تداخل برخی داروها با داروهای گیاهی و نکات مهم مربوط به آنها
تداخلات برخی داروها با گیاهان دارویی گاهی باعث بروز پیامدهای جبران ناپذیری می شود که آگاهی در مورد این تداخلات دارویی از بروز مشکلات بیشتر پیشگیری می کند، در این مطلب به بررسی این تداخلات می پردازیم

۶ نکته درباره تداخل مصرف داروها و گیاهان دارویی

بسیاری از افراد مکمل‌های غذایی و دارو مصرف می‌کنند اما، این داروها و مکمل‌ها ممکن است همزمان با مصرف داروهای گیاهی مضر باشند و تداخل با داروی شما ایجاد کنند.

بسیاری از افراد هم مکمل‌های غذایی و هم داروهای تجویزی یا بدون نسخه را مصرف می‌کنند. اما آیا می‌دانستید که این داروها و مکمل‌ها ممکن است همزمان با مصرف داروهای گیاهی مضر باشند و تداخل با داروی مصرفی شما ایجاد کنند؟

برخی از مکمل‌ها می‌توانند اثرات داروها را کاهش دهند، در حالی که برخی دیگر می‌توانند اثراتی از جمله عوارض جانبی ناخواسته داروها را افزایش دهند. متاسفانه، برای بسیاری از داروها و مکمل‌ها در حال حاضر اطلاعات کمی در مورد تداخلات احتمالی وجود دارد و تحقیقات بیشتری مورد نیاز است. 

بنابر اعلام دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت، در اینجا شش نکته وجود دارد که باید در مورد گیاهانی که خطر تداخلات احتمالی با برخی داروها را دارند، بدانید.

بیشتر بدانید : مراقب تداخلات دارویی باشید

۱_ گیاه خار مریم با بسیاری از انواع داروها تداخل دارد و در بیشتر موارد، فرآیندهای تبدیل دارو به مواد غیرفعال را تسریع می‌کند و منجر به کاهش سطح دارو در بدن شما می‌شود. همچنین خار مریم می‌تواند با برخی داروها، از جمله انواع خاصی از داروهای ضد افسردگی، تداخل داشته باشد و می‌تواند عوارض جانبی مضری ایجاد کند.

۲_ انواع گیاهان، از جمله عصاره غلیظ سیر، می‌توانند خون را به روشی مشابه آسپرین رقیق کنند که ممکن است در حین یا بعد از جراحی مشکل ساز باشد.

۳_ مکمل‌های غلیظ چای سبز می‌توانند با سودوافدرین (یک ضد احتقان) تداخل داشته باشند.

۴_ یک بررسی علمی اخیر به این نتیجه رسید که گیاه طلایی (گلدن سیل) خطر تداخل دارویی و گیاهی با برخی داروها دارد.

۵_ افرادی که داروهایی با شاخص درمانی محدود مصرف می‌کنند (مانند دیگوکسین، سیکلوسپورین، وارفارین و...) باید مراقبت‌های ویژه‌ای داشته باشند. یک شاخص درمانی به این معنی است که اگر مقدار دارو حتی اندکی کم یا خیلی زیاد شود، می‌تواند مشکلات بزرگی ایجاد کند. افرادی که مکمل‌های گیاهی مانند جینسینگ آسیایی، خار مریم و ... را در حین مصرف داروهای خاص با شاخص درمانی محدود مصرف می‌کنند، باید به دقت تحت نظر باشند.

۶_ هنگامی که به ارائه دهندگان مراقبت‌های بهداشتی خود مراجعه می‌کنید، مهم است که در مورد تمام داروها و مکمل‌هایی که مصرف می‌کنید به آنها توضیح دهید. یک لیست مکتوب از همه چیزهایی که مصرف می‌کنید، تعداد دفعات مصرف آنها و دوزهایی که مصرف می‌کنید، همراه داشته باشید.

بیشتر بدانید : مکمل ها و داروهایی که با هم تداخل دارند

بیشتر بدانید : درباره تداخل غذا و دارو چه می دانید؟

بیشتر بدانید : اثر بخشی مواد غذایی روی نقش داروها

بیشتر بدانید : پیشگیری از تداخل های دارویی یا عوارض جانبی داروها

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: isna.ir