از اعدام تا تجاوز: اتفاقات کابوس وار واقعی در سریال "سرگذشت ندیمه"
سرگذشت ندیمه The Handmaid's Tale مجموعهٔ تلویزیونی آمریکایی در ژانر تراژدی و پادآرمان‌ شهری است که بر اساس رمان معروف سرگذشت ندیمه، اثر مارگارت اتوود، نویسندهٔ کانادایی ساخته شده‌ است

داستانهای تلخ در "سرگذشت ندیمه" براساس واقعیت و تاریخ

«سرگذشت ندیمه»(Handmaid’s Tale) شاید در یک پادآرمانشهر آکنده از خفقان در جریان باشد، اما کاملاً علمی تخیلی است.

تقریباً رمان از هر جنبه‌ای با تاریخ سیاست و دین گره‌خورده ‌است. نویسنده‌ی رمان مارگارت اتوود بارها عنوان کرده که همه‎‌ی تاریکی‌های داستان را از دنیای واقعی الهام گرفته. همین، گواهی است بر این حقیقت که کتاب همچنان با گذشت ۳۰ سال از نخستین انتشارش، هنوز محل بحث است.

سوءاستفاده از کنیزان با الهام از داستان‌های کتاب مقدس

در هر دوی رمان و سریال، کنیزها به‌ ناچار به آمیزش با مردان رده‌ بالا تن می‌دهند. بعد از به دنیا آوردن فرزندها، توسط مردان رده‌بالا و همسرانشان بزرگ می‌شوند؛ اما کنیز به خانه‌ی دیگری منتقل می‌شود. کنیزها بدین منظور در مرکزی تحت عنوان "مرکز سرخ" آموزش می‌بینند. این مرکز یادآور داستان راشل و خواهرش لیاست که هر دو با یعقوب ازدواج کرده بودند. راشل برخلاف لیاه توانایی باروری نداشت. از این رو کنیزش را مجبور به آمیزش با شوهرش کرد؛ کنیز دو پسر به دنیا آورد که هر راشل اسمشان را برگزید.

سلام کردن‌ ها هم الهام گرفته شده است

کنیزها در مواجهه با یکدیگر و همچنین سایر شهروندان، سلام و احوالپرسی خاص خودشان را دارند. عباراتی که در کتاب دوم تورات یافت می‌شوند.

 آزار و اذیت علیه زنان تا حدودی از داستان واقعی یک ساحره الهام گرفته شده است

اتوود ابایی از به تصویر کشیدن شکنجه و حتی کشتن زنان بی‌ گناه نداشته. او از زنی نام برده که تأثیر بسزایی در رمانش داشته. او کسی نیست جز ماری وبستر، شهروند قرن ۱۷ انگلستان.

او سردسته‌ی یک تیم جادوگری نه‌چندان مشهور بوده که پس از بیمار شدن کشیش، عوام او را متهم می‌کنند و تصمیم می‌گیرند برای مجازات او دست به کار شوند. هرچند او جان سالم به در می‌برد؛ اما سرگذشتش در تاریخ ماندگار می‌شود.

برتری مسیحیان در سرگذشت ندیمه(Handmaid’s Tale)، ناشی از تاریخ آمریکا است

حکومت افراطی مسیحی موجود در داستان، تلمیحی از حکومت مذهبی آمریکا در قرن ۱۷ و همچنین جو سیاسی حاکم در دهه ۱۹۸۰ است.

همان‌طور که ریگان در سال ۱۹۸۱ اولین رئیس‌جمهوری لقب گرفت که طرحی برای سازماندهی نیایش‌ها در مدارس ارائه داد. او همچنین در دوران ریاستش رابطه تنگاتنگی با سازمان‌ های مذهبی داشت. قدرت گرفتن جزئی این گروه‌ ها دسترسی زنان به سقط جنین را موقتاً محدود کرد.

