جزئیات زندگی جنجالی ترین زن دنیای فوتبال و ازدواج با مرد ایرانی
آماندا استیولی مدل سابق و یکی از مالکان و مدیران فعلی باشگاه نیوکاسل که به محمد بن‌سلمان و عربستانی‌ها کمک کرد ۸۰ درصد سهام این باشگاه را به‌دست بیاورند، زمانی پیشنهاد ازدواج شاهزاده اندرو را رد کرده بود

آماندا استیولی کیست؟

آماندا استیولی که از سال ۲۰۱۷ به دولت عربستان برای تصاحب باشگاه نیوکاسل‌یونایتد کمک می‌کرد سرانجام موفق شد شرایط خرید این باشگاه را با قیمت ۳۰۰ میلیون پوند فراهم کند. طبق قرارداد ۱۰ درصد از سهام باشگاه به استیولی و کمپانی‌اش به نام «PCP کپتیال پارتنرز» رسید و قرار است در هیئت‌مدیره باشگاه حضور داشته باشد.

اما در پشت‌پرده، استیولی ۴۸ ساله متولد یورکشایر با بیماری فلج‌کننده مغز در حال مبارزه است و این بیماری می‌تواند منجر به زوال مغز شود. در سال ۲۰۱۳ در او تشخیص بیماری «هانتینگتون» دادند که هیچ راه علاجی ندارد.

قبل از اینکه آماندا پا به دنیای فوتبال بگذارد رابطه عاشقانه‌ای با شاهزاده اندرو داشت. با این وجود دو سال بعد پیشنهاد ازدواج شاهزاده را رد کرد چون تمایلی به ورود به خاندان سلطنتی نداشت.

قرار ملاقات

آماندا در سال ۲۰۰۰ «Q.ton» را راه‌اندازی کرد؛ باشگاه سلامتی، ورزش، رستوران و مرکز کنفرانس در ساینس‌پارک کمبریج با ارزش ۱۰ میلیون پوند. یک سال بعد، اندرو که آن زمان سفیر تجاری انگلستان بود با ملک عبدالله «پادشاه اردن» که یکی از سرمایه‌گذاران بود، به ساینس‌پارک رفت و در آنجا برای اولین بار با آماندا ملاقات کرد.

اندرو بلافاصله تحت تاثیر زیبایی و هوش آماندا قرار گرفت و رابطه این دو نفر از همان زمان شروع شد. آن‌ها عاشق همدیگر شدند و استیولی به قصر باکینگام دعوت شد و ملکه و شاهزاده فلیپ هم از او خیلی خوششان آمد و به او مهر تأیید دادند.

اما در سال ۲۰۰۳ آماندا پیشنهاد ازدواج را رد کرد. او به «دیلی‌میل» گفت: «اندرو انسانی دوست‌داشتنی است و من هنوز هم برایش خیلی ارزش قائلم. اما اگر با او ازدواج کنم استقلالم را از دست خواهم داد.»

بیماری هانتینگتون

آماندا در سال ۲۰۱۳ متوجه شد که به بیماری هانتینگتون مبتلاست؛ اختلالی تخریب کننده که اصولاً افراد در سنین بالاتر به آن مبتلا می‌شوند. هنگامی که این بیماری بی‌رحمانه حمله می‌کند عملکرد مغز تحت‌تاثیر قرار می‌گیرد و رو به زوال می‌رود و فرد دچار تغییرات خلقی، از دست دادن حافظه، حرکات غیرارادی بدن و خیلی علائم دردناک و ترسناک دیگر می‌شود.

پزشکان به او گفتند این بیماری فعلاً خاموش است اما در صورت استرس و فشار زیاد حمله‌ور می‌شود. آماندا این بیماری را از مادرش به ارث برده است. مادرش قهرمان سابق سوارکاری بود و آماندا قبل از اینکه در ۳۷ سالگی ازدواج کند متوجه این بیماری در خودش شد.

