌یمن این منطقه را برای گردشگران جذاب کرده و منطقه گردشگری بوجود آورده است که نشان از انس و الفت مردمان آن و لک لک‌ها دارد.

گردشگران نیز در سفر به روستای شکورچی هم می‌توانند سری به حاجی لک لک‌ها بزنند و هم با طی مسافتی اندک ساعاتی خوش در کنار رودخانه زیبا و پر آب قزل اوزن با خانواده خود داشته باشند.

چرا به لک لک‌ها حاجی لک لک می‌گویند

لک لک از مرغان کوچ کننده و مهاجر است که بر نقاط مرتفع و در میان مردم لانه می‌سازد. هر سال در فصل شکوفایی و طراوت طبیعت از دور دست‌ها به لانه‌اش مراجعت می‌کند و تا پاییز می‌ماند، علت این که این مرغ را حاجی نامیده‌اند این است که مردم ایران فکر می‌کردند لک لک در فصولی که ناپدید می‌شود و مهاجرت می‌کند به خانه خدا و به زیارت کعبه می‌رود و، چون باز می‌گردد حاجی شده است، این است که او را حاجی لک لک نامیده‌اند. در فرهنگ عامیانه معتقدند دیدن حاجی لک لک در خواب میمون و مبارک است.

قلعه لک لک‌ها در فاصله حدود ۱۰۰ زنجان - ماهنشان و در نزدیکی روستای شکورچی قرار گرفته است. لانه‌های این پرندگان زیبا روی تیغه‌ای از عوارض طبیعی زمین که به صورت دیواره‌ای عظیم و مرتفع تشکیل شده برپا شده است.

قلعه لک لک ها دردل کوههای رنگین ماهنشان
قلعه لک لک ها در دل کوه های رنگین ماهنشان

علت برپایی لانه‌ها توسط این لک لک‌ها در این منطقه، وجود هوای مناسب - کشتزار‌های برنج - رودخانه قزل اوزن و وجود انواع آبزیان در این منطقه است.

 

بیشتر بدانید : کوه های رنگین کمانی زیبا و دیدنی در خاک زنجان + عکس

بیشتر بدانید : دودکش جن؛ ستون های عجیب سنگی در زنجان + عکس

بیشتر بدانید : از معبد «داش کسن» خبر دارید؟+تصاویر

بیشتر بدانید : زنجان «اژدها» دارد + تصویر

 

گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع: mojerasa.ir