زایمان در انظار عمومی که سنتی سلطنتی در قرن 17 و 18 محسوب می‌ شد

امروزه زایمان‌ ها به صورت خصوصی در بیمارستان‌ها و یا خانه‌ها انجام می‌شوند. اما در «سرگذشت ندیمه» (Handmaid’s Tale) کنیزها این کار را در حضور ده‌ها فرد از جمله سایر کنیزها انجام دهند.

این سنتی است که خانواده‌های مذهبی در قرن ۱۷ و ۱۸ انجام می‌دادند تا هرگونه شک و شبهه درمورد فرزندان خاندان سلطنتی از بین برود. به گواه تاریخ اتاق‌ های زایمان مملو از ماماها، پزشکان، خدمتکاران و زنان خاندان می‌شد.

مجازات زنان بی‌بندوبار با الهام از برنامه‌ ای که در قرن 20 اجرا شد

در «سرگذشت ندیمه»(Handmaid’s Tale)، زنان بی‌ بندوبار یا گناهکار (شامل دگرباشان و زنانی که فرزندی سقط کرده‌اند) به اردوگاه‌ های کار فرستاده می‌ شوند، که البته در آنجا غالباً به دلیل عفونت جان می‌ دهند.

این عمل غیراخلاقی بخشی از تاریخ کمتر گفته‌شده‌ ی امریکاست که در اوایل دهه ۱۹۰۰ اجرا می‌شد. این برنامه همزمان با جنگ جهانی اول به منظور حفاظت از سربازها از عفونت‌های احتمالی اجرا شد که در آن هزاران زن زندانی شدند و مجبور به ساعت‌ها کار اجباری شدند.

یاغی‌ گری پنهانی ندیمه‌ ها با الهام از تلاش‌های زنان برای بازپس‌ گیری حقوقشان در اوایل دهه 1900

در «سرگذشت ندیمه»(Handmaid’s Tale) در میان ندیمه‌ها، گروهی یاغی تحت عنوان مقاومت می‌دی وجود دارد که باز هم الهام گرفته شده از تاریخ معاصر آمریکاست.

به نوشته‌ی مورخان، در همان زندان‌های مذکور شورش‌های متعددی رخ داد، به نحوی که هزاران زن موفق به فرار شدند. البته با این تفاوت که در سریال، زنان پیشرو در این گروه، صرفاً سفیدپوست‌های تحصیل‌کرده هستند.

اعدام‌ های در ملأ عام

در این پادآرمانشهر اربابان همواره از تهدید اعدام در انظار عمومی برای ساکت نگه داشتن رعیت خود استفاده می‌کنند که این شامل ندیمه‌ها هم می‌شود. اعدام‌های عمومی در طول تاریخ رواج داشته؛ از یونان باستان تا آمریکای قرن ۲۰.

جدایی اجباری مادران و فرزندان که در دنیای مدرن هم ادامه دارد

مانند دیگر رژیم‌های تمامیت‌خواه، در داستان نحوه پراکندگی نیروی انسانی توسط حکومت تعیین می‌شود. این مورد یادآور جنایت‌هایی است که آلمان آدولف هیتلر مرتکب می‌شد.

به گفته‌ی اتوود "رژیم‌های تمامیت‌خواه علاوه بر این‌که تعیین می‌کنند چه کسی حق فرزندآوری دارد، سرنوشت فرزندان را هم تعیین می‌کنند." او می‌افزاید:

"مثلاً ژنرال‌ها از سر به نیست کردن زنان باردار تا زمان زایمانشان امتناع می‌کردند. یا هیتلر که کودکان را به امید خدمت به ارتشش می‌ربود."

 

بیشتر بدانید : فصل چهارم سریال سرگذشت ندیمه، تاریخ انتشار و بازیگران + عکس

بیشتر بدانید : سرگذشت ندیمه، کتاب بهتر است یا سریال؟

 

گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع: salamcinama.ir