صرفه‌جویی میلیون‌ها لیتر بنزین با دستاورد دانشمند ایرانی
دستاورد «کامبیز سالاری» دانشمند ایرانی آزمایشگاه ملی لارونس لیورمول در اعمال تغییرات کوچک در تریلرها، امکان صرفه‌جویی سالانه میلیون‌ها لیتر بنزین را فراهم می‌کند.
هر سال بیش از دو میلیون تریلر با تردد در بزرگراه های آمریکا بالغ بر 36 میلیارد گالن سوخت دیزل مصرف می‌کنند که 10 درصد کل سرانه مصرف نفتی این کشور را تشکیل می‌دهد. محققان آزمایشگاه ملی لارونس لیورمول روش جدیدی را توسعه داده‌اند که به کاهش مصرف بنزین این خودروها کمک می‌کند.

«کامبیز سالاری» با همکاری «جیسون اورتگان» آزمون آیرودینامیکی را بر روی یک مدل تریلر در مقیاس یک هشتم در تونل باد مرکز تحقیقات فضایی ایمز ناسا انجام دادند؛ وضعیت تریلر در تنظیمات مختلف مورد آزمایش قرار گرفت.

در برخی شرایط، پنل‌هایی در امتداد لبه قسمت پایین‌تر تریلر نصب شدند که کشش ناشی از جریان هوا را در تعامل با چرخ‌ها و سایر سازه‌های بدنه کاهش می‌دادند؛ در بخش دیگر آزمایش، وسیله‌ای به پشت تریلر متصل شد که از طریق کاهش اندازه دنباله تریلر، فشار را کاهش می‌داد.

محققان دریافتند که اعمال تغییرات کوچک در ساختار تریلرها و افزودن این دو وسیله باعث کاهش کشش آیرودینامیکی تا 25 درصد می‌شود و این مسأله به معنای کاهش 13 درصدی مصرف سوخت است.

«سالاری» تأکید کرد: بهبود جزئی در میزان مصرف سوخت تریلرها تأثیر چشمگیری در کاهش مصرف سالانه سوخت دارد؛ بطورمثال بهبود 19 درصدی در اقتصاد سوخت به معنای صرفه‌جویی 6.5 میلیارد گالنی سوخت دیزل در هر سال، کاهش 66 میلیون تنی انتشار دی‌اکسید کربن در جو زمین و درنتیجه صرفه‌جویی 26 میلیارد دلاری هزینه سوخت خواهد بود.

«سالاری» خاطر نشان کرد: بدبنال طراحی نسل جدید وسایل نقلیه سنگین با یکپارچگی و شرایط آیرودینامیکی خاص هستیم که به کاهش فشار آیرودینامیکی و در نتیجه بهبود بهره‌وری سوخت کمک کند.

نتایج این دستاورد در بخش دینامیک سیالات (DFD) انجمن فیزیک آمریکا ارائه شده است.



گردآوری : گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع: isna.ir

مطالب پیشنهادی :
تولید بنزین از خاک‌اره!
این دانشجو تنها نجات یافته جنایت داعش است
رئیس بیمارستان ضیاییان تهران مورد اسیدپاشی قرار گرفت
عملکرد دولت و مجلس در بحث اقتصاد مقاومتی
سند پدافند شیمیایی کشور تصویب شد