پیشگیری از بروز سرطان با خوردن شلغم
شلغم خواص زیادی مانند تقویت سیستم ایمنی بدن ،کاهش خطر ابتلا به سرطان و...دارد

به کمک شلغم از سرطان پیشگیری کنید

شلغم جزء خانواده سبزیجات است که به صورت خام و پخته مصرف می‌شود. این سبزی پرخاصیت سرشار از ویتامین‌ C، ویتامین B۳، مواد معدنی، کلسیم، فسفر، پتاسیم، سدیم و منیزم است. حتی برگ‌های این گیاه نیز مفید است و از مواد معدنی، آنتی اکسیدان‌ها و ویتامین بهره می‌برد. در ادامه به بررسی بعضی خواص شلغم می‌پردازیم:

1- تقویت سیستم ایمنی بدن

ویتامین C موجود در شلغم به تولید سلول‌های سفید خون کمک کرده و آنتی‌بادی‌ها را نیز تحریک می‌کند؛ بنابراین به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک بسیاری کرده و از بروز بیماری‌های مزمن مانند سرطان و امراض قلبی جلوگیری می‌کند. ویتامین C موجود در شلغم با رادیکال‌های آزاد موجود در بدن که باعث بروز انواع بیماری‌ها می‌شود مقابله می‌کند. همچنین بتاکاروتن این سبزی جادویی در تولید غشاهای سالم بدن بسیار موثر است.

2- بهبود سلامت قلبی

ویتامین K دارای خاصیت ضد التهابی است و از بروز بیماری‌های قلبی عروقی مانند سکته مغزی و سکته قلبی جلوگیری می‌کند، شلغم سرشار از این ویتامین است؛ اسید فولیک موجود در این گیاه نیز به بهبود عملکرد قلب کمک می‌کند. علاوه بر این پتاسیم موجود در شلغم با کاهش فشار خون، فشار وارد شده به رگ‌های خونی را کاهش می‌دهد و از بروز آترواسکلروزو دیگر بیماری‌های قلبی جلوگیری می‌کند.

3- حفظ سلامت استخوان‌ها

شلغم حاوی مقدار زیادی پتاسیم و کلسیم بوده که برای تقویت استخوان‌ها و ماهیچه‌ها بسیار ضروری است. کلسیم، تراکم بین استخوانی را افزایش می‌دهد؛ بنابراین مصرف آن برای بیماران مبتلا به آرتروز و ورم مفاصل بسیار موثر است. مواد معدنی موجود در شلغم نیز به رشد و استحکام استخوان‌ها کمک کرده و خطر ابتلا به پوکی استخوان را کاهش می‌دهد.

4- کاهش یافتن خطر سرطان

آنتی‌اکسیدان‌های موجود در شلغم مانند ویتامین C، ویتامین E، منگنز و بتاکاروتن خطر ابتلا به سرطان را تا حد زیادی کاهش می‌دهد. حتی افرادی که به این بیماری مزمن مبتلا هستند نیز با مصرف این گیاه می‌توانند سرطان را شکست دهند. ترکیبات فعال موجود در شلغم، سلول‌های سرطانی را از بین برده و مانع رشد تومورهای سرطانی می‌شود. به توصیه پزشکان مصرف منظم شلغم، خطر ابتلا به سرطان سینه و سرطان روده بزرگ را تا حد زیادی کاهش می‌دهد.

بیشتر بدانید : شلغم یا لبو؟

بیشتر بدانید : این که می‌گویند شلغم برای سرماخوردگی مفید است تا چه میزان صحت دارد؟

بیشتر بدانید : شلغم پخته را با پوست بخوریم و یا بدون پوست؟

بیشتر بدانید : شلغم مفید است اما...

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع :borna.news