کرم های ضدآفتابی که می تواند به پوست شما آسیب برساند
برخی کرم های ضدآفتاب به جای مراقبت از پوست شما می توانند برای سلامت پوست شما خطرناک باشند

این ضدآفتاب ها خطرناک هستند

تاکنون گزارش های متعددی در مورد استفاده از کرم های ضد آفتاب و تاثیرات مفید آن بر سلامت پوست منتشر شده است اما یافته های جدید پژوهشگران نشان می دهد در صورت استفاده نادرست از کرم های ضد آفتاب، امکان آسیب دیدن پوست وجود دارد.

 نتایج یک مطالعه جدید نشان می دهد که برخی از کرم های ضد آفتاب پس از دو ساعت کارایی خود را از دست داده و حتی ممکن است باعث وارد شدن آسیب به پوست شوند. تیمی از پژوهشگران بین المللی در مطالعات خود دریافتند که خطرات برخی کرم های ضد آفتاب حاوی مواد معدنی یا کرم های فاقد مواد شیمیایی که حاوی اکسید روی هستند بیشتر از فواید آن ها است.

پژوهشگران برای بررسی دقیق این موضوع، مواد موجود در این کرم ها را به طور جداگانه و نه به عنوان بخشی از فرمولاسیون آن ها مورد بررسی قرار دادند. 

محققان دانشگاه لیدز ، دانشگاه اورگان و دانشگاه ایالتی اورگان طی بررسی های خود دریافتند که اگرچه اکسید روی (زینک اکسید) به تنهایی یک فیلتر قوی برای نور خورشید محسوب می شود اما هنگامی که تولید کنندگان آن را با سایر مواد ترکیب می کنند ، می تواند برای پوست مضر باشد.

آزمایش های انجام شده نشان می دهد کارایی حفاظتی اکسید روی در برابر امواج ماورای بنفش پس از دو ساعت قرار گرفتن در معرض نور خورشید، از بین رفته و پس از این بازه زمانی تابش آفتاب به روی پوست می تواند مضر و خطرناک باشد.

در این گزارش اعلام شد اکسید روی به تنهایی یک مسدود کننده موثر و بی ضرر در مقابل امواج ماورا بنفش است اما تحقیقات ما نگرانی هایی را در مورد نحوه واکنش اجزای فرمولاسیون این ماده با سایر مواد تشکیل دهنده کرم های ضد آفتاب در طول استفاده به وجود آورده است.

آزمایش های انجام شده نشان می دهد کارایی حفاظتی اکسید روی در برابر امواج ماورای بنفش پس از دو ساعت قرار گرفتن در معرض نور خورشید، از بین رفته و پس از این بازه زمانی تابش آفتاب به روی پوست می تواند مضر و خطرناک باشد. این موضوع بدان جهت خطرناک است که بسیاری از افراد فکر می کنند پس از استفاده از کرم ضد آفتاب می توانند به راحتی در مقابل نور خورشید قرار گرفته و ساعت ها به فعالیت خود ادامه دهند.

تخریب فیلترهای ماورای بنفش نه تنها اثر کرم ضد آفتاب را کاهش داده بلکه منجر به افزایش سمیت این فرمول می شود. بنابراین، کرم های ضد آفتاب دارای این ماده پس از دو ساعت نه تنها از فرد در برابر امواج مضر محافظت نمی کنند بلکه  ممکن است موجب آسیب دیدن پوست نیز شوند.

 ذرات اکسید روی اغلب با فیلترهای ماورا بنفش در کرم های ضد آفتاب ترکیبی یا از طریق لایه بندی چند ترکیب آرایشی ارائه می شوند. بنابراین بسیار مهم است که در طراحی فرمول های آرایشی آتی، پتانسیل تجزیه نوری اکسید روی و یا ترکیب محصولات روی پوست در نظر گرفته شود. 

بیشتر بدانید : کرم ضد آفتاب رنگی مضر است؟

بیشتر بدانید : چرا مصرف کرم ضد آفتاب مهم است؟

بیشتر بدانید : حقایقی درباره کرم های ضد آفتاب که نمی دانستید

بیشتر بدانید : ضد آفتاب با SPF چند خوب است؟

گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع :sinapress.ir