آماندا معتقد است که این بیماری شرایط را برای همسرش، مهرداد قدوسی که در سال ۲۰۱۱ باهم ازدواج کرده‌اند، سخت کرده است. در مورد همسرش می‌گوید: «من صبورترین و مهربان‌ترین همسر دنیا را دارم. وقتی متوجه شدم که بیمارم نمی‌خواستم ازدواج کنم اما او گفت که بیماری‌ام برایش اصلاً مهم نیست و بهترین درمان را برایش پیدا خواهیم کرد.»

نکته عجیب ماجرا این است که این بیماری باعث شده تا آماندا توانایی خارق‌العاده‌ای در اعداد و ارقام به‌دست آورد و این موضوع وقتی مشغول سرمایه‌گذاری‌ها در بانک «بارکلی» بود، روشن شد. می‌گوید: «اصلاً نیازی به ماشین حساب ندارم. کارکنان بانک بارکلی همیشه شوکه می‌شدند که من چطور تمام معادلات مالی پیچیده را ذهنی انجام می‌دهم. فکر می‌کردم در حساب و کتاب خوبم اما متوجه شدم که در واقع بیمارم.»

غلبه بر مشکلات

اما آماندا استیولی سرمایه‌دار که رولز رویس فانتوم ۲۵۰ هزار پوندی سوار می‌شود، در نوجوانی باید با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کرد. او به طرز باورنکردنی در ۱۶ سالگی در دانشگاه کمبریج پذیرفته شد. اما به‌خاطر مشکلات مجبور به ترک تحصیل شد. پدرش رابرت استیولی که ملاک شمال یوکرشایر بود، دچار حمله قبلی شد و بیماری هانتینگتون مادرش هم عود کرد.

آماندا در این مورد می‌گوید: «وقتی وارد دانشگاه شدم به پدرم حمله قلبی دست داد و مادرم شدیداً مریض شد و خودم هم دچار اختلال خوردن بودم. من در مدرسه خصوصی دخترانه تحصیل کرده بودم و درس خواندن در کنار پسران در دانشگاه برایم سخت بود. تحت نظر روانشناس قرار گرفتم، دچار کاهش وزن شدم و اصلاً نمی‌دانستم چطور باید با تمام این‌ها کنار بیایم.»

برقراری ارتباطات

آماندا استیولی در ۲۳ سالگی موفق شد که مبلغ ۱۸۰ هزار پوند وام بگیرد و رستوارن خودش را افتتاح کند. خودش سرآشپز و گارسون رستوارنش به نام «استاکس» شد و گاهی تا ۴ صبح کار می‌کرد تا مقدمات کار روز بعد را فراهم کند. اما با وجود ساعات طولانی کاری‌اش درس می‌خواند تا مشاور مالی شود و در کنارش برای درآمد بیشتر به کار مدلینگ می‌پرداخت. رستوران در کنار محل برگزاری مسابقات اسب‌دوانی قرار داشت و به همین خاطر همیشه خیلی شلوغ بود. اعضای خانواده حاکم دبی (مکتوم‌ها) که مالک اصطبل گودولفین هستند از مشتریان همیشگی رستوران استاکس بودند. شاهزادگان عرب و خیلی از سرمایه‌داران بزرگ هم به اینجا رفت و آمد می‌کردند.

با وجود چنین مشتریان باپرستیژ و استفاده از موقعیتش، استیولی پس از پایان تحصیلاتش پل‌های ارتباطی خیلی خوبی بدست آورده بود. از همان دورانی که رستوران استاکس را می‌گرداند تاکنون حدود ۱۲۰ میلیون پوند ثروت شخصی به‌دست آورد و خانه‌ای در دبی و آپارتمانی لوکس در پارک لین خرید. احتمالاً به زودی پنت‌هاوس مشرف به رودخانه «تاین» را هم به مجموعه املاک خود اضافه می‌کند.



گردآوری: گروه ورزش سیمرغ
seemorgh.com/sport
منبع: khabaronline.ir